Aandelen retailers apparatuur verschuiven licht
 
Het marktaandeel in aantallen van keukenspeciaalzaken bij de verkoop van inbouwkeukenapparatuur is het afgelopen jaar gedaald van 54,9 procent naar 51,8 procent ten opzichte van het vorige jaar. Het marktaandeel bij de verkoop van vrijstaande apparatuur is daarentegen iets gestegen (30,3 procent in 2020 en 31,4 procent in 2021).
 
Deze gegevens blijken uit het in januari verschenen rapport van het consumentenonderzoek naar keukenapparatuur door Qudata. Zowel de daling van het aandeel inbouwapparaten als de stijging van het aandeel vrijstaande apparatuur was gerelateerd aan de verkopen van de huishoudelektrozaken.
De martkaandelen van de bouwmarkten stegen van 6,8 procent naar 7,9 procent bij de inbouwapparaten en van 7,4 procent naar 10,6 procent bij de vrijstaande apparaten. Het marktaandeel woonwarenhuizen (voornamelijk Ikea) steeg van 10,1 procent naar 10,7 procent bij inbouwapparaten, maar daalde van 14,3 procent naar 13,6 procent bij de vrijstaande apparaten. In de komende uitgave van KIM• worden deze en andere resultaten van dit onderzoek verder geanalyseerd.
 
 
Delen
 
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google