Al 10 jaar luis in de pels
 
De Keuken Designers
In 2008 ging retailorganisatie De Keuken Designers van start. Dat was een uitdagende keuze. Directeur Mark Iesberts: 'Veel ondernemers maakten toen nog deel uit van VKG. Na de overname van VKG door MHK deed zich de kans voor om een nieuwe Nederlandse organisatie te gaan starten. Nu na 10 jaar staat er een solide organisatie met 29 keukenspeciaalzaken.'
 
We gaan eerst nog even tien jaar terug in de tijd...
Mark Iesberts: “Wanneer wij terugkijken naar onze beginjaren, dan was dat best een spannende tijd. Je komt met een prachtige presentatie voor een nieuwe marketing- en inkooporganisatie, maar hoe reageren de keukenondernemers en de leveranciers daarop? Al snel besloten enkele hele goede keukenondernemers om lid te worden van De Keuken Designers, zoals Keuken Expo, De Knikker en Stormink, die nog steeds tot onze leden behoren. We begonnen begin januari 2008 en gingen investeren in een organisatie... Maar vervolgens breekt de economische crisis uit, die meer dan zeven jaar geduurd heeft. Daarin hebben wij en onze leden heel wat ‘voor de kiezen gehad’. Maar daaruit blijkt ook weer, hoe sterk onze leden waren en in die tijd konden overleven. We konden vasthouden aan ons uitgangspunt om niet met prijzen te gaan stunten. We bleven ons richten op consumenten in het midden en hoog segment, met heel veel oog voor maatwerk; voor consumenten die wat te besteden hebben. Ook een bewuste keuze om de organisatie erg ‘lean’ te houden, want hier op kantoor zitten alleen een part-time medewerkster en ikzelf.”

Kunnen we stellen dat jullie in de luwte zijn doorgegroeid
“Inderdaad, we zijn in die 10 jaar gegroeid van 17 naar 29 keukendesigners. Ik heb veel respect voor de andere keukenorganisaties, want die hebben heel wat opgebouwd. Maar wij zijn op onze manier een soort ‘luis in de pels’, want we doen alles op een andere manier. We zijn een transparante organisatie, zonder een DGA. Onze organisatie is echt van en voor de leden. Het is niet mijn bedrijf, waar ik geld aan moet verdienen. Ik ben gewoon als statutair directeur in dienst van de organisatie. Er is een bestuur wat gekozen wordt door de leden. Het bestuur heeft als taak de directie te controleren en toezicht te houden. We kunnen heel snel schakelen en hoeven niet maanden te wachten op de invoering van een bepaald concept. Onze organisatie is er volledig voor de leden en brengt bijvoorbeeld niet één landelijke brochure uit, maar 29 op maat gemaakte brochures. We werken met een goed zelf ontwikkeld centraal betalingssysteem. Om redelijk compact te kunnen blijven, denken we nu aan maximaal zo’n 35 leden in de toekomst, voor een optimale landelijke dekking met voldoende volume. Maar die nieuwe leden moeten wel stabiel zijn en goed in onze formule passen. Doel is per jaar twee nieuwe leden te werven. Zoals gezegd: we willen bescheiden in de luwte blijven en met onze leden gewoon hier in Nieuwegein bij elkaar kunnen komen om onze ledenvergadering te houden en niet in een duur hotel. Er zijn grote retailketens die door intensieve communicatie veel klanten naar zich toe trekken. Maar er blijkt ook voor onze ondernemers duidelijk bestaansrecht en ruimte te zijn in de markt, binnen een andere doelgroep. Dat hebben we nu al tien jaar kunnen zien. We hebben een goede club, zitten overal kort op en draaien al jarenlang goed. We krijgen nu van allerlei kanten, ook van voorheen kritische partijen, te horen: ‘Jullie hebben het toch maar goed voor elkaar gekregen; dat hebben we tien jaar geleden toch verkeerd ingeschat’.”

Wat zijn de plannen voor jubileumjaar 2018?
“We gaan vooral diensten ontwikkelen gericht op de behoefte van de lokale ondernemer. Zoals bijvoorbeeld het concept in samenwerking met Michiel de Zeeuw. Dat staat nu in 12 van onze winkels en we communiceren het al via de website, maar we willen het uitbreiden naar 15 tot 20 winkels, zodat we er landelijk mee naar buiten kunnen. We gaan er een brochure voor uitbrengen en erover communiceren in de woonbladen. We kunnen de naam van Michiel de Zeeuw, als bekende naam van RTL4, daaraan koppelen. Verder besteden wij dit jaar veel aandacht aan ons project ‘binnen kijken bij’ waar wij bij consumenten thuis de keuken maar ook het interieur fotograferen. Deze prachtige foto’s worden weer ingezet op diverse online platformen, website, social media, concept Michiel de Zeeuw. Kortom genoeg werk aan de winkel!”
 
 
◀ Terug Delen
 
Categorie: Keukenontwerpers
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken