Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
“De samenwerking met MHK maakt het ondernemen een stuk makkelijker”
 
Keuken- en sanitairondernemer Rense Postma:
In de vijf jaar dat Rense Postma nu keuken- en sanitairondernemer is, was er altijd wel wat te vernieuwen, te verschuiven of te verfraaien in zijn riante showroom in het Friese Dokkum. Heel bewust koos hij ervoor, toen hij de stap maakte voor zichzelf te beginnen, zich aan te sluiten bij MHK; Keukenexpert voor de keukens en Bad&Body voor de sanitairafdeling. “Onderdeel van mooie formules waarbij de eigen identiteit van mij als ondernemer richting de consument voorop staat. Gericht op consumenten die nog echt komen voor deskundig, eerlijk, op maat gesneden advies. Met persoonlijke aandacht.” Wij zochten de gedreven ondernemer op in het hoge Noorden van ons land voor een gesprek over ondernemen, de turbulente jaren die hij achter de rug heeft en zijn liefde voor de sanitair- en keukenbranche.
 
Sinds 2017 zit RP Keuken en Sanitair nu gevestigd in een riante showroom in Dokkum. In eerste instantie huurde Postma het pand, maar in december 2019 kreeg hij de kans het te kopen, inclusief een extra stuk erachter, dat in eerste instantie dienstdeed als outlet, toen magazijn werd en waar sinds kort nieuwe keukenpresentaties te zien zijn. Ten tijde van het interview, aan het begin van de zomer, wordt er hard gewerkt om de showroom nog mooier te maken. “We zijn de laatste vijf jaar constant bezig met schuiven, verplaatsen en steeds een beetje beter te maken. Net als het bedrijf zelf is ook de showroom steeds wat groter geworden. Ik ben hier begonnen met collega Cor, die er al voor de opening was. Al vrij snel kwam Arnoud erbij, een jaar later Wybe en twee jaar geleden Ronny voor service en planning. We doen nu alles met z’n vijven, plus een monteur in dienst en een pool met vaste zzp’ers.” Dat hij zijn medewerkers allemaal persoonlijk benoemd, zegt wat over Postma. Het zijn stuk voor stuk mensen uit zijn omgeving; overbuurjongen, oud-collega, zoon van… Vertrouwd en betrouwbaar. Tussen de middag wordt de grote eettafel in de keukenshowroom gedekt en eten de collega’s met elkaar aan een gedekte tafel. De sfeer is laagdrempelig en persoonlijk en dat straalt ook af op de consumenten die binnenkomen.

Leren doseren
Even in sneltreinvaart Postma’s achtergrond in de sanitair- en keukenbranche: in 1993 begon hij als stagiair en vakantiehulp en ging hij aansluitend in vaste dienst bij een bouwmarkt, waar hij zich onder meer bezighield met keukens, sanitair en tegels. In 1999 maakte hij de overstap naar badkamer- en keukenbedrijf Van der Laan. Vanuit de schoolbanken rolde hij dus deze branches in en ontstond de affiniteit met keukens en badkamers. Medio jaren ’00 werd hij bedrijfsleider in de vierde vestiging van Intréal keukens en badkamers, met de bedoeling de winkel op een later moment over te nemen. “Dat voelde al een beetje als ondernemen.” De crisis vanaf 2008 gooide echter roet in het eten; begin 2013 ging het bedrijf failliet en kwam Postma korte tijd thuis te zitten. Een nieuwe baan was snel gevonden, het leven lachte hem toe, tot hij zes jaar geleden -maart 2016- op zijn veertigste een herseninfarct kreeg. “Ik moest weer leren lopen en praten, mijn rechterkant deed niets meer.” Het herstel ging sneller dan verwacht; na krap 6 weken revalidatie mocht hij weer naar huis. Nog niet volledig de oude, maar weer op de goede weg. Het vroeg een flinke omslag in denken en doen voor iemand die altijd hard gewerkt had, zichzelf een workaholic noemt en ineens moest leren doseren en -letterlijk- stapje voor stapje moest gaan zetten. Een lesje in geduld en acceptatie was het dan ook zeker. In september 2016 begon hij voorzichtig aan weer te werken, maar helemaal op zijn plek voelde hij zich niet meer. Het idee om ondernemer te worden zat al langer in zijn hoofd. Postma komt uit een ondernemersgezin en ook bij Intréal bestond al het idee de winkel over te nemen, de ondernemersgeest zat er dus altijd al in, maar pas eind van dat jaar viel alles op z’n plek. Het herseninfarct had hem een andere kijk op het leven gekeken, de klik met zijn werkgever was weg én het ideale pand kwam op zijn pad. Lang verhaal kort: Postma schreef een ondernemersplan, regelde hulp en financiering en medio 2017 kreeg hij de sleutel van zijn pand en was zijn eigen onderneming een feit. Via zijn contacten bij keukenleverancier Häcker kwam hij in contact met MHK; het contact was meteen prettig. Hij had wel even gekeken bij andere formules, maar het voelde nergens helemaal goed. “Je wilt trots zijn op waar je bij hoort, dat vond ik niet bij andere organisaties. Met Remko van Hesse en Jos Schellekens van MHK was er meteen een klik. Bovendien vond ik bij MHK een passend verhaal voor zowel keukens -met Keukenexpert- als voor sanitair, met de Bad&Body formule. Zij maken de website, zorgen voor reclame en nemen zowel de marketing als de administratie uit handen. Ideaal.”

Postma begon met niets. Een ondernemingsplan en een lege hal, die nog volledig ingevuld moest worden. Ook daarbij was de hulp vanuit MHK meer dan welkom. Natuurlijk, hij was geen broekie in de branche en had een flinke portie ervaring, maar niet als ondernemer. “Zij zagen het zitten met mij en daar was ik heel blij mee. Ze hebben hun nek voor me uitgestoken, me geholpen met het opzetten van mijn bedrijf en gezorgd dat ik mooie leveranciers om me heen heb kunnen verzamelen.” Het proces naar zelfstandigheid gaf hem zoveel energie, dat hij een jaar na zijn infarct door de bedrijfsarts weer als volledig hersteld werd gezien. Met nog wat kleine klachtjes, zoals een permanent slapende hand, maar die schaart hij onder de categorie ‘iedereen heeft wel wat’.

Eigen identiteit
Op 17 oktober 2017 openden de deuren van RP Keuken en Sanitair. De Bad&Body formule kende Postma al uit zijn tijd bij Van der Laan en Intréal, maar hoorde destijds nog niet bij MHK. “Door me te verbinden aan deze formule, hoor ik ergens bij. Je bent meer herkenbaar als Bad&Body en Keukenexpert, richting consumenten wekt het vertrouwen dat je onderdeel bent van een professionele organisatie. Voor ik begon ben ik bij een collega Bad&Body ondernemer wezen kijken, het voelde voor mij direct heel goed. Een formule moet bij je passen en dat was voor mij het geval bij MHK. Mijn eigen identiteit, met mijn eigen logo, staat voorop, maar ik krijg alle ondersteuning op gebieden waar ik zelf niks van weet en me ook niet mee bezig wil houden, zoals mijn website. Ik heb mijn eigen uitstraling, maar wel gekoppeld aan Keukenexpert en Bad&Body.”

Het was een heel bewuste keuze om zijn eigen bedrijf te beginnen in keukens en badkamers. “Ik had de ervaring, ik vind het leuk én ik heb er gevoel voor. Ik ben goed in het maken van plannen, ben nauwkeurig. Het leukste is wanneer mensen hier komen voor zowel hun keuken als hun badkamer en regelmatig heb ik consumenten die ook hun vloeren hier kopen. Wat dat betreft kunnen wij een woning bijna volledig doen.” In de afgelopen vijf jaar heeft hij een grote klantenkring opgebouwd, met veel terugkerende klanten. “Ik hoop de mensen die hier komen een huiselijk en welkom gevoel te geven.” De inrichting van zijn showroom, die dat welkome gevoel uitstraalt, bedacht hij zelf. Met veel keuken- en badkamerpresentaties -respectievelijk 28 en 19 momenteel - plus een grote tegelshowroom. “Het is heel erg hard gegaan, dit had ik vijf jaar geleden zeker niet kunnen bedenken. Het ondernemerschap is vermoeiend, maar geeft ook energie. Mijn goede voornemen dit jaar was een dag minder te gaan werken; van zes naar vijf. Terug naar een soort normale werkweek. Met mijn vaste, sterke team, waar ik veel vertrouwen in heb, kan dat inmiddels ook. Vroeger zocht ik mijn grenzen meer op, maar na mijn infarct realiseer ik me dat het beter is soms op tijd op de rem te trappen.”

Verbintenis en vrijheid
MHK ondersteunt haar ondernemers op het gebied van marketing, administratie en inkoop, maar het zijn stuk voor stuk zelfstandige ondernemers met een eigen lokale identiteit en uitstraling. “Je kunt ervoor kiezen alleen je inkoop via MHK te doen, maar ik zie alleen maar voordelen in het aangaan van een volledige verbintenis. De reclame-uitingen, de social media, de magazines, mijn website; dat krijg ik zowel in geld als in tijd nooit voor elkaar in mijn eentje.” Formulemanager Bad&Body, Remko van Hesse, vult aan: “Als retail service organisatie, misschien kan ik beter zeggen full service organisatie, bieden we ondernemer de kans zich te focussen op waar hun passie ligt: het verkopen van mooie badkamers. Bij de overige zaken ontzorgen we hem bijna volledig. Door een digitaal centraal facturatie systeem loopt de boekhouding soepel en zonder inspanning. Het opvolgen van leads is ook een geautomatiseerd systeem dat iedere potentiële klant de juiste hoeveelheid aandacht en informatie geeft. Ook het bouwen en onderhouden van individuele websites is geen enkel probleem. En natuurlijk neemt iedere ondernemer zich voor regelmatig iets op zijn tijdlijnen te posten, maar door de waan van de dag blijven dat soort klussen vaak liggen of blijkt die met de telefoon gemaakt foto toch niet helemaal scherp te zijn. Sluit je je aan bij Bad&Body, dan beschik je over een netwerk met professionele fotografen die kosteloos dat bijzondere project voor je fotograferen. En worden er per week twee relevante berichten op je Facebook en Instagram account gepost, zodat je zichtbaar bent binnen de juiste doelgroepen. Want natuurlijk kun je als zelfstandige ondernemer met leveranciers onderhandelen over een puntje inkoopvoordeel meer, maar als je met een relevante marketingstrategie drie badkamers of keukens per jaar meer verkoopt levert je dat veel meer op.” Postma kan niet anders dan dat beamen. “De samenwerking met MHK geeft mij heel veel vrijheid, het ondernemen wordt mij een stuk makkelijker gemaakt.”
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken