Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
DKG opende in 2020 haar Inspiration Centre
 
“Bereikbaarheid is een kernbegrip geworden”
DKG Groep opende dit jaar in Bergen op Zoom haar DKG Inspiration Centre. “We hadden behoefte aan een dergelijke inspirerende showroom, om onze relaties goed te laten zien waar we als DKG Groep voor staan.” We spreken er met Rob van Steen, directeur Dealers, en Bas de Wit, die als commercieel manager verantwoordelijk is voor Keller Keukens in Nederland.
 
“We hadden in het verleden geen echte showroom waar we onze relaties voor al onze business units konden ontvangen”, leggen Rob van Steen en Bas de Wit uit. “Dus voor onze collega’s B2B voor de woningcorporaties en aannemers, voor onze internationale activiteiten -van Dubai tot India-, maar met name ook voor de Dealer activiteiten van DKG Groep. Op deze locatie kunnen we nu gastvrij onze dealers ontmoeten; en ook hun verkopers in een nieuwe trainingsruimte -de Keller Academy- trainen. Door de opening van de Bruynzeel store op de woonboulevard in Bergen op Zoom voor haar nieuwe dealer concept, kwam deze ruimte vrij. Het is een ruimte van 1.100 vierkante meter, waar we alle activiteiten van ons bedrijf zichtbaar kunnen maken. Maar ook bijvoorbeeld onze dromen, zoals de MVO-gedachte.”

Wat die MVO-gedachte betreft: bij binnenkomst zien we direct een bijzondere keukenopstelling, met de naam Circo...
“In die concept-keuken hebben we onze gedachten vormgegeven, wanneer het gaat om MVO, sustainability en circulaire materialen. Circulair omgaan met materialen is heel belangrijk geworden. Het concept omvat allerlei bijzondere details, zoals volledig circulair plaatmateriaal, afvalscheiding, toevoer van regenwater -waardoor uit de ene kraan drinkwater komt en uit de andere kraan water om te spoelen- en een inbouw-kas voor het kweken van je eigen groenten. Duurzaamheid wordt voor de gehele markt belangrijk, maar momenteel zeker al voor onze B2B afnemers als woningbouwcorporaties. We willen in die ontwikkeling voorop lopen.”
Vervolgens komen we bij de keukenopstellingen voor de projectenmarkt, waarin ook de verschillen tussen de merken Bruynzeel en Keller op de projectenmarkt duidelijk worden gemaakt. “Bij Bruynzeel staat de functionaliteit centraal en bij Keller vooral ook het design. De Keller projectkeukens zijn dus uiterlijk wat hoger gepositioneerd, maar toch ook bereikbaar.”

Het woord bereikbaarheid is een kernbegrip geworden binnen Keller. Aan welke aspecten moeten we dan denken?
“Bij bereikbaarheid gaat het in de eerste plaats om het product. Binnen een bepaalde gekozen woonstijl moet een keuken van Keller bereikbaar zijn voor de consument. Voor de ene consument zal dat een keuken met fineer zijn en voor de ander melamine. En ultramat is leverbaar in kunststof, maar ook in een gelakte variant. Maar bij bereikbaarheid gaat het vooral ook om een persoonlijke benadering. Onze binnendienst moet heel goed bereikbaar zijn. De account managers moeten echt naast de dealer staan, persoonlijk en niet alleen als telefoonnummer. Bij bereikbaarheid gaat het tevens om korte lijnen en snel schakelen. En met korte levertijden; ook op dit moment. Wanneer we kijken naar onze productontwikkeling, dan is de vraag vanuit Nederland voor ons heel erg belangrijk. Met items als houtfineer en ultramat kunnen we daardoor in eigen land vooruit lopen op merken met een internationale focus. Wat ook belangrijk is, is dat we betaalbaar maatwerk leveren. Men kan kasten bij ons in hoogten, breedten en diepten op maat laten maken; en dan maakt het niet uit welk front erop moet.”

Het Inspiration Centre is ingedeeld in vier verschillende woonstijlen. Welke onderscheiden jullie?
“In de eerste plaats ‘modern’: de wat strakkere keuken, vaak greeploos. Als tweede stijl: ‘klassiek’: de wat meer tijdloze keuken. Vervolgens ‘landelijk’: met houttinten en kadermodellen. En de afgelopen jaren is daar de stijl ‘industrieel’ aan toegevoegd. Van deze vier stijlen is een keukenopstelling te vinden in deze showroom. Het Inspiration Centre is nog maar recent geopend, maar we willen voortdurend actueel blijven. Daarom worden er binnenkort, in januari, al de eerste aanpassing gedaan. We komen dan namelijk met een aantal noviteiten. Zoals binnenkanten in kleur: er is straks naast een witte binnenkant ook keuze uit een lichtgrijze binnenkant en een donkergrijze grafiet variant. Daarnaast voeren we vanaf 2021 ook de Marivo box, het luxere ladensysteem van Blum. We hebben daarmee de primeur voor de Benelux. We introduceren tevens een XXL corpus over de volle breedte van het Keller programma; ook in greeploos. Zo kan de showroom voortdurend worden geactualiseerd.”

Dit Inspiration Center werd geopend in een bijzonder jaar. Hoe was 2020 voor jullie?
“Het was inderdaad een bijzonder jaar. Naast het gegeven dat het een moeilijk jaar was met veel onvoorziene zaken, was het voor de DKG Groep een jaar met prima resultaten. We realiseerden een duidelijke groei van zo’n 5 tot 7 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. En wanneer we kijken naar het dealerkanaal in Nederland, dan kunnen we zelfs spreken van enorme sprongen in omzetgroei en aantal verkooppunten. INretail noemt landelijk over 18 procent toename van de order intake. Daar zitten wij duidelijk boven. Keller telt inmiddels al 92 verkooppunten. Daarbij kiezen we voor selectieve distributie, zodat Keller niet verkrijgbaar is op elke hoek van de straat. We kiezen voor partners die ook voor ons kiezen, zodat we de regio’s respecteren waar zijn actief zijn. In landen als België en de UK was het, vanwege de volledige lock down periodes daar, natuurlijk wat moeilijker. In ons eigen land zien we binnen de gehele keukenmarkt een bijzondere situatie, met schaarste op allerlei gebied zoals plaatmateriaal en apparatuur. Dat betekent tevens een uitgestelde omzet. Keukens die nu besteld worden, worden wellicht pas in de zomer van 2021 gemonteerd. Wat orders betreft wordt de eerste helft van 2021 dus een prima periode. Al moeten we ons wel realiseren dat er nog van alles kan gebeuren in de komende tijd.”

Wat zijn de verwachtingen voor 2021?
“Als DKG hadden we dus een heel goed 2020 -zowel in omzet als qua winstcijfers- en we gaan dat komend jaar weer investeren in ons bedrijf. In onze showroom, maar ook in onze productie. Ín 2021 hopen we weer volop aanwezig te zijn; onder andere samen met Jetstone op Gut Böckel tijdens de Küchenmeile. We hebben immers veel te melden. We willen ook ons selectieve dealernetwerk blijven uitbouwen, met de juiste dienstverlening en de juiste producten.
Bijzonder vermeldenswaard is dat we volgend jaar ons nieuwe hoofdkantoor gaan bouwen op dit bestaande terrein, aan de kant waarop je aan komt rijden vanaf de snelweg. Daar komen al onze medewerkers te werken die nu nog verspreid zitten over verschillende locaties. 300 medewerkers zullen er hun nieuwe plek gaan vinden; met ook een bedrijfsrestaurant. We hebben besloten, ook wanneer de trend van thuis werken blijft bestaan, dat daar iedere medewerker toch zijn of haar eigen bureau en werkplek krijgt. Bij MVO hoort immers ook de P van People: de mens moet centraal blijven staan. We verwachten dat de bouw in 2022 klaar zal zijn.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2020 - december | Pagina(s) 12
Categorie: Keukenkastjes
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken