Hoe lang ziet de consument iets als trend?
 
Qudata Markt- & Trendanalyses
Hoe lang blijft een item een trend? Voor designers is die periode korter dan voor de consument. Maar ook voor die consument wordt een bepaald item eerst een trend, om vervolgens als ‘standaard’ of ‘normaal’ te worden gekenmerkt en uiteindelijk zelfs als ‘gedateerd’. Dat blijkt duidelijk uit de onderzoeken die Qudata in de afgelopen zeven jaar hield onder keukenconsumenten.
 
De Eurocucina is Milaan is vanwege de corona-crisis -voorlopig- verplaatst naar juni. De retail moet dus nog even wachten met het ontdekken van de nieuwste woon- en keukentrends. Blijft zwart de trend of behoort deze al weer tot het verleden en gaan de designers bijvoorbeeld over naar felle tinten, zoals tijdens de Dutch Design Week te zien was?
De consument heeft echter daarnaast zijn eigen beleving van wat een trend is of niet (meer). Qudata Markt- & Trendanalyses stelt ieder jaar aan ruim duizend consumenten die recent een keuken hebben gekocht, of dat binnenkort van plan zijn de vraag: ‘Welke trends ziet u in de keukenmarkt?’ Dat leidt tot interessante uitkomsten, die in de grafieken in dit artikel zijn weergegeven.

Gelijkblijvers
Laten we eerst eens kijken naar de items die volgens de ondervraagde consumenten inmiddels geen trend meer zijn, omdat ze afgelopen jaar niet vaker werden genoemd dan in het jaar 2013. (zie grafiek 1) Het zijn nog ‘blijvers’, maar geven in 2019 geen ‘piek’ meer te zien in de antwoorden van de respondenten.
‘Toename van het aantal apparaten in de keuken’ werd in 2013 door ruim een kwart van de consumenten als trend gezien. Daarna nam dit ieder jaar toe tot het jaar 2017, toen meer dan een derde van de ondervraagden dit als trend zag. Daarna daalde dit percentage weer, tot opnieuw ruim een kwart in 2019. Natuurlijk weten consumenten dat er nieuwe apparaten bestaan, zoals de kokend-water-kraan, luxe koffiezetters, wijnkoelkasten en de stoomoven. Maar zij vinden dat inmiddels ‘gewoon’.
Datzelfde zien we bij hoogglans keukens. In de periode tussen 2014 en 2016 werd dit veelvuldig genoemd, maar daarna nam het percentage af. Ziet de consument hoogglans inmiddels ook als gewoon? Of zien zij mat-lak als de opvolger ervan?

Duurzaamheid
Zo wordt het item ‘duurzaamheid’ ook niet meer als trend gezien in de keuken. In 2017 was dit nog een ‘topper’, maar de consument vindt dat item iets vanzelfsprekends. Natuurlijk geven producenten nog volop aandacht voor duurzame keukens. BlueKitchen ontwikkelde bijvoorbeeld het concept Kitchen-as-a-Service. Piet Geerts van BlueKitchen: “Het is een duurzaam en circulair concept; een keuken met veel minder plaatmateriaal. Bouwen wordt nu monteren, slopen wordt demonteren en de levensduur wordt zomaar verlengd tot ca. 50 jaar.”
Ook het onderwerp ‘meer laden, minder kasten’ is weer terug op het beginpunt van 2013, na het topjaar 2017. De consument weet niet beter dan dat het tegenwoordig normaal is: meer laden en minder kasten.
 
Dalende trends
De hierboven genoemde items werden in 2019 (weer) bijna even vaak genoemd als in 2013. Er zijn echter tal van items die inmiddels helemaal niet meer als trend worden gezien door de consument. (zie grafiek 2) Soms omdat de consument dit toch echt als ‘standaard’ ziet, maar misschien ook omdat het item echt niet meer trendy is.
‘Strak design’, dat tot en met 2018 door de ondervraagde consumenten veel werd genoemd, zakt inmiddels helemaal weg in de gegeven antwoorden. Trends die momenteel eveneens veel minder worden genoemd zijn het kookeiland, natuurstenen en keramische werkbladen; en meer ergonomie. Deze items zijn voor de consument in 2020 toch echt vanzelfsprekend.
Nog enkele dalers zijn ‘meer bergruimte’ -dat binnen de huidige behoefte aan ‘ontspullen’ sinds 2013 steeds minder genoemd wordt-, bijzondere fronten (met een korte piek in 2014) en de Hollandse keuken. Deze laatste trend ontstond in de jaren van economische crisis onder de noemer ‘koopt Nederlandse producten’ en liep door tot en met 2013. Der Kreis introduceerde bijvoorbeeld in 2011 haar label ‘Holland Keukens’. Dat item is inmiddels niet ‘sexy’ meer.

Echte trends
Welke antwoorden geeft de consument momenteel dan wel als antwoord op de vraag ‘Welke trends ziet u in de keukenmarkt?’ Wat zijn de echte stijgers? (zie grafiek 3)
Het item ‘greeploos’ werd afgelopen jaar iets vaker genoemd dan in bijvoorbeeld 2013. Zo wordt ‘minder bovenkasten’ ook vaker gemeld. Maar we kunnen dat toch geen nieuwe trends noemen.
Dat geldt wel voor het item ‘nieuwe kook- en bewaartechnieken’. De consument blijkt oog te hebben gekregen voor nieuwe afzuigtechnieken, zoals die geïntegreerd zijn in de kookplaat, downdraft systemen en afzuigkappen met plasmatechniek. Bij koelkasten wordt steeds meer gelet op nieuwe bewaartechnieken. En dan hebben we het nog helemaal niet over sous vide of vacuüm koken of de Miele Dialog oven. Dergelijke ontwikkelingen staan nog maar aan het begin. Nieuwe kooktechnieken zullen in de ogen van de consument voorlopig nog wel een echte trend blijven.

Domotica
Domotica in de keuken, als onderdeel van de huisautomatisering krijgt inmiddels een groeiende belangstelling. Het werd tot en met 2018 nog bijna niet genoemd, maar -dankzij de inspanningen van diverse apparatuurproducenten en de algemene belangstelling voor huisautomatisering- was het afgelopen jaar een van de sterkste groeiers. Steeds grotere groepen consumenten schrikken niet meer terug voor connected apparatuur en het gebruik van allerlei app’s in de keuken.
Dat geldt ook voor het item betonnen -en betonlook- werkbladen. In 2014 werd het door nog geen drie procent van de ondervraagden genoemd, inmiddels is dat zo’n tien procent.
Bijzonder is dat het onderwerp ‘de keuken en woonkamer lopen in elkaar over’ weer terug is van weggeweest. In de jaren tussen 2014 en 2018 werd dit nauwelijks als trend genoemd, maar het is inmiddels met 17 procent weer helemaal terug in de belangstelling. Het past immers precies in de woontrend van ‘de keuken als centraal ontmoetingspunt in de woning’.

Zwarte keukens
Vervolgens zijn er natuurlijk nieuwe trends, die pas de afgelopen jaren opkwamen. Opvallend daarbij is de keuken in zwarte en donkere tinten. Voor veel designers en keukenmerken is dat dé trend, maar voor de consument is deze al weer op zijn retour. In 2018 werd dit item door 24 procent genoemd en in 2019 door nog maar 17 procent.
Het is dus een grote uitdaging voor de keukenretailer om bij de inrichting van zijn showroom en in de verkoopgesprekken met de consument de juiste trend-snaar te raken. Soms is een trend al voorbij voordat je erin geïnvesteerd hebt en soms komt hij ook zo weer terug uit het niets.

Dit artikel is verschenen in KIM-3-2020.
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2020 - maart | Pagina(s) 12
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken