Badkamer en keuken populairste klusproject
 
Verduurzamen nog geen prioriteit
De badkamer of keuken verbouwen zijn met beide 47 procent de populairste klusprojecten bij een verbouwing thuis. Gevolgd door de aanleg van de tuin en terras. Vervangen van ramen of deuren en moderniseren van de woning volgen met respectievelijk 31 procent.
 
Iets meer dan één op de vijf van de consumenten (21 procent) geeft aan te hebben verbouwd om duurzamer te wonen. Zo blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Markteffect en kredietverstrekker Freo onder ruim 1.000 consumenten met een koopwoning die in de afgelopen drie jaar een grote verbouwing tussen 10.000 en 30.000 euro hebben uitgevoerd, met financiering via een hypotheekconstructie of persoonlijke lening. Uit het Grote Verbouwonderzoek blijkt dat als er tussen de tien en dertigduizend euro wordt geleend voor verbouwingen er met name wordt gekozen voor direct persoonlijk comfort en het verfraaien van de woning.
Ron van Vliet, directeur van Freo: “Het is opvallend dat consumenten nog relatief weinig bezig zijn met het verduurzamen van de woning. Kennelijk verliest de verduurzamingsdrang het van de drang naar verfraaien. Het is ook zo dat cosmetisch wellicht meteen een prettiger gevoel en concreet resultaat geeft en verduurzamen vooral idealistisch en financieel gedreven is. De verwachting is wel dat dat de komende tijd flink gaat veranderen.”
Ruim twee op de drie (69 procent) besteedt de verbouwing grotendeels of volledig uit. Opvallend is dat jongeren bereid zijn meer zelf mee te klussen dan ouderen. 55-plussers zijn bereid om in 44 procent van de gevallen de verbouwing volledig uit te besteden. Terwijl jongeren (16 procent) juist volledig zelf aan de slag gaan met de verbouwing.
 
 
Delen
 
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Wat betekent de corona-crisis voor uw bedrijf?