Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
“De Luxaflex shops hebben ons echt een boost gegeven”
 
Ries de Jong, Wonnink Zonwering
In het jubileumjaar - het bedrijf ziet Abraham dit jaar - is Wonnink, na al twee keer gewonnen te hebben, opnieuw genomineerd voor de titel Zonvakker van het Jaar. De redactie zocht Ries de Jong, sinds 1997 samen met echtgenote Yvonne, eigenaar van het zonweringsbedrijf op en werd meteen voorgesteld aan beoogd toekomstig opvolger Jos Stoit. Een onverwacht nieuwtje: op 2 september begint Jos aan zijn nieuwe avontuur als operationeel directeur bij Wonnink, met de bedoeling over een aantal jaren het bedrijf van Ries en Yvonne over te nemen.
 
Twee jaar geleden werd de showroom van Wonnink volledig op z’n kop gezet. “We hebben hier drie segmenten; onderhoud, consumenten en projecten en hebben altijd een verscheidenheid aan merken gehad. Wat zegt een merk in deze branche immers voor de consument? Tot in 2012 Luxaflex kwam en we met hun Indoor-shop zijn begonnen. Met de Luxaflex Gallery Shop konden we onze klanten een uitgebreid en kwalitatief uitstekend indoor assortiment bieden. En dat bleek goed te werken. Vervolgens hebben we in 2018 uitgebreid met Luxaflex Gallery Outdoor en zodoende hebben we de showroom helemaal omgegooid. Het was best even een dingetje om de hele inrichting ervoor aan te passen, maar we zijn echt content met de samenwerking. Het heeft ons absoluut een impuls gegeven. Natuurlijk speelt de conjunctuur mee, maar als je ziet hoeveel extra traffic naar de showroom we nu hebben, hoeveel extra bezoeken we afleggen; de omzet particulieren zit echt op 40% plus.”

Van basis tot luxe
Bij Wonnink zijn ze blij met de gemaakte keuze: ”We hebben nu dus Luxaflex, maar ook hebben we ons eigen huismerk ‘Wonnink Private Label’. Die naam kent de consument in deze omgeving natuurlijk wel. Ze zien onze rode busjes rijden, zien onze reclameuitingen en ze hebben vertrouwen in onze naam.” Met de Luxaflex Gallery Indoor en Outdoorshops én de naam Wonnink, weet de zonweringsspecialist meer dan ooit consumenten naar de showroom te trekken. In een aparte hoek wordt het private label gepresenteerd. Een rolluik, knikarmscherm, een screen: de meest gangbare producten, de hardlopers, die als basic collectie onder het Wonnink huismerk worden gepresenteerd, in samenwerking met Smits en Sunmaster. Niet heel gebruikelijk, een private label in de zonwering, maar “mensen hebben geen merkgevoel bij zonwering. Bij Luxaflex heb je dat wel, maar daarna komt er heel lang niks, dan komt Somfy en dan houdt het op.” Het assortiment is verder uitgebreid met merken als Roma, Weinor, Verosol, Schlappi markiezen en erfal. “Luxaflex is ons merk, zeker voor de particuliere markt is dat onze kern. Als je hier binnenkomt loop je daar ook meteen tegenaan. Alles wat Luxaflex niet kan of niet heeft, hebben we gezocht in andere merken, zodanig dat de merken elkaar niet in de weg zitten en elkaar kunnen versterken. In combinatie met ons huismerk, wat een mooie basis vormt. Soms kunnen we een consument beter helpen met een ander product dan van ons huismerk, vanwege beperkingen qua oppervlakte of kleuren bijvoorbeeld, of windvastheid. Eigenlijk bieden we in ieder segment de keuze tussen standaard, een basisproduct en een luxe variant. Voor elke portemonnee hebben we producten die sfeer en beleving brengen, maar altijd kwaliteit.”

Samenwerking
Met de komst van Jos, die vanaf deze maand het managementteam bij Wonnink – waar nu in totaal 40 mensen werken – versterkt, wordt de toekomst scherp in kaart gebracht. “Wat willen we, welke samenwerkingen zijn er mogelijk, niet alleen met toeleveranciers, maar ook met collega-zonweringsbedrijven.” Ries geeft als voorbeeld: “Wij rijden elke keer voor projecten naar Den Haag en vanuit daar rijdt een ander bedrijf hierheen om bijvoorbeeld een storinkje op te lossen, daar kun je proberen elkaar in te vinden. Je kunt beter samen iets oppakken dan dat je altijd alles alleen wilt doen.” Voor de particuliere markt geldt, dat de regio zich lange tijd beperkte tot Amersfoort en Soest, maar met de komst van Luxaflex is de druppel steeds groter geworden. “We rijden nu naar consumenten in o.a. Utrecht, Ede en Arnhem. Stefan Voortjes, contractmanager en deel van het Wonnink managementteam vertelt: ”Toen ik hier acht jaar geleden begon hadden we 3.000 bezoekers op onze website, we zitten nu rond de acht tot 10.000 bezoekers. Wij zijn Gallery-dealer voor Luxaflex, daar zijn er maar een paar van, waardoor we in een straal van 50 kilometer de enige zijn die zowel Indoor als Outdoor biedt. Iedereen die zoekt op Luxaflex-specialist die komt bij ons uit, waardoor onze regio flink groter geworden is. Het heeft ons echt een boost gegeven.”

In 1997 namen Ries en Yvonne zonweringsbedrijf Wonnink over, waar Yvonne al vanaf 1986 werkzaam was. Het bedrijf werd in 1967 opgericht door de familie Wonnink en daarna overgenomen door de heer Jaspers Focks. Toen Yvonne in ’86 begon was het haar idee “een jaartje te blijven” maar ruim 30 jaar later is de eenvoudige conclusie dat dat dus iets anders is gelopen. Ries: “Ik wilde altijd al iets voor mezelf doen en ben hier in 1992 in dienst gekomen, met de intentie het later over te nemen.” Een soortgelijk traject als nu met de komst van Jos. “Het werkt prettig en geeft rust voor het personeel, de klanten en voor mijzelf en Jos.”

Toekomstgericht
Van het oorspronkelijke clubje is nog altijd de helft van de mensen werkzaam bij Wonnink. “Je ziet dat vaak in deze branche. Mensen die nieuw binnenkomen vinden het óf leuk en blijven hangen, óf ze vinden er niks aan en zijn met een half jaar weer vertrokken.” Samen met zijn managementteam werkt Ries momenteel aan een nieuw bedrijfsplan. “Ik denk dat we het best goed gedaan hebben met elkaar, het opbouwen van dit bedrijf. Maar we zijn in de loop der jaren gegroeid van het servet naar het laken en ik vind heel veel dingen leuk - het bedrijf is ons derde kindje - maar ik merk dat je elke dag zoveel ballen hoog moet houden, dat beleid maken niet altijd prioriteit krijgt. Daarom ben ik ook zo blij met Jos. Hij brengt veel ervaring en capaciteiten mee, onder andere op managementgebied, en het voelt heel goed om langs de weg van de geleidelijkheid heel doelgericht aan de toekomst te werken. Zo kunnen we hopelijk de cultuur van het bedrijf in standhouden, continuïteit waarborgen en de werkgelegenheid behouden voor onze mensen. Dat er ook dingen gaan veranderen is inherent aan zo’n proces, dat is ook niet erg. Het belangrijkste is dat we vol vertrouwen naar voren kijken.”

Professionaliseren
De overname in 1997 was destijds ook het startpunt voor een aantal veranderingen. “Digitalisering, de uitstraling werd vergroot, van een lokaal bedrijfje gingen we naar een landelijke partij. We zitten al vele jaren in de top vijf van zonweringsbedrijven in Nederland qua volume, zonder dat we eigen productie hebben. Ook na onze tweede titel als Zonvakker van het jaar in 2012 hebben we weer een behoorlijke professionaliseringsslag gemaakt op het gebied van advies, showroom, orderverwerking, logistiek, service en montage. En daar blijven we op focussen !” Hij vervolgt: “Ook de aanwas van monteurs in ons vak is niet eenvoudig. Wij proberen als leerschool door samenwerking met scholen als het MBO stagiaires en BBL-ers te motiveren bij ons ervaring op te doen tijdens hun opleiding, waaruit wij dan mogelijk jonge monteurs kunnen aannemen na het behalen van hun diploma.”

Een punt waar wat Ries betreft nog duidelijk winst te behalen is, is productaanlevering door leveranciers. “De gewichten van de zonneschermen voor onze monteurs zijn een uitdaging. Daar staan de meeste leveranciers nog steeds niet bij stil en daar voeren we regelmatig gesprekken over. Schrijf op z’n minst de gewichten van de producten op de doos. Een doos van honderd kilo is niks. Hoe krijg je het ergens in een achtertuin? We hebben karretjes, tilliften, maar er komt een moment dat er door de monteurs zelf getild moet worden. Vanaf een bepaald gewicht moeten we met meer dan twee man op pad. De pakketten worden alleen maar zwaarder. En dan wordt alle toebehoren ook nog eens in dezelfde doos gestopt als bijvoorbeeld het scherm. Qua arbeidsomstandigheden is het soms nauwelijks te doen, onverantwoord. Daar is echt winst te behalen. Hoe, daar moeten we met elkaar over nadenken, maar er moet iets veranderen.”

Glanzende parel
De vraag die we elke genomineerde stellen: wat maakt iemand tot een goede zonweringsspecialist? Jos: “Voor iedere vraag een op maat gemaakte oplossing kunnen bieden, die zowel technisch als esthetisch verantwoord is. En daar een team van mensen achter hebben staan die kan adviseren, het op tijd kan leveren, kan monteren en, als het eenmaal gemonteerd is, ook betrokken blijft bij de klant. Dat een klant, of het nou om een project of particulier gaat, weet ‘als ik het hier laat doen heb ik er geen zorgen over’. Daar gaat het om. Als je die aspecten allemaal bij elkaar in één hand hebt, dan denk ik dat je echt een goede zonweringsspecialist bent.” Ries vult aan: ”Daarnaast denk ik dat zonwering ook een specialisme moet zijn. Wij zouden niet zo snel ons pakket uitbreiden met bijvoorbeeld vloeren, zonnepanelen of bubbelbaden. Schoenmaker blijf bij je leest. En ik vind ook veiligheid en opleiding belangrijke aspecten. Als Zonvakker moet je als geen ander de juiste snaar weten te raken bij de consument, zodat ze niet alleen een goed product op de juiste manier gemonteerd krijgen en de juiste service, maar daarna ook de sfeer en beleving proeven die onze adviseurs hen beloofd hebben in de showroom.”

En wat maakt dan Wonnink tot mogelijk zonvakker van het jaar? De genoemde gebieden kunnen ze zeker afvinken. “Daarnaast hebben we nog genoeg uitdagingen. Hier gaat heus ook wel eens wat mis. Jos zei het tijdens één van onze gesprekken heel mooi. Wonnink is een parel in het zonweringsland in midden-Nederland, maar als we de parel gaan poetsen dan gaat die nog veel mooier blinken. Het is er allemaal al, maar met hard werken en een goede visie kunnen we er nog meer glans aan geven.”
 
 
Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2019 - augustus | Pagina(s) 16
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Merkt u wel eens dat uw klanten rechtstreeks in China kopen?