Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
“Onze innovaties beginnen bij de klant“
 
Jan Jousma, product marketing manager Remix:
Er is een hoop veranderd bij Remix sinds Jan Jousma in 2005 als product marketing manager in dienst trad bij het bedrijf dat is gespecialiseerd in droge mortels. Was Remix in die tijd vooral een regionale speler, inmiddels zijn ze marktleider op het gebied van mortels voor metselwerk, is het afzetgebied uitgebreid met landen als Duitsland, Noorwegen, Denemarken, België en blinkt Remix uit met zijn constante innovaties. “Dat is de belangrijkste reden voor onze groei”, vertelt Jousma.
 
De groei bij Remix is hard gegaan. Ruim 10 jaar geleden werd als doelstelling geformuleerd: we komen elk kwartaal met een nieuw product. “Dat hebben we lang volgehouden. Natuurlijk niet elke 3 maanden een compleet nieuw product, het ging ook om perfectionering. Maar Remix is sinds die tijd continue met een superenthousiast team bezig met innovatie.” En dat werkt, zo blijkt. De in 2006 gewonnen Karwei Marketing Award voor hun 4in1 mortel staat nog op de kast. Een echte innovatie in die tijd, waar Remix zeker tien jaar lang alleen mee was in de mortelmarkt. “Toen kwam de concurrent met een 5in1, maar ondertussen hadden wij al de 16in1 klaarstaan.” Lacht: “Daar hadden we hier de grootste lol om.”

Booming
Inmiddels in de 16in1 nog verder doorontwikkeld en heet nu Multimortel: één mortel voor vrijwel alle mortelklussen. De teller staat nu al op 23. En hoewel Remix niet meer standaard vier keer per jaar met een nieuwe innovatie komt, zit innoveren nog altijd diepgeworteld in het bedrijfs-dna. Jousma: “Remix komt regelmatig met nieuwe dingen en wij denken echt in oplossingen. Onze Uitbloeiingsarme mortel bijvoorbeeld, waarmee wit uitgeslagen gevels worden voorkomen. Die heeft ons echt een boost gegeven. Dat was een geweldig probleem in de bouw en dat we daar met onze innoverende mortel een oplossing voor hebben gevonden, heeft echt wat toegevoegd.” Dat was rond 2010 en de positie van Remix is met name vanaf dat moment echt ‘booming’ geweest. “De totale markt van mortels is, los van de laatste jaren, niet gegroeid, zeker niet in de crisis, maar Remix bleef maar groeien. De laatste twee jaar laat de mortelbranche weer een groei zien en moet er flink geproduceerd worden. Nu doet zich echter een ander probleem voor: het gebrek aan metselaars. “Projecten worden uitgesteld. Wij hebben acht jaar geleden al aangegeven dat hier een probleem zou ontstaan en dat blijkt nu ook; de opleidingen lopen leeg. Wij ondersteunen alle metselopleidingen in Noord Nederland, proberen het vak zoveel mogelijk te promoten, maar het valt niet mee om leerlingen te krijgen. Terwijl ze goud geld kunnen verdienen. Wat het probleem is? Vooral imago. Fysiek zwaar werk, in weer en wind. Deels klopt dat beeld, maar het is ook grotendeels onterecht. Wij leveren heel veel aan Noorwegen, daar is het altijd koud. Er zijn genoeg maatregelen die we kunnen nemen. Nederland zou daar nog heel veel winst kunnen behalen.” Hij noemt een tweede bedreiging voor de branche: de bouwmethodes veranderen. “Toch gaat het nog steeds goed”, constateert Jousma. “Andere marktsegmenten, zoals vloeren en renovatie, groeien nog steeds. En Remix heeft bij de bouwmaterialenhandel veel goede klanten met de merken Remix en Sakrete en diverse private labels.” Waarmee Remix op dat gebied goed scoort, zijn hun recyclebare PE (polyethyleen) zakken. “Ook daarin zijn wij met een mooie innovatie gekomen. Vroeger ging de mortel in papieren zakken; 2 lagen met daartussen een laag plastic. Met als nadeel het risico op scheuren. En het werd dan meteen hard bij regen. Door onze PE zakken is de houdbaarheid meer dan verdubbeld, de zakken zijn regenwaterdicht dus je kunt ze buiten opslaan, je hebt geen last meer van stof in je magazijn en mortelschap. En het PE is tot vijftig keer recyclebaar, dus Remix draagt niet bij aan de plastic afvalberg.” Remix is nog steeds de enige mortelfabrikant die alle producten in plastic kan verpakken. “Er beginnen nu ook wat andere leveranciers mee, maar bijvoorbeeld in Duitsland zijn wij één van de weinigen die deze zakken hebben, het scoort enorm goed vanwege het gebruiksgemak en in Nederland zijn we dus de enige die àlle producten erin hebben.”

Hulp bij aardbevingen
Dit jaar komt Remix met een wel heel bijzondere innovatie: de ER® mortels, ofwel earth quake resistantance mortels. Deze aardbevingsbestendige mortels worden nu op de markt gebracht en zijn inmiddels zowel door TNO als bij een aantal projecten in Groningen getest. Bij Remix zijn ze apetrots op het product waarmee ze echt iets kunnen bijdragen aan veiliger woningen in aardbevingsgebieden. “Afgelopen jaar heeft TNO het ‘triltafelproject’ (zie kader) in samenwerking met o.a. Remix gedaan in Groningen. Met verbluffende resultaten. Doodsoorzaak nummer 1 bij een aardbeving is geraakt worden door vallende stenen. Wij hebben een mortel ontwikkeld die een superieure hechting heeft en een heel goede verbinding maakt tussen stenen. Het proefstuk met ER® doorstrijkmortel (buitenblad) en Multimortel (binnenblad) is zelfs getest tot 0,84 PTA (Piek Tafel Versnelling), dat is de maximale trilling die dit proefstuk heeft weerstaan.” Voor de duidelijkheid: in Groningen waren de zwaarste aardbevingen in Huizinge 0,09 PGA en Zeerijp 0,11 PGA (Piek Grond Versnelling) en Remix zit hier met de met ER® mortels gemetselde proefmuur ruimschoots boven. Jousma vertelt: “De mortelkeuze is maar een heel klein bedrag per woning, dus dat je daar zo’n groot resultaat mee kunt behalen is natuurlijk geweldig. Er is een enorme winst (en veiligheid) te behalen met nauwelijks meerkosten. Fantastisch zulke resultaten. Dat geeft best een trots gevoel. De ontwikkeling is gedaan door onze eigen R&D afdeling. Geen grote afdeling, maar dus wel een hele innovatieve.”

Klantgedreven oplossingen
Belangrijk te vermelden: de ontwikkeling van veel nieuwe producten bij Remix komt voort uit vragen van klanten. “Onze innovaties beginnen bij de klant. Door goed naar hen te luisteren, kunnen wij steeds weer met klantgedreven oplossingen komen. Ik geloof dat dat zeker een sterk punt van Remix is. En het kan ook, omdat we een hele platte organisatie hebben.” In totaal werken bij Remix ca. 60 medewerkers, verspreid over kantoor en twee productlocaties. “Wij kunnen heel snel schakelen en zijn flexibel. Dat is onze kracht. Zo zijn we ook als eerste met het ‘mortel op maat systeem’ op de markt gekomen; daarbij kunnen we een mortel helemaal op de steen en de projectomstandigheden aanpassen, waardoor we het optimale metseltempo voor aannemers kunnen creëren. Inmiddels zijn we daar niet meer uniek mee, maar we waren wel de eerste en zijn nog steeds de meest flexibele met de meeste know-how. Remix staat daar ook wel bekend om: als er hogere of bijzondere eisen aan de mortel wordt gesteld moet je bij ons zijn.”
 
 
Delen
 
KWM• Karwei Management | 2019 - augustus |
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google