Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
“In 2030 willen we landelijke dekking hebben”
 
Zon en Scherm: van niks naar keten
Met maar liefst zeven locaties in Nederland behoren André de Vries en Marcel van Hagen met Zon en Scherm tot de weinige ondernemers in de branche met zoveel eigen vestigingen. Zon en Scherm mag inmiddels gerust een keten genoemd worden, enkel met winkels waarvan De Vries en Van Hagen zelf eigenaar zijn. Wie had dat ooit gedacht, van twee mannen die vroeger nog geen schilderijtje konden ophangen. “Wij hoeven niet zo nodig op de voorgrond te staan, zolang onze klanten ons maar kennen.”
 
Zoetermeer, IJsselstein, Gouda, Almere, Berkel en Rodenrijs en - de meest recente - Spijkenisse. Plus een kantoor in Waddinxveen. Dat maakt in totaal zeven locaties waar het blauw witte Zon en Scherm logo aan de gevel prijkt. Zonvak Magazine zocht de ondernemende vrienden op en sprak met ze over de ontwikkelingen bij Zon & Scherm, hun visie op ondernemerschap en de ambities voor de toekomst. “In 2030 willen we landelijke dekking hebben.”

Hoe het ooit begon….
Een jeugdvriendschap die uitgroeide tot een gezamenlijke, succesvolle onderneming. Dat is heel kort hoe het carrière pad van De Vries en Van Hagen is gelopen. “Wij waren en zijn vrienden. We kennen elkaar sinds we dertien zijn, van de middelbare school. Na zijn opleiding is Marcel ‘in de zonwering’ gaan werken. Het bedrijf waar hij werkte ging failliet. Hij vond de branche best leuk en zag een gat in de markt, dus bedacht hij dat het best een goed idee kon zijn daarin iets voor zichzelf te beginnen. We waren samen op een feestje toen hij over zijn plannen vertelde en ik besloot dat ik dan wel mee wilde doen.” Aldus de beknopte terugblik van André, tekenend voor de manier waarop de twee nog altijd ondernemen. Niet te ingewikkeld denken, gewoon doen. Er werd een ondernemingsplan geschreven, geld bij de bank gehaald, een pandje gehuurd en vervolgens werd er, inmiddels alweer zestien jaar geleden, ‘gewoon’ begonnen.

Twee jonge honden en een gat in de markt. Geen verstand van zaken, althans, toen nog niet, maar dat werd goedgemaakt met een flinke dosis lef en volop enthousiasme. “We waren nog hartstikke jong, lieten ons niet tegenhouden door gebrek aan kennis of ervaring. Het ondernemen, dat is wat we leuk vonden. De sales, het regelen, alles eromheen. Als iemand een van ons vroeger vroeg: wat wil je later worden? Dan was het antwoord: eigen baas. Waarin? Geen idee. Als ik maar iets voor mezelf kan doen.” Dat het zonwering werd, is dan ook puur toeval.” André lacht: “Ik wist in eerste instantie niet eens wat een zonnescherm precies was. Toen we begonnen kon ik nog geen schilderij ophangen. En ik durfde de ladder niet op.” Er is een hoop veranderd in de afgelopen jaren. Inmiddels kunnen de twee alles. Beter dan menig monteur, zo durven ze zelfs te beweren. Kwestie van doen, heel veel doen, dan komt dat vanzelf. “We hebben onszelf alles geleerd”, vertelt Van Hagen. “Door vanaf dag één alles zelf te doen. In het begin waren we op donderdag, vrijdag en zaterdag bezig met verkopen en op de andere dagen gingen we monteren. Dat eerste jaar hebben we letterlijk alles samen gedaan, daarna hebben we een monteur aangenomen. Hadden we één bus fulltime rijden en wisselden wij daarnaast af. Op die manier hadden we meer dagen in de showroom. Zo zijn we gaan groeien. “

Geen techneuten
Hoewel ze inmiddels goed kunnen meepraten over alles wat er speelt in de zonweringbranche en ook moeiteloos elk scherm of rolluik aan de gevel monteren, zijn De Vries en Van Hagen vooral echte ondernemers, met een voorliefde voor sales en ondernemerschap. “Deze branche bestaat voor groot deel uit techneuten die het heerlijk vinden uren over producten en techniek te praten. Zo zijn wij niet. Wij zijn van ‘make it easy’, hou het vooral simpel. Wij denken echt vanuit commercie en vanuit de klant. We horen ook tot de eersten die de prijzen transparant gemaakt hebben. Toen wij startten, dacht de branche dat wij van Verano waren. Dat is nooit zo geweest, maar wij zijn wel erg van de relaties. Daarom is nog altijd 75 procent van onze producten van Verano, met daarnaast nog een paar andere merken.”

Op wilskracht
André herinnert zich nog de allereerste klant die een uitvalscherm wilde. Hij moest aan Marcel vragen: wat is dat? Om het scherm vervolgens te verkopen. Als hij nu terugdenkt aan die periode, vraagt hij zich ook wel eens af: hoe dan, hoe deden we dat? Maar dan is de conclusie al snel: kwestie van wilskracht. En: “zo heel ingewikkeld is het nou ook weer niet. We deden nog geen complexe terrasoverkappingen in die tijd, dat maakt zeker verschil.” Inmiddels doet Zon en Scherm alles. Zonwering, zonneschermen, raamdecoratie, terrasoverkappingen, glazen windschermen en rolluiken. Vanuit maar liefst zes showrooms. Zestien jaar geleden begon het avontuur in Zoetermeer, in 2021 werd showroom nummer zes geopend in Spijkenisse.

Wat staat er nu…
Zeven locaties dus: zes showrooms, 1 hoofdkantoor. In totaal werken er ruim 70 medewerkers voor Zon en Scherm, de flexibele schil niet meegerekend. Elke locatie heeft een salesmanager. De showrooms zijn alleen verkooppunten, met per winkel 2 of 3 verkopers, in totaal 15 medewerkers. Daarnaast telt Zon en Scherm vijf ‘inmeters’, vijf werkvoorbereiders en zo’n dertig monteurs. “We zijn goed georganiseerd en volledig geautomatiseerd. Ons succes zit ‘m in de combinatie clicks en bricks. We krijgen veel goede klanten die goed voorbereid bij ons binnenkomen. Mensen die weten wat ze willen en wat ze kunnen verwachten qua prijs. Dat is de belangrijkste tool van onze website. Het internet is niet als eerste voor verkoop, maar wel voor oriëntatie- en informatie, en voor de transparantie. Wij communiceren alle prijzen online en gebruiken exact dezelfde tool als de consument thuis gebruikt. Daardoor zijn er geen verrassingen en dat blijkt goed te werken.”

Van één vestiging en alles vanaf nul moeten leren, naar een complete organisatie met 70 medewerkers en zes winkels. Was dit al het plan van de twee vrienden toen ze in 2006 met Zon en Scherm begonnen? “We hebben wel altijd in het vizier gehad dat we groter wilden worden. In onze beginperiode heb ik wel eens tegen mijn vrouw gezegd: als ik over vijf jaar nog dagelijks zelf moet monteren dan stop ik er mee. Uiteindelijk heb ik 5,5 jaar gemonteerd, maar wij moeten gewoon ondernemen. Daar zijn we goed in”, aldus De Vries.

Juist omdat ze zelf ook alles hebben moeten leren, is hun personeelsbeleid ook zo ingericht. “Voor monteurs geldt, je moet willen werken. Je mag gerust als leek binnenkomen, met twee linkerhanden, als je maar oprecht wilt. We zijn begonnen met een interne opleiding, digitaal, met filmpjes. Iemand mag hier dus beginnen net zoals wij ooit, maar dan worden ze wel goed opgeleid. Daarvoor hebben we inmiddels een volledig intern programma en twee leermeesters”, vertelt Marcel. “We hanteren bij Zon en Scherm uniformiteit in de montage, de werkwijze is overal hetzelfde. Monteurs hebben wel specialismes, we hebben er een paar die alles kunnen. Op die manier kun je bij ons groeien in je skills en salaris.”

En nu door…
De ambities van de Zon en Scherm ondernemers zijn groot. Zeven locaties, en nu door. “Het geraamte van het bedrijf staat, we hebben zeker de ambitie om verder uit te breiden. Dat kan door autonome groei of door overnames. Daar staan we dus ook zeker voor open. Zo hebben we destijds bijvoorbeeld ook Noorlander zonwering uit Gouda en Veldhoen zonwering uit IJsselstein overgenomen”, aldus Van Hagen. De Vries vult aan: “Papa en mama hoeven niet te bellen, als die stoppen kunnen we daar niks mee. Als we een bedrijf overnemen, moet het groter zijn dan dat. We zijn niet geïnteresseerd in een bedrijf dat afhankelijk is van de eigenaar.” Ook full franchise is een serieuze optie. “Vijf jaar geleden was dat echt een doel, dat is het ondertussen niet meer. Maar het kan wel naast elkaar bestaan. Onze organisatie staat, de basis is goed, dus we kunnen nu uitbouwen.” Groeien, dat is het doel; full franchise is geen must, enkel een optie. Liefst willen de ondernemers Zon en Scherm uitbouwen naar 30 tot 40 eigen winkels. “Landelijke dekking, dat moet in 2030 wel staan.” Om daar meteen aan toe te voegen: “Ook met twintig zijn we al een heel eind qua stippen op de kaart.”

Gas d’r op, zo luidt het motto bij Zon en Scherm intern. Waar de twee vrienden de eerste jaren van hun ondernemerschap nog vooral bezig waren met ‘het leuk hebben’ wordt het bedrijf vandaag de dag geleid met een duidelijke visie. “De eerste jaren waren de winters doodstil. Dan gingen we een beetje lol maken, gamen, vakantie houden. Hele leuke jaren, maar nog wel vanuit een ander denkniveau. De ambitie was er wel, maar nog heel jeugdig. We waren jong, en bovendien was het werk seizoengebonden. We hadden weinig te doen in de winter en daar zaten we absoluut niet mee. De laatste tien jaar echter zijn we structureel met een visie bezig, we zijn veel doelgerichter geworden. Op alle fronten beter willen worden, dat is het uitgangspunt nu. We ondernemen alsof we elke dag bezig zijn met ons bedrijf te verkopen. Positief misbaar: de organisatie moet zo goed in elkaar zitten, dat alles ook zonder ons doordraait.”

Wat in al die jaren onveranderd is, is de eigen koers die Van Hagen en De Vries varen. “Als we kijken naar uitbreiding, onderzoeken we wel waar we willen zitten qua marktgebied en potentie, maar we kijken bijvoorbeeld niet naar wat er al zit. We zijn niet bezig met anderen. Zijn ook geen lid van Romazo. We gaan vooral uit van eigen kracht.”

Reiken de ambities mogelijk ook over de grens? De Vries: “Ondernemen in het buitenland? Een pilot store in Duitsland ofzo, dat lijkt me heel leuk. Maar vooral om te ontdekken hoe de consument daar is, hoe het in een ander land zit met wetgeving en regels. Dat lijkt ons best interessant. Maar het is zeker geen doel op zich, we zouden dat meer zien als een nieuwe uitdaging. Of een optie als Nederland ooit vol is.”

Ondernemen is superleuk, dat is toch wel de kern van hun verhaal. “We hebben zoveel ideeën.” Lachend: “Dit is niet ons kindje, als iemand ons wil kopen mag dat ook. Alles is te koop. Zonwering is niet ons lust en ons leven.” Tegelijkertijd: “We vinden het nog steeds leuk. En we hebben een echt enthousiaste club mensen, het is altijd lekker dynamische en gezellig hier. Met een platte structuur. Samen krijgen we alles voor elkaar.”
 
 
Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2022 - juni | Pagina(s) 14
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken