Iedere tijd vereist zijn creativiteit
 
Diepeveen Keukens Giessen
Vorig jaar mei openden Aris en Gijsbert Diepeveen hun nieuwe showroom in het Brabantse Giessen. De keuze voor Diepeveen Keukens om naar Giessen te verhuizen is begrijpelijk, aangezien beide broers in die regio wonen. In de afgelopen tijd maakte het bedrijf echter ook enkele andere opvallende keuzes rondom assortiment en segmentering.
 
Zoals bij de meeste andere bedrijven werden grote stappen ook bij Diepeveen Keukens juist ingezet in jaren van de economische crisis, zo vertellen Aris en Gijsbert Diepeveen.
“We zaten in het midden en hoge segment en besloten om ons daarnaast op een breder segment te gaan richten. Dus werd er een lager prijssegment aan toegevoegd. We kwamen met een ‘Art of smart’-concept voor keukens met scherp geprijsde apparatuur en werkbladen, speciaal voor de startersmarkt. Maar we zien inmiddels dat zo’n concept sinds het economisch herstel eigenlijk al weer minder nodig is.
Wat wel blijft is het uitgangspunt, dat iedere tijd zijn eigen creativiteit vereist. Je moet continu actief blijven en kijken: waar liggen je mogelijkheden? De 60+ generatie belt ons bijvoorbeeld voor de vervanging van een vaatwasser of een werkblad, maar de jongere generatie kijkt eerst op internet. Daarin kunnen we heel ver mee gaan, maar we vertellen de klant eerlijk dat we wel meer moeten rekenen dan een internetaanbieder, want je kunt van ons ook meer verwachten. Een voorbeeld: wanneer je een goedkoop werkblad bestelt, kan het gebeuren dat daar een breuk in zit en dat de nieuwe levering een aantal weken duurt. Wanneer wij bij onze leverancier een kwaliteitswerkblad bestellen dat in eigen land vervaardigd wordt, heb je die problemen niet; maar daar zit een prijskaartje aan. Dat is aan de klant best uit te leggen. We hebben bijvoorbeeld ook ons eigen D-Design, waarbij maatwerk het uitgangspunt is.”

Die vereiste creativiteit leidde ook tot toevoeging van badkamers?
“We besloten inderdaad in 2013 om ook badkamers te gaan verkopen. Dat was niet zo eenvoudig. Je moet je wel realiseren dat sanitair ook veel meer montage en installatie vereist. Eén badkamerverkoper kan meer verkopen dan één installateur kan inbouwen. Maar zoiets was wel onze bewuste keuze, want we zijn ervan overtuigd dat je het als alleen keukenzaak of alleen badkamerzaak in de toekomst niet zal redden. De consument die zijn huis wil inrichten, vraagt om totale ontzorging. Je moet dus zorgen voor een goede verkoopmix van keukens, badkamers, keukenmontage- en installatiewerk en zo mogelijk ook vloeren.
We richten ons daarbij het liefst op het middensegment, al verkopen we ook wel keukens in het hogere prijssegment. Daarnaast willen we ook het segment daaronder bedienen, zoals heel concreet een project van 22 starterswoningen. Daarom willen we ook ons maatwerk verkopen voor een ‘normale’ prijs; maar wanneer de klant een handgeschilderde keuken wil voor een meerprijs, dan kunnen we dat ook leveren.”

Daar is jullie nieuwe showroom ook op ingericht?
“Op het moment dat onze vader Jan Diepeveen met pensioen ging, hebben we het pand in Veenendaal -waar we vanaf 1995 zaten- gesloten; daarnaast hadden we nog onze tweede vestiging in Wijk en Aalburg. In Giessen stond vervolgens echter dit pand leeg, op een prima locatie. Het bleek mogelijk om ons pand in Wijk en Aalburg voor een goede prijs te verkopen en hierin te trekken. En nu hebben we veel meer ruimte, ook voor badkamers en tegels. Daarmee hebben we 250 tot 300 vierkante meter ingericht; en 600 vierkante meter met keukens. Tevens hebben we een eigen werkplaats, van waaruit we maatwerk kunnen leveren. In deze regio kunnen we enerzijds de local hero zijn voor zowel de oudere generatie als voor hun kinderen, de starters. Anderzijds bereiken we via social media en consumentenbladen een ruimer gebied van ons land.”

Bij welke organisatie zijn jullie aangesloten?
“Vanuit onze deelname aan Keukengilde kwam ons bedrijf destijds bij Der Kreis terecht. Een dergelijke organisatie is belangrijk vanwege de centralisatie en het inkoopvoordeel. Wat badkamers betreft sloten we ons vanaf de opening van deze showroom in mei 2016 aan bij de IGM-formule Bad in Beeld. En verder blijven we onze eigen focus houden, om ons te kunnen onderscheiden van anderen in de markt. we willen wel onze eigen vrijheid houden. Ons assortiment omvat bijvoorbeeld de keukenmerken Tristar, Rotpunkt en dus onze eigen maatwerkproductie.”
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken