Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
De ‘Golden Chain’ van Somfy
 
Smart living heeft een naam
In een special over ‘smart living’ is er één naam die als vanzelfsprekend niet mag ontbreken: Somfy. In 1969 opgericht in Frankrijk en tegenwoordig in 60 landen vertegenwoordigd en uitgegroeid tot een wereldmarktleider met meer dan 8.000 werknemers. Somfy viert dit jaar haar 50 jarig bestaan. Simpel gezegd: met Somfy Smart Home gaan de dingen thuis net wat makkelijker of zelfs geheel automatisch.
 
Wat Somfy precies voor de consument, maar zeker ook voor de retailer kan betekenen, vertellen Peter van der Steen en Mark Pekelharing, respectievelijk channelmanager en productmanager bij Somfy.

In een branche waar merknamen nauwelijks een rol spelen, heeft Somfy het voor elkaar gekregen bij consumenten een geholpen naamsbekendheid van zo’n 50% te realiseren. Ook spontaan kent ongeveer 1 op de 5 consumenten de naam Somfy. “Luxaflex is de bekendste naam in de zonweringsbranche, dan heb je Velux en daarna komt Somfy. We horen het ook wel eens terug van retailers, dat consumenten vertellen dat ze thuis ‘zonwering van Somfy’ hebben. Voor de zonweringsspecialist geen probleem; zo kunnen ze heel eenvoudig de link maken naar de mogelijkheden van elektrisch bedienbare zonwering”, vertelt Peter van der Steen. De motorisatiegraad is ondertussen groot. Voor knikarmschermen zeker 80% en meer, maar ook bij screens en rolluiken praten we al over ruim 60% gemotoriseerd. Somfy heeft daarin een heel erg groot aandeel. “Wij zijn veruit de grootste, niet alleen in Nederland - al is het marktaandeel hier hoger dan in rest van de wereld - maar in elk land is het aandeel van Somfy enorm groot. Reden dat ons marktaandeel in Nederland extra groot is? Misschien een stukje kwaliteitsbewustzijn, dat is in ons land groot en daar werken wij hard aan.”

Golden chain
Van der Steen noemt ‘de golden chain’, de schakel fabrikant - retailer – Somfy. “We werken al 35 jaar aan die schakel, zorgen dat we de juiste producten hebben, de retailer helpen in zijn verkoop. De laatste jaren is die ketting uitgebreid met de consument. Die was voorheen minder nadrukkelijk in beeld, zat een beetje aan het eind van de schakel. De consument die nu zonwering, zoekt gaat eerst naar het internet om de mogelijkheden te onderzoeken. Dat is nu bepalend voor waar hij heen gaat, welk kanaal er ingezet wordt voor informatie en kopen. De gouden ketting begint voor Somfy daardoor nu, in tegenstelling tot vroeger, met de consument.”

In het Somfy House, dat sinds 2015 naast het kantoor in Hoofddorp is gevestigd en daarvoor sinds 2010 in de Amsterdamse Villa Arena, kunnen consument om zich te oriënteren op de mogelijkheden van smart living. Hier kunnen ze terecht met al hun vragen over huisautomatisering. “Wij spreken eigenlijk altijd over smart homes. Voorheen hoorde je vaak de term ‘domotica’ maar dat lag minder goed bij de consument. Abstracter, mensen konden er minder mee. Smart Homes is veel laagdrempeliger en zegt precies waar het om gaat.”

Consument is leading
Behalve via het professionele kanaal, verkoopt Somfy ook via internetaanbieders. “Onze basisgedachte is dat de consument leading is. Het is de keuze van de consument waar zij zich oriënteren en gaan kopen. Het grootste deel gaat gewoon naar de vakhandel, omdat ze zelf niet willen aansluiten e.d. Maar voor de categorie die alles zelf wil doen, bieden wij onze producten inclusief motorisatie aan via poweredblinds.nl. Vaak zien we dat mensen voor hun aankoop ook daar alsnog naar een specialist gaan. Wij willen vooral de bewustwording bij consumenten vergroten, zodat mensen weten wat er allemaal mogelijk is.”

Weten consumenten precies wat er allemaal mogelijk is of merken ze bij Somfy nog altijd verbazing? Mark: “Dat je verlichting en de verwarming kunt bedienen op afstand weten mensen vaak wel. Maar dat dat ook kan met gordijnen is nog erg nieuw. Mensen zijn inmiddels wel een beetje gewend om losse producten te bedienen met appjes. Een app voor de verwarming, eentje voor de muziek, het licht… Alles apart bedienen is nog heel normaal. Uiteraard is dan de volgende stap: ergernis aan al die apps en de wens om één totaalapp te hebben. Somfy heeft zo’n app voor huisautomatisering, de TaHoma.” Het gaat hier om de Hub voor huisautomatisering; een klein wit kastje, wat je met een kabeltje aansluit op je internetmodem en stroom en vervolgens kun je met je telefoon alles in huis bedienen. Voor wie het wat minder uitgebreid wil, is er de Connexoon, meer een vervanger van de afstandsbediening, voor de consument die een beperkt aantal dingen wil aansturen. De TaHoma is er echter voor het totaalplaatje. Daadwerkelijk ‘smart living’.

Klantenbinding
“Connected by Somfy. Ofwel verbinden. Het is een concept dat retailers de ‘kracht van verbinden’ biedt. Wij zouden graag zien, dat de zonweringsbranche al in het eerste gesprek met consumenten de mogelijkheden van huisautomatisering die Somfy biedt ter sprake brengt. Economisch gaat het goed, iedereen is hartstikke druk, daarom stelt Somfy: probeer als retailer met de connected producten niet alleen de technologische voordelen te bieden, maar ook de verbinding met je klanten te maken en daarmee ook een brug te slaan naar de toekomst. We zien hier dat consumenten vaak terugkomen om te vragen: welke producten kunnen er nog meer op?” Peter vervolgt: “Een knikarm verkoop je eens per 20 jaar, daarmee is het lastig een relatie op te bouwen, maar als ze ook via jouw winkel de huisautomatisering aanschaffen, dan komen ze absoluut vaker terug. Raamdecoratie, garagedeuren, kozijnen, eigenlijk alles wat met het raam te maken heeft. Dat doen ze in Frankrijk al 15 jaar, die lopen daar ver in voor. Daar zien we dat de gemiddelde omzet 50% hoger ligt dan die van de gemiddelde Nederlandse retailer. Dat heeft zeker te maken met de verbindingslijntjes van de huisautomatisering. Je bereikt een andere doelgroep, maakt je bedrijf meer klaar voor de toekomst.”

Somfy on the road
In februari en maart organiseert Somfy roadshows door het hele land. Op tien locaties worden retailers uitgenodigd om zich uitgebreid te laten informeren over de vele mogelijkheden van ‘smart living’ en worden er eveneens de nodige (ver)nieuw)de producten gepresenteerd, waarover later meer. “Maak je productaanbod wat meer sexy. Een rolluik is niet meteen het toonbeeld van schoonheid, maar als je het elektrisch bedienbaar maakt, vinden consumenten het vaak al een stuk leuker.”

Nederland telt momenteel zo’n 50 zonweringsspecialisten die vergaand huisautomatisering aanbieden. De zogenaamde ‘Somfy Smart Home experts. “Los daarvan zal er nauwelijks een zonweringsspecialist zijn die geen Somfy verkoopt. Maar wij zouden graag verder willen gaan”, aldus Peter. “Het smart homes verhaal heeft tijd nodig, maar je merkt dat er wat aan het gebeuren is. Een nieuwe generatie jongere ondernemers helpt daar zeker bij. Ondernemers die aan de vooravond van hun pensioen staan hebben toch minder zin in dit soort nieuwe ontwikkelingen.”

Angst voor hacken
Wat is de belangrijkste reden voor consumenten níet te kiezen voor smart home? Zie sheet GFK “Het kostenplaatje speelt een rol, maar zeker ook privacy, de angst voor hacken. Voor Somfy is het heel belangrijk aan te tonen dat onze producten echt safe zijn. Dat moet ook wel; wij maken producten voor bijvoorbeeld rolluiken, dat is de beveiliging van je huis. Als een hacker op afstand je lampen aan doet, soit, maar als ze je rolluiken kunnen openen is het een ander verhaal.” (Zie ook kader)
 
 
Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2019 - januari | Pagina(s) 16
Categorie: Domotica
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Waarmee bent u het meest actief op social media voor uw bedrijf?