Klik voor foto Klik voor foto
 
Flinke plus dankzij aantrekken woningmarkt
 
Dat de woningmarkt flink aantrekt, legt de detailhandel bepaalt geen windeieren. Met name de handel in bouwmaterialen gaat hard. Doehetzelf-winkels, keukenboeren en vloerenbedrijven zien hun omzetten hard groeien. Volgens het CBS is hun aandeel in de omzetgroei van de detailhandel in juni ver bovengemiddeld.
 
Maar liefst 9,1% groei konden bouwmarkten, keuken- en vloerenverkopers noteren over de maand juni, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Hiermee is het aandeel van deze bedrijven in de totale omzetgroei van de detailhandel in juni, die 4,3% bedraagt, fors te noemen.
Nadat tijdens de crisisjaren de omzet zeker in de doe-het-zelf-sector behoorlijk instortte, is er nu dus weer sprake van positieve cijfers. En de verwachting is dat deze trend nog wel even doorzet. Het aantal verkochte woningen lag in de eerste helft van dit jaar bijna 11% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. “De groei in de dhz-branche heeft alles te maken met de aantrekkende woningmarkt. Die zorgt ervoor dat het aantal verbouwingen en dus de verkoop van bouwmaterialen toeneemt”, aldus Peter Hein van Mulligen, hoofdeconoom van het CBS. Hij verwacht dat de groei voor bouwmarkten, keuken- en vloerbedrijven voorlopig aanhoudt. “Alleen al op basis van het aantal verstrekte hypotheken, een stijging van 12% tot 185.000 in de eerste zes maanden van 2017, zal er ook meer verbouwd worden.”
Wat opvalt in de CBS-cijfers is dat de meubelomzet wat afgevlakt is. “Die branche profiteerde al in een eerdere fase van de toename van het consumentenvertrouwen en uitgestelde verkoop. Dan stabiliseert de groei op een gegeven moment.” Naast de dhz-branche wordt de groei in de detailhandel ook gestimuleerd door online verkoop, die steeg met 19,5%.
 
 
Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2017 - augustus |
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google