Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
“Alles draait meer en meer om communicatie”
 
Met het hele gezin Senft op de winkelvloer
Precies een jaar is Nicky Senft nu in dienst van het familiebedrijf, Senft Zonwering. Met haar komst wordt de Haarlemse zonweringszaak nu gerund door het complete gezin Senft: vader Jan, moeder Brigitte, Nicky en haar broer Jim. En dat gaat goed. Is zelfs heel erg fijn, beamen ze allevier. Wat niet wegneemt, dat Jan en Brigitte wel aangeven dat ze het bedrijf met een jaar of vijf tot tien graag overdragen aan de nieuwe generatie.
 
Nicky was op wereldreis toen de redactie van Zonvak Magazine ruim een jaar geleden al eens een bezoekje bracht aan de fraaie showroom van Senft in de Haarlemse binnenstad. De showroom is het bezoekje meer dan waard. Met bij binnenkomst allereerst een Gallery Luxaflex Indoor shop, aan de rechterhand de Outdoor shop van Luxaflex en wanneer je de winkel doorloopt een hoge ruimte waar het daglicht binnenstroomt door de enorme dakramen; hier worden de overige merken gepresenteerd, zoals Weinor, Roma, Brustor en Stobag voor buiten en Jasno en Sunway voor binnenzonwering. Inclusief gordijnen tegenwoordig. Na jaren van focus op outdoor, is er de laatste jaren een aardige balans tussen binnen- en buitenzonwering bij Senft. “Dertig jaar geleden deden we daar bijna niks in, maar inmiddels zitten we met indoor op bijna hetzelfde level als outdoor. Met de gordijnen erbij bieden we een veel breder scala aan producten.”

De komst van Nicky, die een stylingopleiding volgde aan de Artemis hogeschool en daarna een tijdlang bij een creative agency werkte, heeft zeker z’n invloed op het assortiment en de verschuiving naar meer binnenzonwering. “Vanuit haar achtergrond helpt Nicky klanten met stylingadvies voor het totaalplaatje bij iemand thuis. Dat maakt het voor mensen soms makkelijker een keuze te maken. En wij kunnen nu dus alles bieden. Daarin zie ik zeker een groeimarkt waar we nog meer mee kunnen bereiken”, aldus Jan. Nicky vult aan: “Daar geloof ik ook absoluut in. We hadden laatst een klant, die binnenkwam met de algemene vraag ‘Ik wil iets voor m’n ramen’ en vervolgens helemaal verrast was over het scala aan mogelijkheden. Mensen beseffen vaak niet eens hoeveel opties er zijn. Het is leuk om daarin te adviseren. Uiteindelijk is het immers ons doel om klanten een mooiere woonomgeving en een happy feeling te geven.”

De oudste van Nederland
Ieder z’n kracht, dat gaat absoluut op voor de familie Senft. Waar dochter Nicky focust op advies en styling en zich vooral bezighoudt met marketing en communicatie, heeft Jim een voorliefde voor digitalisering en de groeiende markt van automatisering in de zonwering, zo gaf hij vorig jaar al aan tijdens het eerdere interview. Jan is blij met de frisse wind die door het bedrijf waait. Zelf begon hij al in 1979 in het bedrijf, als 4e generatie sinds de oprichting in 1878. Altijd met veel plezier en bevlogenheid, nooit vanuit het idee dat ik moest.” Wat ook nu weer opgaat voor zoon Jim en dochter Nicky, die na hun studie en wat omwegen beiden geheel uit liefde voor het vak voor het familiebedrijf kozen.

Showtime
Jan: “Na 40 jaar doe ik misschien soms dingen op de automatische piloot. Dat is prettig van de nieuwe generatie in het bedrijf, daar kan ik ook weer van leren. En natuurlijk botst dat ook wel eens, maar dat mag ook.” Nicky: “De digitalisering neemt steeds meer toe. Alles draait meer en meer om communicatie. Dat is een andere manier van werken dan veertig jaar terug. Vroeger kreeg je berichten met de post, nu moet je binnen no-time reageren op mailtjes, anders denken mensen dat je hun bericht niet gehad hebt.” Jan: “Tegelijkertijd blijven sommige dingen altijd hetzelfde. Technische kennis, het adviseren van klanten.” En de enorme drukte zodra het zonnetje begint te schijnen, ook dat is onveranderd. “Een mooi zomerjaar met veel zon geeft een boost voor het jaar erna. We merken het zeker, zo’n mooie zomer, zoals afgelopen jaar. Wat er dan allemaal gebeurt wil je niet weten. Het werk komt op allerlei manieren naar je toe, zowel vanuit particulieren als bedrijven. Het is gek druk geweest. Wat ook komt door de website en je vindbaarheid daardoor. Dat maakt het soms zo druk met aanvragen, maar je hebt uiteindelijk maar een beperkt aantal handen en ogen.” Dat de online vindbaarheid het aantal winkelbezoeken enorm heeft laten groeien is een feit. En daarmee groeide ook de omzet. “Het heeft absoluut positief gewerkt. Internet is daarvoor een prachtig medium, maar wij hebben een dienstverlenend bedrijf met maatproducten, dus puur klantcontact via internet werkt niet. Je hebt een showroom nodig.” Lacht: “Ik grap vaak op zaterdag: het is weer showtime in de showroom. Mensen willen zien en voelen. Dat is de kracht van je showroom; een sfeerimpressie geven, plus het stukje advies wat op winkelvloer beter overkomt dan via een mailtje of iets dergelijks.”

Ervaring en frisse blik
Waarom denkt de familie Senft dat zij zijn genomineerd voor de titel ‘Zonvakker van het Jaar’? “Wij kunnen het totaalplaatje maken voor binnen en buiten”, aldus Jan. “We hebben een fraaie showroom, waarmee we vertrouwen uitstralen naar klanten, die daaraan kunnen zien dat wij weten wat we doen.” Maar het onderscheid ten opzichte van anderen zit ‘m misschien wel vooral in de mix van ervaring en de generatie twintigers op de winkelvloer. “Ons advies is gebaseerd op jarenlange ervaring, productkennis en expertise samen met de frisse blik en studieachtergrond van Jim en Nicky. Tel daarbij op een showroom waar we alles ter beschikking hebben om klanten te laten zien wat er mogelijk is. Dat maakt ons de titel zeker waard.”

Waarbij Jan wel even wil opmerken dat de titel ‘zonvakker’ wat hem betreft best vervangen mag worden door ‘zonweringsspecialist’ van het jaar. “Whats in a name, maar ik vraag me wel af in hoeverre iedereen in deze branche zichzelf zonweringsspecialist mag noemen. Je ziet vaak dat er door zonweringsbedrijven veel nevenactiviteiten worden gedaan. Ik vind dat voor een ‘zonvakker van het jaar’ zonwering de kernactiviteit, het specialisme moet zijn. Voor ons zit zonwering echt in ons bloed. Ik sta ermee op en ga ermee naar bed.” Jim vult aan: “Dat geldt voor Nicky en mij inmiddels ook. We hebben beiden echt gekozen voor dit bedrijf. Niet omdat daar druk op uitgeoefend werd, maar omdat we het echt willen. Ook voor ons zit zonwering in ons bloed. Letterlijk zelfs, als vijfde generatie Senft.”
 
 
Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2019 - augustus | Pagina(s) 26
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Merkt u wel eens dat uw klanten rechtstreeks in China kopen?