“Er zit geen logica meer in de consument”
 
25 jaar Bloksma Keukens
Dit jaar kon Dick Bloksma het 25 jarig jubileum van zijn keukenzaak vieren. Op zaterdagavond 9 november werden daarvoor 200 gasten in Leimuiden uitgenodigd. We spraken eind november met de jubilaris over de geschiedenis van zijn bedrijf, over de branche en over de ‘bommetjes’ die hij nogal eens in de branche wil gooien.
 
2019 was voor Bloksma Keukens ‘best een dynamisch jaar’, met een focus op het jubileumfeest en alle consumentenacties die je daar omheen kunt houden. “Want de doelstelling van een keukenzaak blijft immers, ook bij een jubileumfeest, om keukens te verkopen”, geeft Dick Bloksma heel realistisch aan. “Zo’n feest is ook een prachtig marketinginstrument.” Daarbij verscheen een fraai jubileumboek ‘Bloksma Keukens - al 25 jaar een begrip in de regio’: een terugblik op de geschiedenis van het bedrijf, voorzien van humoristische anekdotes. De keukenzaak is al geruime tijd aangesloten bij MHK.

Hoe kan je de afgelopen 25 jaar binnen deze branche omschrijven?
Dick Bloksma: “Wanneer ik zo terug kijk op 25 jaar keukenmarkt, dan kan je zeggen dat het 15 jaar vrij eenvoudig ging. Vervolgens kwamen er acht crisisjaren, waarin iedereen moest zweten en zwoegen. Een periode waarin men concepten zoals ‘Renoveer mijn keuken’ moest opzetten, of -zoals ikzelf- Budget Keukens, om toch ook het onderste prijssegment te bereiken. Maar nu de recessie voorbij is, blijkt het consumentengedrag te zijn veranderd. Bijzonder is, dat er geen logica meer in de consument zit. Vroeger kon je vooraf zeggen: dat weekend is slecht en die maand is goed voor de verkoop, is dat in 2019 heel anders geworden. Deze week, waarin iedereen bezig is met Sinterklaascadeautjes, draaien we een heel goede omzet. En tijdens een paar koopzondagen in oktober was er plotseling weer niemand. Het consumentengedrag is totaal onvoorspelbaar geworden. Dat maakt het leven van een ondernemer dynamisch, maar ook lastig. Ook het contact met leveranciers is veranderd. Er zijn veel nieuwe managers en vertegenwoordigers gekomen en het is allemaal zakelijker geworden. We zien, dat het gun-aspect momenteel veel meer bij de consument speelt dan bij leveranciers. Ze zijn bereid om wat meer te betalen, wanneer die keuken juist bij Bloksma vandaan komt.”
Vanaf 2020 gaat Dick Bloksma zijn volgende uitdaging aan. Hij wil al voorzichtig vooruit kijken naar een overname-kandidaat, of dat hij andere plannen moet maken om zijn bedrijven te continueren. “Ondanks dat ik hartstikke jong ben (55), wil ik wel op tijd weten waar kansen liggen en wat ik eventueel kan doen om te zorgen dat Bloksma Keukens ook een 50 jarig jubileum kan gaan vieren.”

Bijzonder voor de geschiedenis van Bloksma Keukens is ook de aandacht voor sportsponsoring.
In het jubileumboek worden onder meer de sponsoring van de voetbal-, tennis- en volleybalvereniging, de ijsclub, het zwembad, het OranjeComité, stichting Droomdag en stichting Aksai. “Natuurlijk vergroot ik hiermee ook onze naamsbekendheid, maar dat is niet mijn uitgangspunt. Ik weet dat verenigingen vooreen groot deel afhankelijk zijn van hun sponsors. Ik weet ook dat het werven van sponsorgelden niet zo eenvoudig is en dat je daar als vereniging serieus aan moet werken. Dus ik lever graag mijn bijdrage. Ik heb weinig tijd om die steun als vrijwilliger te geven, dus zie ik mijn sponsorschap als een soort van invulling daarvan.”
Bekend is onder andere de sponsoring van het Bloksma/IMKO schaatsteam met schaatsers als Bob de Jong en Ralf van der Rijst. Bob de Jong werd zelfs wereldkampioen op de 10 kilometer met het logo van Bloksma Keukens op zijn borst. Het pad op het terrein van Bloksma Keukens krijgt zelfs een straatnaambord met de naam van Bob de Jong erop.

In je jubileumboek schrijf je: “Ik mag graag zogenaamde ‘bommetjes’ gooien.” Over welk item ben je op dit moment bezig ‘bommetjes’ te gooien?
“Een belangrijk item blijft de behoefte aan geschoold personeel. Ik heb daar dit jaar ook nog een persoonlijk gesprek gehad bij INretail, naar aanleiding van een opmerking van mij: ‘we doen wel netjes onze afdrachten, ook één speciaal voor bijvoorbeeld scholingsprojecten, maar daar merken we nog niets van.’ Daar moeten dan nu toch wel eens concrete resultaten uit komen. Het verkopen van een keuken is iets heel anders en complexer dan het verkopen van kleding; dus het opleiden van die verkopers ook. De ‘lastige keukenboeren’ hangen er mijns inziens maar een beetje bij. Volgens INretail wordt er achter de schermen aan gewerkt, dus ik hoop dat daar werkelijk wat uitkomt.”
In de komende jaren zullen we dus nog regelmatig horen van Dick Bloksma, zijn bedrijf en zijn ‘bommetjes’.
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2019 - december | Pagina(s) 16
Categorie: Keukenontwerpers
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google