Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
Hubo opent eerste stadswinkel in Rotterdam
 
“Terug naar de winkel in de stad, helemaal retro “
Medio juni opende in Rotterdam in de wijk Kralingen de eerste Hubo stadswinkel officieel haar deuren. Niet dat het hier gaat om een nieuwe Hubo vestiging, integendeel, de doe-het-zelf-winkel van de familie Den Toom bestaat al sinds 1973. Ooit begonnen als echt klein buurtwinkeltje met destijds 200 m2 en in de loop der jaren steeds een stukje uitgebreid. Inmiddels telt de zaak zo’n 400 m2, inclusief een riante zagerij.
 
Behalve eigenaar Ton den Toom loopt ook zijn vader (81) nog altijd rond, evenals Ton’s dochter Nelize (21) “Het Hubo DNA is hier dus echt volop aanwezig in de winkel”, lacht de ondernemer, die als jongetje van zeven al rond liep in de doe-het-zelf-zaak van zijn vader en sinds 2008 de scepter zwaait over de Hubo in Rotterdam-Kralingen.

En nu dus het stadswinkelconcept. De eerste in Nederland. Den Toom had net de verbouwing van de winkel naar de nieuwe Hubo huisstijl achter de rug, toen retailmanager Jeroen Arts bij hem aanklopte. “We zoeken een ondernemer voor de pilot stadswinkel, is dat niks voor jou?” Tja, wat doe je dan? Ton hoefde er niet heel lang over na te denken. De tekeningen die Arts hem liet zien maakten hem zo enthousiast, dat hij de knoop vrij snel doorhakte en besloot er voor te gaan. En daar is hij, zeker nu de verbouwing in coronatijd achter de rug is en het nieuwe stadswinkelconcept in zijn winkel staat als een huis, heel blij mee. Een stadswinkel had hij feitelijk al. Een kleine Hubo, met een zagerij, middenin een grote stad. Maar nu zijn de elementen van de standaard Hubo 2.0 speciaal ontwikkeld in een mini-versie om de winkelvloer op een goede, creatieve manier in te vullen, zodanig dat het Hubo 2.0. concept optimaal uit de verf komt op slechts 400 m2. Arts vertelt: “Het plan voor de Hubo stadswinkel lag al langer op de plank, maar het heeft even geduurd voor we de juiste locatie hadden. Ton zat hier al sinds jaar en dag mèt een assortiment dat eigenlijk al afgestemd was op de stadsklant. De kennis van Ton in combinatie met onze visie en hoe we dat aan de klant willen presenteren, heeft geresulteerd in meer assortiment, meer schapverdichting én de benodigde elementen om de sfeer erin te brengen. De Hubo 2.0 identiteit moest heel zichtbaar blijven. Tegelijkertijd hebben we hier een aantal elementen ingebracht die specifiek voor het stadswinkelconcept zijn.”

Balie in het hart
Kern van het nieuwste Hubo concept is de fraaie balie in het hart van de winkel. “Die centrale balie is echt anders dan in de andere winkels. Doordat we de balie in het midden van de winkel hebben gepositioneerd, gaan klanten automatisch meer rondlopen. Ze blijven niet bij binnenkomst hangen bij de balie. Ook de zichtlijnen zijn verbeterd. Je kunt nu vanaf de drempel door de winkel heen kijken.” Den Toom vult aan: Heel bewust hebben we de afdeling ijzerwaren naar de andere ruimte, wat verder in de winkel, gebracht. Daar komen klanten vaak gericht voor, met de nieuwe routing loodsen we ze nu volledig door de winkel. En om extra meters te winnen, gebruiken we nu ook de voormalige kluis. Het pandje hiernaast, dat we er 15 jaar geleden bijgetrokken hebben, was namelijk eerst een bank. Nu ligt er dus geen geld meer in de kluis, maar pvc materiaal, matten en verhuisartikelen.”

Van groter grootst naar klein en compleet
Met het speciaal voor kleinere Hubo’s ontwikkelde stadsconcept, wil de formule laten zien dat ook op minder meters het ‘meten maken monteren’ concept perfect uit de verf komt. “We hebben de laatste jaren in DHZ vooral schaalvergroting gezien. Alles werd groter en groter. Wij hebben klantenpanels gevraagd waar zij behoefte aan hebben en daar kwam de stadswinkel uit. Ook op een beperkt aantal vierkante meters kun je veel laten zien.”

Ton en Jeroen nemen ons mee op een rondje door de winkel. Langs de centrale balie met alle service elementen. De deurenbibliotheek; een kleinere versie van de deurenpresentatie in de Hubo 2.0. formule, waar voorheen ergens in een hoek 1 of twee deuren werden neergezet. Er staat een extra verfmengmachine; twee merken nu, plus het private label. Om wat ruimte te winnen is het assortiment kant-en-klaar verf wat beperkter. Daarmee werden meters gewonnen, die weer gebruikt konden worden voor bijvoorbeeld het verlichtingseiland, plus een nieuwe presentatie buitenzonwering en horren. “We zijn echt samen met de stofkam erdoor gegaan. Wat behouden we, wat niet. Uiteindelijk is het gelukt, door onder meer een creatieve presentatie, het assortiment juist uit te breiden.”

Om het stadswinkelconcept straks landelijk uit te kunnen rollen, waren een aantal basiselementen nodig. Belangrijk daarbij is dat het ‘meten maken monteren’, waarmee Hubo zich tegenwoordig onderscheidt van andere dhz-spelers, ook in de kleine Hubo-variant een duidelijk onderdeel van de formule is. “Die Hubo-herkenbaarheid, de mogelijkheid de klant volledig te ontzorgen, moest hier zeker terugkomen. Wij deden dat al wel, maar het was nog niet altijd heel zichtbaar”, vertelt Ton den Toom. Door de nieuwe layout, met de balie met alle service-elementen in het midden van de winkel, is dat veel duidelijker geworden.”

Retro
De pilot staat en ondertussen heeft ook de eerstvolgende Hubo-ondernemer aangegeven dat hij interesse heeft in het stadswinkelconcept. “Een bestaande Hubo-ondernemer die zelf in een stad woont en daar graag een tweede vestiging zou openen, dicht bij huis. Hij ziet als geen ander dat er markt voor is. En het is een Hubo ondernemer die al heel bekend is met ‘meten maken monteren”, vertelt Arts. Hij voegt daar aan toe: “Dat is ook wel een voorwaarde, je moet die waarden ademen. Alleen retailervaring is niet voldoende. Je hebt DHZ-ervaring nodig of moet die in elk geval kunnen inwinnen. Het ontzorgen van de klant staat namelijk voorop.” Ondernemers met twee linkerhanden, dat is dus niet wat Hubo voor zijn stadswinkelconcept zoekt. “Als een ondernemer affiniteit heeft met het echte, pure doe-het-zelven, dan is dat absoluut een pre. Als Hubo geloven wij dat meten maken monteren echt de toekomst is. Die keuze hebben we heel duidelijk gemaakt.” Arts vervolgt: “Er zijn meer doe-het-zelf formules in de stad. Prima winkels, maar daar kom je voor je vergeten boodschap. Wij willen echt veel verder gaan. Meten maken monteren blijft het speerpunt.” Hij is inmiddels begonnen met het zoeken van een geschikte locatie voor de volgende enthousiaste ondernemer. “Vroeger had elke stad ijzerwarenzaakjes, daarna werd het groot groter grootst en dat is lange tijd zo gebleven. Maar nu gaan we ook terug naar de winkel in de stad. Helemaal retro”, lacht de retailmanager.

Verdere uitrol
“In binnensteden is zeker nog ruimte. In de echte centra kan het lastig zijn, je moet wel een verzorgingsgebied hebben, daarom willen we echt stadswinkels. Het klantenpanel gaf het ook aan: voor de grote spullen rijden we wel naar een grote blokkendoos ergens buiten de stad, maar daarnaast zouden we heel graag, lopend of op de fiets, terecht kunnen bij de winkel om de hoek. Lokaal bedienen, dat is de kracht. Maar met het oog op het benodigde aantal klanten per vierkante meter moet je wel een behoorlijk verzorgingsgebied hebben.” In Kralingen zit dat wel goed. “Wij zijn echt een buurtwinkel, deze wijk is een soort dorp in de stad. Ons kent ons. Er zullen ongetwijfeld meer ondernemers zijn met soortgelijke winkels die heel geschikt zijn voor het stadswinkelconcept”, aldus Ton. Jeroen Arts: “En daarnaast zijn er nog genoeg plekken in het land waar Hubo nog niet zit. Behalve bestaande ondernemers die een extra stadsvestiging willen of om willen naar dit concept, zijn ook nieuwe ondernemers natuurlijk meer dan welkom.”

In Rotterdam-Kralingen is de ombouw van Hubo Den Toom goed ontvangen. “De klanten reageren enthousiast. Ruimtelijk, open, dat krijgen we terug. Vooral de balie is een echte blikvanger. Ook de medewerkers hebben alleen maar lof voor het nieuwe concept.” Hoe snel het nieuwe concept wordt uitgerold is nog even afwachten, aldus Arts. “We zien zeker potentie voor flink wat winkels. Ik ben nu aan het inventariseren en de eerste aanzet is gemaakt. Het kan heel snel gaan, maar je weet niet wat de tijd doet. Als corona iets duidelijk heeft gemaakt is het wel dat alles ineens anders kan zijn… De komende tijd gaan we nog 38 Hubo’s ombouwen naar Hubo 2.0. Hoe hard het daarnaast met de stadswinkel zal gaan, durf ik nu nog niet te zeggen. Maar als ik zie wat er in Rotterdam-Kralingen is neergezet en hoe enthousiast zowel de ondernemer als de klanten zijn, dan is er alle reden om vertrouwen in de verdere uitrol te hebben.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2021 - juni | Pagina(s) 6
Categorie: Doehetzelf (overig)
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken