Bouwmarkt kiest voor trendy wonen
 
Boer bouw- en woonwarenhuis
Bijna zestig jaar geleden begonnen als sloopbedrijf, groot geworden als bouwmaterialenhandel en inmiddels uitgegroeid tot één van de grootste bouw- en woonwarenhuizen van ons land, met tal van specialisten onder één dak en een assortiment dat behalve praktisch en uitgebreid ook steeds meer het stempel trendy verdient.
 
We hebben het over het ten noorden van Zwolle gelegen Boer Staphorst. Wij brachten een bezoekje aan de fraaie winkel, die inmiddels maar liefst 22.000 m2 verkoopvloer telt.
De ontwikkeling tot wat Boer vandaag de dag is, is geleidelijk gegaan. Het trendy logo in zwart-wit, mét punt erachter, de huisstijl, de hippe folder die nog altijd tweewekelijks huis aan huis in de regio wordt verspreid. Alles aan Boer Staphorst ademt ‘eigentijds’ uit. Het pand is wat achtergebleven, maar ook dat staat op de planning om aan te pakken. Het is het eeuwige zoeken naar balans, zeggen marketingmanager Jarno Harink en commercieel directeur Johan Bert Boonstra. “De combinatie van specialismes die we hier bieden maakt ons uniek, maar tegelijkertijd betekent het dat je niet altijd scherp kunt focussen op één onderdeel. De verhouding praktisch versus decoratief ligt ongeveer op fifty-fifty. We willen als bedrijf niet afhankelijk zijn van één sector. Op het gebied van keukens hebben we echt een naam opgebouwd, decoratie is iets van de laatste jaren, maar uiteindelijk is alles belangrijk. We willen de klant die enkel binnenkomt voor een paar schroefjes goed kunnen helpen. Maar ook een winkel zijn waar mensen uitgebreid kunnen rondkijken en inspiratie opdoen, tussendoor wat kunnen drinken of eten in onze bistro”, vertelt Harink.
“Onze winkel is eigenlijk bijna nergens mee te vergelijken. Neem een keukenspeciaalzaak. Op een normale dag krijgen die misschien vijf tot tien stelletjes over de vloer. Hier lopen op een gemiddelde dinsdag 700 bezoekers. Dat vraagt om een andere bedrijfsinstelling. Moet je al die mensen aanspreken, hoe serieus zijn ze? Je moet veel meer filteren. Ons publiek komt deels gericht voor de productgroepen waarin wij zijn gespecialiseerd, maar daarnaast hebben we ook een groot publiek dat zich komt oriënteren, gewoon wil rondkijken.” 

Familiebedrijf
Het gaat goed met Boer Staphorst. Sanitair, keukens, vloeren, het zit allemaal weer duidelijk in de lift. Alleen doe-het-zelf blijft nog enigszins achter. Boonstra: “We moeten niet terugkijken naar de periode van voor de crisis. Sowieso zijn wij hier meer van het vooruit kijken. De komst van Ikea slechts een paar kilometer verderop was even spannend. We hadden ingecalculeerd dat we met name op meubels en kasten op maat zouden moeten inleveren. Hadden we begroot op min tien procent, boekten we een resultaat van plus vijftien. Misschien versterken we elkaar juist wel.”
Boer is een typisch familiebedrijf. “We willen dat mensen ervaren dat de familiewaarden nog altijd behouden zijn gebleven. Betrouwbaarheid, service. Natuurlijk is dat hier anders dan in een winkel met 100 m2, maar binnen onze muren houden wij het gevoel van één winkel, ook al hebben we tal van specialismes. De formules zijn ondergeschikt aan het geheel en dat lukt heel aardig. Wij zijn in de basis één familie.” Inderdaad lopen alle medewerkers in één type bedrijfskleding. Tegelijkertijd zijn wel verschillende werelden gecreëerd. “Het gevoel op de meubelafdeling is anders dan bij doe-het-zelf, en dat geldt voor alle onderdelen. Een bewuste keuze. In 2010 hebben we besloten dat we ons meer wilden richten op vrouwen. Tot die tijd bestond ons klantenbestand voor zeventig procent uit mannen, hadden we een meer traditioneel bouwmarktpubliek. Inmiddels is dat verschoven naar zo’n zestig procent vrouwen.” 

Baderie
Los van de traditionele folder, zet Boer Staphorst ook fors in op social media en internet. Middels foto’s, filmpjes en blogs wordt de winkel meer en meer neergezet als totaalwoonaanbieder mét kennis. “Een paar spijkers wil je even snel kunnen halen, maar voor wonen stappen mensen best drie kwartier in de auto. Boer heeft een goede naam. Dat werkt, in combinatie met onze service, ons totaalassortiment en een prijsniveau waarmee we goed meedoen in de markt.”
Een rondje door de winkel laat de bezoeker van de ene in de andere wereld stappen. Maar wel met het Boer-gevoel als constante factor. Van de enorme keukenafdeling met vele soorten keukens, via de bijpassende tegels door naar de sanitairafdeling van Baderie. Aansluitend een vloer vol tuinmeubelen. Beneden een breed assortiment meubilair en accessoires, verlichting en wandbekleding. Het tuincentrum met bestrating, tuinhout, kassen, tuingereedschappen en zelfs zwembaden.
“Wij doen echt alles voor de woning.” Is er op het gebied van wonen iets dat Boer niet heeft? “Slapen. Geen bedden en matrassen, die ontbreken.” Komt de Ikea om de hoek toch nog ergens voor van pas.
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken