Luisteren, bijsturen en aanpassen
 
Marjolein Gerritsma, IGM
Een van de samenwerkingsverbanden van IGM, Bad in Beeld, viert dit jaar haar tienjarig bestaan. Dat is in een mensenleven het moment dat je belangrijke keuzes gaat maken voor de toekomst. Welke richting wil ik op, met concrete stappen? Welke uitdagingen zie ik? Hoe zit dat met een winkelformule? We spreken in Geldermalsen met formule manager Marjolein Gerritsma.
 
Marjolein Gerritsma is sinds 2001 werkzaam bij IGM en vanaf 2010 verantwoordelijk voor Bad in Beeld. In die periode is het aantal aangesloten Bad in Beeld-vestigingen gegroeid van 14 naar 45.
“Tien jaar is inderdaad ook voor een organisatie als Bad in Beeld een belangrijke mijlpaal. We bewijzen ons iedere dag als serviceorganisatie voor aangesloten ondernemers.
Bij Bad in Beeld wordt in vergelijking met de andere formules binnen IGM gewerkt vanuit de ondernemers; luisteren, bijsturen en aanpassen. Een voorbeeld hiervan is dat we op lokaal niveau richting de consument als afzender altijd de naam van de ondernemer gebruiken. Hij is de local hero en daar maken we samen optimaal gebruik van.
Het gaat immers om bedrijven die al decennialang in hun eigen regio actief zijn, zoals bijvoorbeeld St. Pieter met meerdere vestigingen in Brabant, Gijsberts in Apeldoorn en Dominicus in Zeeland. Het is natuurlijk niet voor niets dat dit soort ondernemers zijn aangesloten bij Bad in Beeld. Degelijke bedrijven waarvan een aantal het predicaat Badkamerdetallist van het Jaar hebben mogen ontvangen.
Los van een compleet pakket marketing is een belangrijke reden voor ondernemers om zich aan te sluiten dat we hele goede inkoopcondities aanbieden en veel expertise op het vlak van bedrijfsvoering. Al met al gaat het erom dat we zorgdragen voor een omgeving waar door aangesloten ondernemers een langdurig, stabiel hoog inkomen gegenereerd wordt.”

Is dat de volgende stap die jullie na deze tien jaar gaan zetten?
“Het is geen volgende stap, we faciliteren dit al jaren. Misschien moeten we dit duidelijker uitdragen. Bij Bad in Beeld zijn veel verschillende ondernemers aangesloten. Daarom hebben we het afgelopen jaar samen met de ondernemers gekeken of we op alle vlakken op de goede weg zijn. Het resultaat daarvan is dat we als Bad in Beeld een echte inspirator moeten zijn voor consumenten die aan het begin van de reis naar een nieuwe badkamer staan.
We hebben binnen het traject van oriëntatie tot en met gebruik als Bad in Beeld drie rollen. Als eerste ‘de inspirator’ binnen de fase van oriëntatie en inspiratie met als doel om consumenten ‘door te sluizen’ naar onze aangesloten ondernemers. Als tweede hebben onze leden als specialisten hun rol binnen het traject van ontdekken, overtuigen en aankoop de consument tot een aankoop te brengen. Als derde bieden we binnen de gebruik/service-fase Nationale Badkamer Garantie aan; voor de consument is dat een uniek, belangrijk aspect om bij onze leden hun aankopen veilig te doen.
De website van Bad in Beeld vervult een belangrijke rol in de fase van inspiratie. De consument oriënteert zich en wij zorgen ervoor dat die consument terecht komt bij een Bad in Beeld ondernemer van zijn keuze. Binnen de geprinte marketing leggen we nog meer de nadruk op de afzender: de local hero. De folders dienen als inspiratiebron voor klanten en zetten direct ook de lokale ondernemer in de spotlights.”

Jullie introduceren nu het nieuwe huismerk Bron?
“Dat was ook een van de ontwikkelingen inderdaad. Alle artikelen uit ons huismerk worden voortaan onder die naam in de markt gezet. Een breed assortiment, met daarbinnen een segmentatie. Bron voor het middensegment, Bron Base voor het betaalbare -actiegerichte- assortiment en Bron Select voor het luxe -semi-maatwerk- segment. Zo hebben we samen met een leverancier een badmeubelprogramma opgesteld. De maatwerk badmeubelen vallen dan bijvoorbeeld onder Bron Select en de goedkopere meubelen onder Bron Base. Dit nieuwe huismerk past prima binnen onze strategie.
Bij dit soort vernieuwingen hoort ook een nieuwe look. Ons oude logo gebruikten we al negen jaar en bij alle ontwikkelingen hoort een fris en eigentijds logo waar ondernemers zich mee identificeren en wij in staat zijn om Bad in Beeld een actueel gezicht in de markt te blijven geven.”

Tot slot: Bad in Beeld is begonnen midden in een economische crisis. Hoe is het jullie gelukt om juist in die periode uit te bouwen naar 45 winkels?
“Als IGM-organisatie hebben we decennialang ervaring in deze branche, om ondernemers een goed rendement en een goede marge te bieden. Maar we zagen het ook als een belangrijke taak om onze ondernemers juist in die crisisjaren op financieel en organisatorisch gebied goed te begeleiden. Samen met ondernemers maakten we maatwerkplannen. Van reorganisatie tot en met herstructurering. Waar nodig gingen we mee naar de huisbankier van de ondernemer om financiering te realiseren. Daarnaast kon iedere ondernemer besparingen gebruiken. Inkoopvoordeel is dan direct mooi meegenomen. De belangrijke voorwaarde, 80 procent van het inkoopvolume onder te brengen bij Bad in Beeld leveranciers heeft ons samen veel sterker gemaakt.”
 
 
◀ Terug Delen
 
Categorie: Badkamerontwerpers
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken