Hamsteren, thuis eten en veel koffie…
 
Grote verschuivingen in apparatuur
De corona-pandemie -met lockdowns en thuis werken- heeft de leefwijze van de Nederlanders sterk beďnvloed. En dat had grote gevolgen voor enkele segmenten van de keukenapparatuur, zo blijkt uit cijfers van APPLiA (voorheen Vlehan). De vraag naar vriezers, koelkasten, koffiezetapparaten en barbecues explodeerde bijna.
 
Hamsteren
De corona-pandemie heeft flinke weerslag gehad op de verkoop van elektrische huishoudelijke apparaten, zo blijkt uit de APPLiA-cijfers. Zo steeg in 2020 de verkoop van vriezers in stuks met 40 procent. Dat is niet verwonderlijk, aangezien er perioden waren waarin consumenten gingen hamsteren, als paniekreactie op de ‘intelligente lockdown’. Met name vriezers met een grote opslagcapaciteit waren populair. Opvallend is, dat juist in de tweede helft van het jaar veel grote vriezers werden verkocht.
 
Horeca gesloten
Hamsteren was dus niet de enige oorzaak van de veranderde vraag. Door sluiting van de horeca gingen consumenten vaker thuis eten en meer (wekelijkse) boodschappen doen. Zo steeg de verkoop van koelkasten met 16 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. In omzet was dit zelfs een groei met 20 procent. “Ook de omzet van de koelvriesapparaten met meerdere deuren (Amerikaanse koelkasten) liet een omzetgroei zien.”

Investeringen
Geld dat gereserveerd was voor etentjes, uitjes en vakanties werd geďnvesteerd in nieuwe apparatuur voor in huis. APPLiA geeft aan: “De keuken kon dan ook op andere investeringen rekenen. Kookplaten, magnetrons en vaatwassers maakten allemaal een groei in afzet en omzet mee.” De omzet van magnetrons steeg zelfs van 188 miljoen euro naar 228 miljoen euro. In aantallen was dit van 512.000 naar 606.000.

Thuis koffie
Door al het thuiswerken is men meer waarde gaan hechten aan de kwaliteit van koffie in huis en is er flink geďnvesteerd in nieuwe koffiezetapparaten, constateert APPLiA. Het aantal verkochte koffiezetapparaten nam in een jaar tijd met 16 procent toe van 1.537.000 naar 1.747.000. In omzet was er zelfs sprake van een toename met 29 procent: van 193 miljoen euro naar 249 miljoen euro.
 
 
Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2021 - juni | Pagina(s) 18
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google