Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
"Bijzondere projecten, maar ook gewoon een goed doek”
 
Jos Stoit, kersvers eigenaar Guillaume Janssen:
Dagelijks vijf kwartier heen en weer terug van Zaltbommel naar Zwolle. Sinds 2 juli is dat voor Jos Stoit, als nieuwe eigenaar van Guillaume Janssen, dagelijkse realiteit. “Met een grote glimlach stap ik elke dag in de auto. Ik voel me hier als een vis in het water, ben heel erg blij dat ik deze stap heb gemaakt.”
 
We spreken Stoit, die met terugwerkende kracht sinds 1 januari van dit jaar eigenaar is van het Zwolle doekconfectiebedrijf, wanneer hij de eerste maanden in zijn nieuwe rol erop heeft zitten. “Een heel mooi productiebedrijf, een mooie naam, mooie mensen. Daar kan ik iets mee”, zo omschrijft Stoit het gevoel dat hij vanaf dag één heeft bij Guillaume Janssen. Al een aantal jaren geleden, na een carrière bij onder meer Hunter Douglas en Schellekens projectzonwering, besloot hij dat hij liefst eigen baas wilde zijn. Een eigen bedrijf in de tuinbouwsector gaf hem niet de voldoening die hij had gehoopt en ook het uitstapje naar Wonnink Zonwering, met de bedoeling het bedrijf te zijnertijd over te nemen, bracht niet de verwachte toekomstinvulling. “Dat dat niet is gelukt vond ik jammer, daarna heb ik wat tijd genomen om te bezinnen op wat ik wilde doen. Voor mij was één ding helder: de zonwering is mijn vak, ik vind dit een mooie wereld, dus ik wist één ding zeker: ik wil iets voor mezelf doen in deze branche.”

Met Guillaume-eigenaar André Janssen sprak hij al eerder over een eventuele overname, maar destijds, in 2015, kwamen ze er niet uit. Waarom het zes jaar later wel lukte? Stoit denkt dat het een combinatie van factoren is. “Vijf jaar geleden was André er misschien mentaal nog niet aan toe zijn bedrijf te verkopen. Nu was dat anders. Leeftijd, geen opvolging, de gezondheid die een rol ging spelen. Daarnaast is het voor iemand die niet uit deze wereld komt wellicht lastig te doorgronden wat de potentie is van deze onderneming en de mensen hier. Op papier is dat niet direct zichtbaar. Dan helpt het wanneer je, zoals ik, de markt kent. André en ik hoefden elkaar wat dat betreft weinig uit te leggen. Over de markt hadden we al snel een goed gesprek.”

De stoute schoenen en de kop koffie bij André thuis, leidden dit keer tot positieve resultaten. Officieel sinds 1 januari 2021 is Jos Stoit eigenaar van het Zwolse Guillaume Janssen, André nam deze zomer afscheid. Met de komst van Stoit zullen er zeker wat dingen veranderen. Het eerste wat opvalt is de pay-off op zijn visitekaartje. Guillaume Janssen, Visionary Fabrics & Blinds. “We zijn één van de laatste onafhankelijke doekconfectiebedrijven. André heeft altijd veel focus gehad op de grote systemen, die we natuurlijk ook maken, maar een minstens zo mooi deel van het bedrijf is onze doekconfectie. De nadruk lag lange tijd op de bijzondere blinds, niet op de fabrics. Daar moet meer balans in komen. Daarom heb ik dat ook aangepast in onze pay off. Er stond altijd ‘since 1967’ onder de naam, dat is eraf. Het is niet zozeer belangrijk hoe lang Guillaume Janssen al bestaat, het gaat vooral om de toekomst.”

Balans
Stoit wil benadrukken wat Guillaume Janssen doet: “Wij bieden een oplossing waar anderen met standaardsystemen geen oplossing hebben en daarnaast zijn we een heel goede doekconfectioneur die graag alle nieuwe- en vervangingsdoeken levert aan iedereen die zonwering produceert.” Ook intern brengt zijn komst verandering met zich mee. “De focus heeft hier lang gelegen op het idee: als de klant maar tevreden is. Ik wil meer toe naar: als medewerkers tevreden zijn, worden klanten vanzelf tevreden. Daar hoort ook een andere uitstraling bij. Het pand bijvoorbeeld is wat gedateerd, dat moet anders. Mensen moeten trots zijn dat ze hier werken. Ik wil werken aan de complete branding van Guillaume Janssen.”

Voor wie denkt dat Stoit ineens álles anders wil gaan doen: dat is zeker niet het geval. “De naam vind ik geweldig. Guillaume klinkt internationaal, Janssen is echt Nederlands. Een mooie combinatie van waar wij voor staan. Het is een prachtig, klein productiebedrijf, met een mooi klantenbestand en fraaie producten. Dat wil ik graag verder uitbouwen. Ik zie bijvoorbeeld een grote markt in de vervanging, dat is iets waar we meer op gaan inzetten. Het belangrijkste is, dat er meer balans komt. We zijn goed in beide: je moet hier zijn voor de bijzondere projecten, maar ook voor ‘gewoon een goed doek’.”

Geografische spreiding
Ambities heeft hij zeker. “Over vijftig jaar hebben we het predikaat ‘koninklijk’. Het is de bedoeling de onderneming voor de lange termijn uit te bouwen. Dat wil ik doen in de lijn waarin we bezig zijn. Niche-spelers zoals wij hebben absoluut bestaansrecht en ik geloof dat we dat altijd houden. Maar het is wel goed te bepalen, waar precies onze markt ligt. In Azië of Amerika, in Afrika, of vooral in Europa? Ik wil goed kijken naar geografische spreiding. Halen we ons rendement uit Tokyo of uit Berlijn? Persoonlijk geloof ik meer in dat laatste: dichterbij huis, een cultuur die we beter begrijpen. Guillaume Janssen heeft in het verleden misschien soms teveel gekeken naar groot groter grootst, projecten moesten vooral heel bijzonder zijn. Soms mogen projecten best wat minder groots zijn, meer passend bij de omvang van ons bedrijf. We zijn al bijzonder door onze bijzondere producten.”

Stoits’ focus ligt vooralsnog niet zozeer op grote, internationale projecten, maar meer dichterbij huis. Op de professionalisering van het interne bedrijf bijvoorbeeld. “Ik ben een ander mens dan André, maar waar wij absoluut hetzelfde in zijn: we hebben allebei een groot hart voor de zonwering. Ik ben heel dankbaar dat hij het me gegund heeft dat ik hier nu verder kan.”

Voor de overname een feit was, werd hem eens gezegd: je moet het bedrijf niet kopen, want Guillaume Janssen ís André Janssen, zonder hem is het niks meer. “Dat is gelukkig zeker niet het geval. Natuurlijk was hij belangrijk, maar de kennis zit bij de mensen in dit bedrijf. Alleen zit er veel kennis in de hoofden van de vakmensen hier. Dat moet op papier komen, zodat de kennis straks ook overgedragen kan worden aan volgende generaties. Documenteren dus. Het lerende vermogen van de organisatie moet omhoog.”

Professionalisering
De eerste investeringen in de doekafdeling zijn een feit. Er staan inmiddels twee nieuwe snijtafels en als de uitbouw straks klaar is, is de confectie-afdeling drie keer zo groot als nu. “Acryldoeken en screens zijn nu nog verdeeld over twee verdiepingen, straks brengen we alles bij elkaar, zodat we meer efficiëncy krijgen in het gebruik van machines en mensen. In mijn werkzame leven heb ik bij heel veel verschillende bedrijven in de keuken gekeken. Dat brengt andere ervaring mee dan wanneer je alleen je eigen winkel kent. Guillaume Janssen was een bedrijf dat altijd ja zei. Daar geloof ik niet in. Ik heb geleerd dat het belangrijk is dat je soms ook nee durft te zeggen. Ik geloof dat deze onderneming nog een mooie groei kan doormaken, onder meer op het gebied van professionalisering, communicatie en in de structuur van werken. Voor de 24 medewerkers bij Guillaume Janssen zullen sommige veranderingen misschien even wennen zijn, maar ze zijn vooral blij dat na een periode van onzekerheid de overname is afgerond en dat er nieuw toekomstperspectief is.” Stoit besluit: “Ik ben heel blij dat ik mijzelf eigenaar mag noemen van Guillaume Janssen. Dat het een productiebedrijf is, waarbij onze kennis waarde toevoegt aan de producten, vind ik fantastisch. Als het mogelijk was geweest had ik graag destijds al deze overname gedaan, dan was ik verder geweest met opbouwen, maar ik ben ontzettend blij en dankbaar dat ik nu de kans heb gekregen en heb enorm veel zin om verder te gaan hier.”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2021 - oktober | Pagina(s) 30
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken