Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
De vraag naar ‘Made in Holland’ neemt toe
 
Retail kiest voor risicospreiding
Keuken- en apparatuurfabrieken in diverse landen hebben in de afgelopen maanden gedurende enige tijd hun productie verminderd of waren moeilijk bereikbaar. Daardoor ontstond bij Nederlandse retailers onzekerheid over leveringstijden. Het ligt voor de hand dat daardoor de behoefte aan risicospreiding en de keuze voor een (extra) Nederlandse producent toenemen. ‘Made in Holland’ als reddingsboei.
 
“We zien de belangstelling van de keukenspecialisten voor ons merk terug in de groei van het aantal dealers”, bevestigt Keller Keukens. “De keuze voor Keller wordt niet alleen bepaald doordat het product ‘Made in Holland’ is, maar ook doordat we als Nederlandse leverancier letterlijk en figuurlijk dicht bij onze klanten staan. Dat vertaalt zich in onze manier van zaken doen. De normen en waarden die wij hanteren; wat onmiskenbaar Keller Keukens is. Samen vormen ze het merk Keller Keukens: alert, mooi, bereikbaar en persoonlijk.”

Keller: Nederlands design
Volgens Keller is de huidige ontwikkeling begrijpelijk. “De trend van ‘Wees loyaal, koop lokaal’ is een ontwikkeling waarbij de consument bewust kiest voor producten die in eigen land of regio worden geproduceerd of verkocht. Deze bewustere keuzes wat betreft koopgedrag zien we vooral in tijden van crisis sterker worden. In de keukenbranche zagen we de afgelopen jaren dat het vooral de retailer was, die de voorkeur gaf aan in Nederland geproduceerde keukens. Echter, in de jaren van economische crisis, tot 2013 was het ook de consument die koos voor ‘Nederlandse waar’. In deze tijden van corona crisis is het een goed moment om dit argument weer onder de aandacht te brengen. Door als Nederlandse leverancier dicht bij de klant te staan, kunnen we onze merkwaarden ‘alert, mooi, bereikbaar en persoonlijk’ goed uitdragen. De korte lijnen maken het mogelijk om alert te zijn op ontwikkelingen in de markt. Niet alleen landelijk, maar ook in de regionale markt van de keukenspecialist. We pakken signalen op en doen er iets mee. Ook zorgen de korte lijnen ervoor dat we écht bereikbaar zijn voor klanten; we denken mee en creëren maatwerk. We luisteren naar persoonlijke wensen, wat leidt tot een intensieve samenwerking. Dat ziet de klant terug in de verkoopondersteuning, marketing en het assortiment afgestemd op de lokale markt. En dat vertaalt zich weer in persoonlijke keukens voor hun klanten.”
Maar ‘Made in Holland’ staat volgens Keller Keukens niet los van de internationale trends. “Uiteraard volgen we de internationale ontwikkelingen en trends op de voet en vertalen we dit naar de Nederlandse keukenmarkt. Zo maken we mooie keukens van puur Nederlands design met oog voor Nederlandse behoeften, leefgewoonten en woningen. Opvallend is dat we niet alleen in Nederland de vraag naar ‘Made in Holland’ keukens zien toenemen. Al sinds de jaren ’80 hebben we een uitgebreid dealernetwerk in het Verenigd Koninkrijk. Via DKG International worden Keller keukens verkocht in Dubai, India en Marokko en zijn er vergevorderde plannen voor Oman en Egypte.”

Beda
“Bij Beda zien we de vraag naar Nederlands kwaliteitsfabricaat al jaren groeien”, zegt Bram van Daal van Beda Keukens. “De corona crisis heeft die trend alleen maar verder versterkt. Er is nu nóg meer aandacht voor lokaal vakmanschap, voor maatwerk en kwaliteit van eigen bodem. Door de combinatie van ambachtelijk vakmanschap en efficiënte productietechnieken is een kwaliteitskeuken op maat tegenwoordig voor vrijwel iedereen weggelegd; ook voor prijsbewuste consumenten. Dat is onze toegevoegde waarde in de markt; consumenten die een keuken op maat wensen, hoeven tegenwoordig niet langer een interieurbouwer in te schakelen. Je kunt gewoon bij de Beda dealer terecht.”

BouwToe
Ook producent BouwToe ziet deze tendens, zo geeft Peter Bottelier van dit bedrijf aan. “Als het virus straks weer is verdwenen zijn wij er van overtuigd dat er meer vraag zal zijn naar Nederlandse keukenleveranciers in onze branche, want als we iets geleerd hebben van deze crisis, is het wel de kwetsbaarheid van de import. Juist in een tijd van crisis, zoals wij deze corona-periode wel kunnen noemen, zijn wij ons zeer bewust van het feit dat wij als productiebedrijf slechts een radertje zijn in de Nederlandse economie. Trots en dankbaar zijn wij dan ook op de nooit aflatende inzet van onze medewerkers en op de loyaliteit van onze klanten en leveranciers. Zij zorgen ervoor dat we met zijn allen ook deze crisis sterker door komen en straks weer klaar zijn voor de toekomst.”
BouwToe produceert al ruim 50 jaar keukens in Goirle. “De prijsrange ligt van laag tot en met hoog segment. In het hoge segment maken we ook maatwerkkeukens waarbij de keukenkasten in hoogte, breedte en indeling vaak afwijken. Met name in deze corona-tijd is het goed te merken dat klanten trouw zijn aan ons bedrijf en onze producten. Voor het lage prijssegment hebben we het keukenmerk Libra. Deze worden vaak gebruikt in projecten.”
Opvallend is het concept ‘Cheap it simple’. “Dat is een concept van keukenmeubelen, apparatuur, werkbladen en accessoires. Alles is leverbaar met een levertijd van twee weken. Ideaal voor consumenten die snel een keuken willen hebben maar opzien tegen flatpack leveringen en zelf monteren. ‘Cheap it simple’ keukens vinden hun weg ook naar zakelijke klanten, zoals: bedrijven en personen met een vastgoedportefeuille, keukens voor pantry’s en bedrijfskantines. Het voordeel van Cheap it simple is: men geeft de order op aan BouwToe, ontvangt één orderbevestiging, één levering en één factuur. We hebben dus niet alleen de verkoop vereenvoudigd maar ook de backoffice activiteiten.”
Voor het hoge segment heeft BouwToe haar keukenmerk Misura. “Nagenoeg alle denkbare fronten zijn leverbaar; en zoals al gezegd is maatwerk ook mogelijk. Wij zien de toekomst met enthousiasme tegemoet en zullen, onder normale omstandigheden, onze activiteiten verder uitbreiden om bestaande of nieuwe klanten van dienst te zijn.”

Bruynzeel
“Produceren in eigen land heeft meerdere voordelen”, geeft Bruynzeel Keukens aan. “Doordat we produceren in eigen land -in de keukenfabriek van ons moederbedrijf DKG In Bergen op Zoom-, hebben we goed zicht op het productieproces en zeer korte lijnen. We kunnen snel schakelen met de fabriek. Daarnaast dragen we ook bij aan de regionale werkgelegenheid in en om Bergen op Zoom, doordat er ruim 250 medewerkers werkzaam zijn in onze keukenfabriek. Ook heeft het voordelen op het gebied van transport en duurzaamheid: het grootste deel van de keukens die DKG produceert, is bestemd voor de Nederlandse markt. De afstand die keukens afleggen na productie zijn daardoor kleiner, wat goed aansluit op ons duurzaamheidsbeleid.
We zijn een Nederlands merk en het is heel mooi om te zien hoe ons merk herkenbaarheid oproept en terugkomt in de Nederlandse cultuur. Onze Piet Zwart-keuken staat in diverse musea, zoals het Kunstmuseum in Den Haag en het Openluchtmuseum in Arnhem. De 1938-variant van deze keuken die in onze winkels te zien is, roept bij veel bezoekers herkenning op. Het verhaal van de zoon van een timmerman die gefascineerd was door de industriële revolutie en daarop innovatie na innovatie doorvoerde is het meest pure ‘marketing verhaal’ dat er is. We zijn altijd blijven luisteren naar de consument: wat speelt er, waar is behoefte aan, en daardoor vernieuwend gebleven. Een voorbeeld is de nieuwe winkelformule die terug te vinden is in onze winkels in Bergen op Zoom, Utrecht en Cruquius en de mogelijkheid om advies in te winnen ‘op een manier die bij jou past’: in de winkel of online.”

Quooker
Natuurlijk is ‘Made in Holland’ niet alleen de reden om voor een bepaald Nederlands product te kiezen. Herbert van der Graaff van Quooker: “Het klopt dat door de corona crisis het voor de retail moeilijker is om buitenlandse producten te bereiken. Maar het feit dat bij kokend-water-kranen de meesten kiezen voor het origineel (de Quooker) staat daar los van. Als uitvinder van de kokend-water-kraan en marktleider leverden wij ook voor de corona crisis al een zeer kwalitatief product en dat blijven we ook in de toekomst doen. We leveren snel en als er issues zijn dan doen we er alles aan om dit snel op te lossen. Als Nederlandse producent zitten we kort op de bal voor onze Nederlandse klanten. En datzelfde doen we voor onze buitenlandse klanten vanuit onze internationale vestigingen.”

Reginox
Spoelbakkenproducent Reginox benadrukt, dat ‘Made in Holland’ samen moet gaan met goede kwaliteit: ‘Nederlandse kwaliteit voor de keuken’. “Al sinds 1976 staat ons merk voor kwaliteit in rvs spoelbakken en werkbladen voor de keuken. In eigen huis ontwerpen, ontwikkelen en produceren wij spoelunits en werkbladen in een groot aantal stijlen en uitvoeringen. Daarnaast leveren we bijpassende kranen en accessoires. Met een innovatief aanbod richten wij ons op de nationale én internationale keuken- en projectmarkt. Op grond van onze ervaring weten wij wat consumenten willen en wat onze relaties verwachten. Zo onderscheiden onze rvs producten zich door een goede balans tussen vorm en functie, en maken we in ons productieproces gebruik van hoogwaardige materialen en moderne dieptrektechnieken. Ook in het traject van transport tot en met nazorg stellen wij kwaliteit en klanttevredenheid centraal. Bij dat alles hebben we uiteraard ook oog voor duurzaamheid. Onze spoelbakken bestaan bijvoorbeeld voor 80 procent uit gerecycled staal. Verder zetten we ons in om ons energieverbruik tot een minimum te beperken. Zoals men dat van een eigentijds A-merk mag verwachten.”

Jetstone
De keukenretail maakte in de afgelopen jaren al uitgebreid gebruik van het aanbod aan Nederlandse werkbladen. “Wij zien in ons vakgebied niet veel verschuiving van keukendetaillisten die nu vaker bij een Nederlandse producent gaan inkopen”, is dan ook de conclusie van Remco Jaspers van Jetstone. De reden dat in het algemeen gekozen wordt voor een Nederlandse producent is volgens hem echter duidelijk: “Gemiddeld zullen kortere levertijden, meer flexibiliteit en snellere oplossingen vaak voordelen zijn van een Nederlandse producent. En bij een juiste aanpak -in ons geval bijvoorbeeld door onze grote voorraad plaatmateriaal- kan ook leverbetrouwbaarheid nog een belangrijk voordeel zijn.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2020 - juni | Pagina(s) 20
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken