Communicatie bij productimplementatie
 
Bij de introductie van een nieuw product kan er veel misgaan onderweg. Bedrijven zijn redelijk blind voor hun eigen valkuilen. Zorg als ondernemer vooral dat je strategie bij de implementatie van een nieuw product makkelijk gecommuniceerd kan worden.
Vergeet in de eerste plaats je eigen medewerkers niet. Je product is klaar en het vermarkten ervan begint. Het is zaak om te borgen wat je bedacht hebt. Nu volgt er een belangrijke stap die veel bedrijven vergeten: communiceer je plan intern. Vertel je mensen hoe de aardbeienjam 2.0 eruit gaat zien, laat ze proeven, beleven, vertel ze welke strategie je bedacht hebt. Ik zie het onder mijn ogen gebeuren: bedrijven die vergeten hun interne organisatie mee te nemen en in een keer de markt op gaan. Na vier dagen komen de eerste telefoontjes bij de klantenservice binnen en je eigen mensen weten dan niet eens van het bestaan van het nieuwe product. Niet handig. Zo krijg je zowel intern als extern kritische vragen en opmerkingen. Door het maken van een blauwdruk van je strategie vertaal je alles door naar klanten en producten, maar dus ook naar je eigen medewerkers, organisatiestructuren, processen, systemen en natuurlijk financiële doelstellingen.
Is dat gedaan? Dan is het tijd om echt de boer op te gaan. Houd daarbij een vinger aan de pols, steeds weer. Als je bedacht had 10.000 potjes per maand te verkopen, check dan periodiek of dat lukt. Is het antwoord nee? Ga dan terug naar de tekentafel. Vlooi het hele proces opnieuw uit, ga met je klant om de tafel om uit te vinden wat er fout gaat. Misschien staat je product gewoon te laag op het schap, of is de implementatiecampagne op een verkeerd moment gestart. Er kunnen honderden redenen zijn waarom iets niet lukt. Als je na de blauwdrukfase stopt met je vinger aan de pols houden, is de kans dat je met een mislukking te maken krijgt groot. Een plan moet je constant heroverwegen. Is je reclamecampagne niet goed geweest? Doe het nog eens over op een beter moment. Grote kans dat het dan alsnog lukt. Doe je dat niet, dan is er grote kans dat je product binnenkort niet meer in de schappen ligt. Ligt dat aan het product, aan degene die het verkoopt of aan iets anders?

Robert Meenink, robert@madmasters.nl
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2019 - september | Pagina(s) 6
Categorie: Management
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken