Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
De tegelprijs maakt een kentering door
 
Rolf Haan, Julius van der Werf
Niet alles wat op gebied van tegels technisch mogelijk is, wordt echt een trend. Maar er worden op technisch gebied wel grote stappen gemaakt. En de consument schrikt niet meer terug voor hogere prijzen. We spreken hierover met Rolf Haan tijdens de huisbeurs van Julius van der Werf Tegelgroothandel in De Beursfabriek in Nieuwegein.
 
De prijs die de consument bereid is om te betalen voor een tegel maakt momenteel een hele kentering door, constateert commercieel directeur Rolf Haan. “Wanneer iemand ziet, dat de prijs van een groot formaat tegel boven 100 euro ligt, dan is de reactie op dit moment eenvoudig: ‘dat is best mooi materiaal’. Dat was een paar jaar geleden heel anders, want toen ging de aandacht vooral uit naar goedkope kopieën van onder 40 euro. De merkfabrikanten durven nu ook weer veel ‘brutaler’ hun producten te ontwikkelen. Vooral in Italië is geïnvesteerd in moderne technologieën. Ze werken met Continua-technieken, ontwikkeld door Sacmi, waarbij gebruik wordt gemaakt van twee rollen, waar het materiaal door wordt geperst. Daarnaast zet ook de ontwikkeling van digitale prints door. Wanneer we kijken naar de betonlook, dan zien we nu zelfs de ‘krimpscheurtjes’ van het beton in de keramische producten zitten. Maar dan praat je ook van een tegel van 70 of 80 euro; dat is tegenwoordig acceptabel.”

Halverwege XL
Natuurlijk is niet alles wat technisch mogelijk is echt een trend. “Een ‘slab’ van 2,40x2,40 m wordt wel geproduceerd, maar zo’n formaat kunnen we geen trend noemen”, benadrukt Rolf Haan. “Zoiets is moeilijk in particuliere woningen te verwerken; alleen projectmatig bij onder meer hotels. Commercieel is datgene, wat ‘halverwege’ dat XL-formaat te vinden is. Een tegel van 1,20x1,20 m is immers wel in een badkamer te verwerken. En formaten als 80x80, 75x75 en 90x90 cm kunnen door de retail momenteel heel goed verkocht worden.”
Sphinx Tiles liet in Nieuwegein zien dat haar Stone-collectie leverbaar is in tal van formaten, waaronder 75x75 cm, maar ook in 60x120 cm. Maar Julius van der Werf toonde tevens dat haar eigen collectie ‘La Cueva by Jules’ ook fraaie stonelook omvat.

Smaakmakers
De zeskantige honingraat tegels zijn ook geen trend, maar wel erg mooi. Tijdens de huisbeurs in Nieuwegein liet Made+39 daarvan de serie Hextie zien, leverbaar in tinten als blue, grey en anthracite, maar ook in kunstzinnige decors. “Het zijn geen volume-artikelen, maar wel smaakmakers”, aldus Rolf Haan. “Daarentegen zetten de marble-look en de terazzo-look, die onder meer door Marazzi worden geleverd, wel door. Dergelijke producten zijn door de retailer goed te vermarkten.” Tijdens de huisbeurs toonde Marazzi de serie Grande Marble Look in het formaat 120x240 cm.

Warmere tinten
De massa aan producten is op dit moment te vinden in de stonelook, de cementlook en de warmere tinten zoals taupe. “Zwart is eigenlijk passé. Een merk als Flaviker heeft grote stappen gezet in de optimalisering van de inkjet technieken. Ze waren destijds al de eersten met goede houtlook en betonlook. Houtlook bestaat natuurlijk al zo’n 15 jaar en werd zes jaar geleden sterk verbeterd. Maar ook nu weer zijn daar nieuwe ontwikkelingen, zoals het formaat 26 x 200 cm. Dan praat je over een echte keramische plank. Je zou bijna kunnen zeggen: wat ze hierna nog verder ontwikkelen, is niet acceptabel meer.”
Voor de retailer is houtlook misschien al ‘gewoontjes’, maar de consument is nog steeds verbaasd over het feit dat ze geen verschil zien tussen echt hout en keramisch. Daarom komen producenten als NovaBell met nieuwe series als ‘Eiche; into the wood’. Daarnaast zijn er op de huisshow van Julius van der Werf bijzondere houtlook-series als ‘Burned’ in de tint ‘Tanned burned wood’ van Imso te zien.

Houtlook
De consument denkt anders dan de retailer. Het is dus belangrijk dat ook de retailer erin blijft investeren en niet denkt in termen als ‘al weer een nieuwe houtlook’. Rolf Haan: “We zien het als groothandel ook als onze opdracht om daarop te wijzen en te zorgen voor goede marketingondersteuning. De houtlookmarkt is nog lang niet verzadigd. Al zullen we in de komende jaren wel zien dat de prijzen ervan weer naar beneden gaan, zoals bij ieder economisch product.”
 
 
Delen
 
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Wordt duurzaamheid belangrijker voor uw bedrijf?