Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
Coram Groep zet grote stap vooruit
 
Rob Peters en Mark van Hoof
Coram, met onder meer haar merken Sealskin, Geesa en Tiger, kent een lange Nederlandse geschiedenis. Om klaar te zijn voor de toekomst, worden momenteel belangrijke stappen gezet, om zowel de consument als de zakelijke klant nog beter van dienst te zijn. We spreken hierover met CEO Rob Peters en managing director Coram Benelux Mark van Hoof.
 
Coram Group heeft haar hoofdkantoor in Geldrop, maar we ontmoeten de directie op de locatie van Sealskin in Waalwijk, nu Coram Benelux. Het bedrijf Van Loon Sealskin heeft inmiddels al een historie van ruim 250 jaar: sinds 1754. “Het is dan ook een van de oudste Nederlandse sanitairmerken; daar mogen we trots op zijn”, vertelt Mark van Hoof. “Zo’n historie is in een wereld van grote global players best belangrijk, want business is nog steeds local”, aldus Rob Peters.
Coram zelf heeft als familiebedrijf ook Nederlandse roots. Het bedrijf komt immers voort uit Tijger Plastics, dat in 1950 in Eindhoven is opgericht door de Harry van Kempen. Het bedrijf was gespecialiseerd in het produceren van een breed scala aan kunststofproducten voor verschillende doeleinden. Van fietsbeugels tot zeepbakjes. Tijger Plastics werd al snel een groot succes in Nederland door het gebruik van speciale productieprocessen, innovatieve producten en een goed ontwerp.
Rob Peters: “Tijger Plastics groeide uit tot een succesvol bedrijf in badkamerproducten, onder meer door de acquisities van Sealskin in Waalwijk en Geesa in Amersfoort. De familieleden zijn als actieve aandeelhouders nog steeds aan het bedrijf verbonden.” Er ontstond in de afgelopen decennia een holding -Coram International- die boven de acht verschillende bedrijven ‘hangt’ om de strategieën te bepalen, met daarbinnen een grote zelfstandigheid voor de individuele bedrijven.

Belangrijke stappen
De afgelopen anderhalf jaar zijn in deze bedrijfsvoering echter belangrijke stappen gezet. “In 2017 werd de verantwoordelijkheid binnen de aandeelhouders overgedragen aan een jongere generatie, die gezamenlijk met een onafhankelijke groep commissarissen bepaalde dat het moment was gekomen het bedrijf aan te passen aan de moderne tijd.” Met Rob Peters als nieuwe CEO en met nieuwe directieleden zoals Mark van Hoof.
“We hebben vervolgens met het internationaal Leadership Team enkele maanden intensief nagedacht over hoe we als groep in de toekomst optimaal als één eenheid kunnen gaan functioneren. We concludeerden dat, wanneer we alle in het bedrijf aanwezige kennis en expertise combineren, we onze klanten beter kunnen bedienen, onze productontwikkeling kunnen versnellen, meer synergie kunnen halen en veel sneller kunnen groeien. Zo zijn we met het merk Geesa heel sterk in onder meer de hotel- en cruiseschepen markt. Met Tiger en Sealskin accessoires hebben we een heel sterke positie in de dhz-markt in Noord-West Europa. De Sealskin douchecabines hebben een sterke band met de badkamerspeciaalzaken en met de installatiebedrijven met showrooms, vooral in Nederland. Er zijn echter tal van ‘cross selling’ mogelijkheden, die we nu niet aanspreken.”
Mark van Hoof: “Wanneer je al die sterke punten optelt, dan kunnen we constateren dat we in de kern een bedrijf zijn dat vooral sterk is in accessoires en douches. Met dat uitgangspunt willen we, samen met onze kwaliteitsproducenten in Europa, onze mooie marktposities verder uitbouwen.”

Synergie
Uiteindelijk leidde het strategie-programma tot de keuze van vijf strategische pijlers. “In de eerste plaats is er de groei in de internationale hospitality-markt, onder meer via de hotelketens; en dan niet meer alleen via ons merk Geesa, maar in de toekomst met een breder portfolio aan merken. Ten tweede de dhz-markt, waar we veel mogelijkheden zien om onze positie uit te breiden, onder meer met het merk Tiger bij de internationale dhz-ketens. De derde pijler is het versterken van onze douches-business, met name voor de showroomhoudende vakhandel en de installateur. We willen hier leiden in kwaliteit van producten en service. Onze vierde strategische pijler richt zich op groei van accessoires onder de merken Tiger, Sealskin en Geesa. Vandaag zijn we als gecombineerde groep al de derde badkamer accessoires-leverancier van Europa. Dat willen we verder uitbouwen.”
 
Digitale transformatie
Tot slot is er de digitale transformatie waarop Coram nadrukkelijk wil aansluiten. “Dat betekent enerzijds meer van onze producten aanbieden via de Europese e-commerce kanalen, anderzijds willen we onze zakelijke klanten via nieuwe business modellen helpen meer omzet te behalen; gezamenlijk consumenten op nieuwe manieren bedienen. Want de consumentvraag staat nu eenmaal steeds meer centraal; wij moeten de route naar die vraag samen met de groothandel, de installateur en de retail ondernemen.”
 
 
Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2019 - juni | Pagina(s) 8
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Waarmee bent u het meest actief op social media voor uw bedrijf?