Verkoop tuinproducten helpt dhz
 
De verkoop van tuinartikelen helpt de dhz-zaak. Hoewel de woningverkopen dit jaar krimpen, groeien de verkopen van de dhz-branche. Deze branche zag de verkoopvolumes tot en met augustus met 3,4% toenemen, in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Daarmee is de doe-het-zelf-branche een van de sterkst groeiende branches binnen de retail.
 
Er was echter wel sprake van prijsdruk, waardoor de omzet van deze branche trager (met 1,9%) toenam (CBS, bewerking ABN AMRO). De branche profiteert van de positieve economische omstandigheden: consumenten hebben meer te besteden. Tegelijkertijd is er sprake van forse concurrentie; er is nu meer vloeroppervlak in de doe-het-zelf-branche dan voor de crisis, terwijl er bijna een kwart minder verkocht wordt. Bovendien bestaan er uitbreidingsplannen van de internationale bouwmarktketens.
Binnen de doe-het-zelf-branche bestaan echter bovendien verschillen in groeitempo per productcategorie. De sterkste omzetgroei binnen deze branche wordt gerealiseerd door de verkoop van tuinproducten. Volgens onderzoeksbureau GfK groeide de omzet in deze categorie met ongeveer 12,5% tot en met augustus van dit jaar, in vergelijking met dezelfde periode in 2017. Ter vergelijking: bij sanitair en tegels was sprake van 1,1% groei en decoratieve artikelen groeiden met 0,2%. Tuinproducten zijn inmiddels goed voor ongeveer 15% van de verkopen in de sector. (Bron: ABN AMRO, foto Boer Staphorst).
 
 
Delen
 
KWMē Karwei Management | 2018 - november |
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Wordt duurzaamheid belangrijker voor uw bedrijf?