Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
“We trekken als zonweringsbranche te weinig met elkaar op”
 
Patrick van Loosbroek kijkt vooruit:
Na een druk seizoen is voor Unilux nu een wat rustiger periode aangebroken en is er voor directeur Patrick van Loosbroek tijd om na een bijzonder 2020, waarin hij ook zelf te maken kreeg met een coronabesmetting, vooruit te kijken naar het komende jaar. “De branche heeft het heel druk gehad, wij ook. Ik verwacht dat 2021 een grotere uitdaging zal zijn. Als er straks weer ruimte is om vrij te bewegen, zal de focus ongetwijfeld op horeca en vakanties gelegd worden. Dan willen mensen de schade inhalen, waardoor er mogelijk wat minder geld uitgegeven wordt aan huis en tuin. Maar het blijft afwachten of dat inderdaad gaat gebeuren en hoe massaal. Dingen zijn dit jaar zo vaak anders gegaan, laten we maar niet gokken.”
 
Als het om Unilux gaat maakt hij zich geen zorgen. “We zien altijd golfbewegingen in de economie en in onze branche, er is – zeker na zo’n goed seizoen – geen reden voor paniek. Maar mensen hebben dit jaar versneld uitgaven gedaan, dus het kan maar zo zijn dat het wat rustiger gaat worden. Qua investeringen thuis moet het op een gegeven moment toch klaar zijn.” Lacht: “Ik weet niet of dat bij het thuiswerken hoorde, maar ik denk dat de meeste muurtjes ondertussen wel geschilderd zijn.”

Eigen gezicht voor Fractions
In 2021 worden Unilux en Fractions, het andere bedrijf van Van Loosbroek, volledig van elkaar losgekoppeld, ook in juridische zin. “Fractions wordt volledig een eigen organisatie, met een eigen bezoekadres en een eigen gezicht. Als Unilux zijn wij de horrenspecialist en dat willen we ook blijven. Fractions is echt een andere markt.” Eentje bovendien die steeds beter loopt. “We maken grote stappen. Het is mooi om te zien hoe het product inmiddels opgepakt wordt. Het moest even landen, maar we zien het kwartje nu vallen in de markt. In het begin boekten we vooral succes bij de consument zelf, doordat we het product presenteerden op beurzen en via designers. Fractions kan echt verrassen met zijn ontwerp, een interieurarchitect kan er iets extra’s en vernieuwends mee bieden.” De samenwerking met Osiris Hertman hierin heeft heel goed uitgepakt. “Wij zijn geen designer, hij wel. En de samenwerking gaat verder dan het ontwerpen zelf. Hij kijkt mee met het totaalplaatje. Zijn toegevoegde waarde is daarmee echt groot.”

Binnenkort wordt Fractions zogezegd losgekoppeld van Unilux, met een eigen showroom in dezelfde straat in Boxtel, die eens per maand zijn deuren opent voor consumenten die het bijzondere product in verschillende situaties willen bekijken. “Dat is elke keer volle bak, dus we overwegen naar twee keer per maand te gaan. Voor de klant is het beter dat de bedrijven gescheiden worden. Fractions is geen bij-product meer voor ons, maar het krijgt – onder aansturing van mijn broer Robert – volle focus. De omzetten verdrievoudigen bijna, zo is Fractions nu aan het landen. Ik heb dan ook absoluut goede verwachtingen voor het komende jaar.”

Efficiënt werken
Voor Unilux staan er voor 2021 geen specifieke bijzonderheden op het programma, vertelt Patrick. Hoewel hij daar meteen aan toevoegt: “Kwalitatief zijn we constant stappen aan het maken. Onder druk kwamen er dit jaar dingen naar boven die je in een normaal seizoen niet ervaart. Onze poedercoat capaciteit schoot bijvoorbeeld tekort dit jaar, we moesten regelmatig zaterdagen en zondagen door. Dan moet je andere keuzes gaan maken. Overwerken kan wel, maar niet continue, dat is niet efficiënt. Het levert een risico op stagnatie, dat willen we niet. Daarom zijn we nu volop bezig met een vernieuwde lakafdeling; nieuwe apparatuur, een energiezuiniger oven. Dat hopen we begin 2021 klaar te hebben.”

Gezamenlijk optrekken
Ook afgelopen jaar was Unilux weer actief op het gebied van communicatie, marketingacties en tv-uitzendingen. “Daarmee zorgen we al vroeg in het voorjaar voor het promoten van de zonweringsbranche. Als wij beginnen over insectenwering, dan gaat de consument vanzelf ook nadenken over zonwering en alles wat daar bij hoort. Dat is dus voor iedereen goed; voor ons, de ondernemers, onze concurrenten.” Over dat laatste wil Van Loosbroek wel wat kwijt. “We trekken als zonweringsbranche te weinig met elkaar op om dat soort dingen gezamenlijk te initiëren. Ambiance, Somfy, wij; er zijn meerdere zonwering gerelateerde bedrijven, branchegenoten, die zelfstandig commercials inzetten. Het zou toch voor de branche veel sterker zijn als daarin afstemming zou plaatsvinden? Met als gezamenlijk doel het seizoen te verlengen en voor dealers het voordeel dat die tijd en ruimte hebben om hun monteurs zo efficiënt mogelijk in te zetten, het hele jaar door.” Contact met collega’s uit de branche die daar net als hij positief in staan is er zeker en op dit moment wordt er gekeken naar de mogelijkheden komend voorjaar iets met een aantal partijen, waaronder Schlappi Markiezen, samen te doen. “Het is sowieso fijn te sparren met collega’s, je hebt met dezelfde klanten te maken en samen weet je meer dan alleen.”

Uitnodiging in gesprek te gaan
Van Loosbroek is er van overtuigd dat wanneer een aantal specialisten zich verenigt om hun commerciële boodschap naar buiten te brengen, dit dan ook kan uitnodigen om zoiets in veel groter verband te doen, om het effect te versterken. “Tot nu toe zie je veel einzelgängers in de branche, vooral bezig om de concurrent buiten de deur te houden. Maar we moeten niet vergeten dat we juist wat kunnen toevoegen aan elkaar. We hebben allemaal hetzelfde doel: de consument zo goed en breed mogelijk informeren! Wat dat betreft geldt dit als een open uitnodiging aan collega’s in de branche. Wie zich aangesproken voelt, liefst specialistische fabrikanten of toeleveranciers met een eigen gezicht, nodig ik graag uit contact met me op te nemen. Wie weet wat we met elkaar kunnen bereiken.”
 
 
Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2020 - december | Pagina(s) 26
Categorie: Gaas en hor, Shutters
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Welke gevolgen heeft de komst van Amazon?