Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
“Ons schroevenschap wordt wel de gouden meter genoemd“
 
Bart Veldhuizen, Hoenderdaal Fasteners & Rotadrill Industries:
Een gesprek in coronatijd begint als vanzelfsprekend met de vraag: hoe gaat het bij jullie, is iedereen gezond? Het antwoord van Bart Veldhuizen, sinds 2017 jaar directeur bij Hoenderdaal Fasteners en Rotadrill daarop is gelukkig een volmondig: “Goed”. Hij vertelt: “Iedereen hier is blijven werken. Natuurlijk, wel met logisch en nuchter verstand, op 1,5 meter en de afspraak: als je enigszins klachten hebt komt je niet. Maar in de basis is mijn gedachte: als je niet ziek bent kun je ook een ander niet ziek maken. En er is hier gelukkig ook niemand ziek geworden.”
 
“Ons bedrijf is een soort samenleving in het klein: je hebt mensen die bang zijn, mensen die zich geen zorgen maken, mensen die het allemaal onzin vinden of medewerkers die in een risicogroep vallen. Er leven allerlei beelden, daarin probeer je binnen je organisatie richting te geven. Wij hebben vanaf dag één veel maatregelen genomen; alles op de voet gevolgd, zodat we het vervolgens op de werkvloer konden integreren.”
Veldhuizen vertelt verder: “Wij pakken onze doosjes met Rotadrill schroeven bijvoorbeeld met de hand in. Dat gebeurt door mensen bij diverse sociale werkplaatsen. Half maart gingen vrijwel alle sociale werkplaatsen direct op slot, daar waren ze heel strikt. Daardoor hadden wij te weinig handen om alles in te pakken. Als oplossing hebben we een werkplaats met horecamedewerkers van een restaurant uit de buurt opgezet die zonder werk zaten. Maar het is en blijft nog steeds een uitdaging om te voorzien in de toegenomen vraag naar schroeven van de bouwmarkten. Het sluiten van de werkplaatsen was vooral heftig voor die medewerkers; mensen met een beperking of een afstand tot de arbeidsmarkt, voor wie hun dagelijks ritme ineens wegviel. Inmiddels zijn ze gelukkig weer een beetje op de weg terug, maar we zitten nog niet helemaal op het oude niveau van 100 duizend doosjes per week.”

De rode punt
Bart Veldhuizen is directeur van zowel Hoenderdaal Fasteners als Rotadrill Industries. Voor de duidelijkheid: Rotadrill is behalve bedrijfsnaam ook een merk. In 2003 werd Rotadrill overgenomen door Hoenderdaal Fasteners en sinds 2010 zijn beide bedrijven gehuisvest op één locatie in Veenendaal. Het andere bekende merk van Hoenderdaal is Dynaplus; schroeven voor de professionele markt. “Twee bedrijven uit Veenendaal, allebei groot in schroeven. In het verleden was er sprake van concurrentie (zo kwam Hoenderdaal ooit met een Bluepoint schroef), maar dat de bedrijven uiteindelijk samengegaan zijn, is best een logische stap geweest.”

Misschien gaat er bij de merknaam Rotadrill niet bij iedereen direct een belletje rinkelen. Anders wordt het ongetwijfeld wanneer erbij gezegd wordt: de schroef met de rode punt. “Rotadrill is de enige schroef ter wereld die aan de schroef zelf herkenbaar is. De schroef met de rode punt, dat kennen veel mensen. Schroeven zijn niet zo herkenbaar aan hun merknaam, zo werkt dat bij dit product niet echt. Maar die rode punt, die ook is gepatenteerd, ja, die kent bijna iedereen.” Rotadrill is het schroevenmerk voor de doe-het-zelver en als A-merk verkrijgbaar bij Gamma, Karwei, Bauhaus, Hubo (be) en diverse zelfstandige DHZ-winkels. Wij liggen als A-merk al ruim 40 jaar in het schroevenschap in Nederland en België, ik denk dat we daarin in de DHZ in Nederland en België wel de grootste zijn. Dynaplus is het merk van Hoenderdaal voor de prof, hoewel het tegenwoordig ook in het schap ligt bij Gamma en Bauhaus en daarmee dus ook voor de gevorderde klusser of ZZP-er verkrijgbaar is. “

Eigen ontwikkeling
“Wij doen de ontwikkeling van onze schroeven helemaal zelf. De productie vindt plaats in Taiwan, maar alles wordt hier tot in detail uitgedacht. Tot en met de jaren 90 werd er ook geproduceerd hier in Veenendaal. Daarna hebben we gezien dat de kennis op het gebied van productie en productontwikkeling over het algemeen naar Azië verhuisde, naar fabrieken in het Verre Oosten. Dan krijg je dus schroeven die daar bedacht zijn, functioneel toch minder. Zij kennen de toepassing van schroeven niet zoals wij. Doe-het-zelven bijvoorbeeld is daar een onbekend fenomeen. Dat is echt Westers. Om die reden zijn wij de ontwikkeling altijd zelf blijven doen. Natuurlijk hebben wij ook concurrenten in ons land, die ook veel export doen. Maar er is niemand die op dezelfde manier als wij ontwikkeld.”

Twee kilometer bevestigingsmateriaal
“Het hele proces daarna doen we hier in Nederland”, vervolgt Veldhuizen. “Onze kunststof verpakkingen worden tegenwoordig in Tiel geproduceerd, voorheen in Veenendaal. De verpakking is onze eigen ontwikkeling, vervolgens worden de schroeven door medewerkers van de sociale werkplaats ingepakt. We horen vaak uit de markt dat onze bewaardoosjes als prettig ervaren worden; ze zijn waterdicht en stapelbaar. Misschien lijkt de verpakking door het plastic minder duurzaam, maar omdat de kuip bijna altijd hergebruikt wordt, is ‘ie uiteindelijk toch heel duurzaam.
Daarnaast leveren we met Hoenderdaal Fasteners een uniek concept voor de losse verkoop: hiervan hebben we inmiddels bijna 2 kilometer aan kastpresentaties bij bouwmarkten in Nederland staan. Het Grab&Fix systeem noemen we dat. Je ziet niet direct dat het van ons komt, wij leveren onze schroeven in simpele karton verpakkingen die daarin worden uitgestort. De slimme weegschaal met eigen software maakt het uniek; we kunnen alles inregelen op stuks of kiloprijzen, zelf op afstand én de klant kan via de weegschaal op zoek naar het product. Of bouwmarkten terughoudend zijn vanwege diefstalgevoeligheid? Dat weegt niet op tegen de omzetsnelheid, het assortiment, de service én de marges. Er wordt enorm aan verdiend per schroef. Losse verkoop is ook een trend die goed past bij de duurzame gedachte van tegenwoordig. Je koopt echt wat je nodig hebt, in plaats van een heel doosje.”

Kwaliteit en herkenbaarheid
“Bij Rotadrill zijn we daarover ook aan het nadenken. Die wordt nu nog alleen in kuipen en blisters verkocht. Technisch kan het, maar wie wil daar mee experimenteren en beginnen. Het bevestigingsmaterialenschap is best een lastig schap voor de consument. Meterslange presentaties vol met verschillende bevestigingsmaterialen; hoe vind je wat je nodig hebt? Bij Rotadrill wordt dat altijd heel duidelijk aangegeven: elke soort schroef heeft een eigen kleur etiket. Binnen de Rotadrill meters is het daardoor heel makkelijk het juiste product te vinden. Klanten zijn visueel ingesteld. Het transparant doosje maakt het makkelijk de schroeven te kunnen zien. En onze kwaliteit is echt goed, dat moet ook, anders krijg je geen herhalingsaankopen. Die combinatie, herkenbaarheid en kwaliteit, zorgt ervoor dat klanten ons merk steeds opnieuw kopen. De schatting is dat mensen gemiddeld eens per drie jaar naar bouwmarkt gaan voor een doosje schroeven. De rode punt herken je altijd, dat is de kracht van onze schroef. Ik heb zelden een man ontmoet die de schroef met de rode punt niet kent.” Lacht: “Dat geldt trouwens ook voor vrouwen. Het is een product voor iedereen. Je hoeft ook niet heel technisch te zijn om er mee te kunnen werken. Hij draait heel makkelijk in.”
Schroeven zijn geen sexy artikel. “Het lot van de schroef. Je koopt het als je het nodig hebt. Maar dat is ook wel een mooie gedachte. De duurzaamheid zit in de kwaliteit. Een schroef is niet biologisch afbreekbaar, maar goede schroeven gaan langer mee en zijn ook eenvoudig herbruikbaar. Naar de toekomst toe wellicht een belangrijk duurzaam aspect.”

“De hele wereld hangt van schroeven aan elkaar. Het is een klein productje, maar binnen dat kleine product zijn wij de grootste in Nederland geworden. Overal waar ik kom kijk ik welke schroeven ergens in zitten en dat zijn heel vaak die van ons. Toch leuk. Rotadrill maakt 100 miljoen rode puntjes aan schroeven per jaar! Ik vind het mooi dat wij iets verkopen wat mensen echt nodig hebben, ook in coronatijd.”

One stop shop
“De slogan ‘screw it let’s do it’ past echt bij ons bedrijf. Het is de kern van onze cultuur: proberen, doen, proactief. Zo zijn we groot geworden. We geloven enorm in het principe: als onze klant groeit, is dat voor ons ook goed. Onze klanten zijn in aantal gegroeid, maar we zijn vooral ook mét klanten gegroeid. Het schroevenschap van Rotadrill wordt wel de gouden meter genoemd. Er wordt veel aan verdiend en dat willen we graag zo houden.”

Het is bijna tien jaar geleden dat Bart Veldhuizen bij Rotadrill begon als productmanager. Drie jaar geleden nam hij het stokje van zijn vader over en sindsdien staat hij aan het roer van zowel Rotadrill als Hoenderdaal Fasteners. “Onze aanpak is met mijn komst destijds veranderd, er ligt meer focus op automatisering, logistiek, marketing, productuitbreidingen en shopconcepten, om op die manier de verkoop te stimuleren en onze meerwaarde in de keten te vergroten. Wij zijn gaan focussen op winkelconcepten, merken, losse verkoop. Marketing is de afgelopen jaren veel belangrijker geworden. Vroeger leverden we onze schroeven in bruine, merkloze doosjes en waren we volledig uitwisselbaar. Nu denken we veel meer in shopconcepten. Op die manier willen we onze klant verder helpen en dat is voor onszelf ook goed. Wij willen onderscheidend zijn in het product, de verpakking, de schapaankleding en service. We zijn meer dan alleen een bevestigingsproduct.” Tot slot: “Inmiddels bieden wij het complete pakket; we zijn een one-stop-shop voor bevestigingsmiddelen voor de bouw en DHZ; met als A-merken Rotadrill en Dynaplus in schroeven en daaronder diverse bevestigingsartikelen in andere merken of in blanco industrieverpakkingen voor het lagere- en middensegment. De een wil het beste, de ander wil de goedkoopste. Wij hebben het allemaal.”
 
 
Delen
 
KWM• Karwei Management | 2020 - juli | Pagina(s) 16
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Wat betekent de corona-crisis voor uw bedrijf?