Niets is zeker, behalve jij
 
Het vriest dat het kraakt, dus snel de ijskrabber gezocht. Ik kan een vette glimlach niet onderdrukken als ik die ene weer vind met de opdruk van een politieke partij waar mijn wethoudende man geen lid van is: “Nee hè, moet dat nou?” moppert hij. “Hij is van uitstekende kwaliteit”, plaag ik verder. Tja, wat doen die partijen allemaal wel niet om onze stem te winnen? Ons geloof in de politiek was nog nooit zo laag en we zijn juist zo op zoek naar houvast in deze onzekere tijd.
Want 2016 was economisch gezien weliswaar een topjaar, maar mentaal voor velen een dobber: als je denkt dat je een vaste baan hebt, dan blijk je opeens boventallig te zijn en pas je niet langer in de organisatie. Als je denkt dat je een bedrijf hebt dat staat als een huis, dan blijkt het opeens te wankelen, omdat het niet langer doet wat de klant van nu vraagt. Als je denkt dat het klanten alleen nog maar om de prijs gaat, dan vergeet je te vertellen wat het verschil maakt en heb je blijkbaar niets anders te bieden dan dat. Als je altijd denkt dat anderen de oorzaak zijn van jouw ellende, dan hoef je nooit naar jezelf te kijken en kun je lekker door blijven mopperen. Als je denkt dat ik ‘makkelijk praten heb’, dan wijs je toch weer naar die ander. Oeps!
Behoor je tot de categorie mensen die weleens moeite heeft met deze onzekere tijden van verandering? Dan heb ik goed nieuws: mensen hebben van nature moeite met verandering en het mooie is dat jij dat zelf kunt oplossen: kies ervoor om zeker van jezelf te zijn en op jezelf te vertrouwen in plaats van op anderen. Dat is heus niet altijd gemakkelijk, maar de beloning mag er zijn: zelf de regie hebben in deze onzekere tijden van bestaan. Het kan! Het laat jou en je omzet groeien.
Dat beaamt ook Wijnand Jongen, directeur van brancheclub Thuiswinkel.org, in zijn nieuwe boek over de rol van de winkelier in de komende tijd: “Ze moeten authentiek zijn en kiezen voor de menselijke maat. Sta klanten persoonlijk te woord, bied excellente service. Speel in op specifieke, lokale wensen. Retail blijft mensenwerk.”
Met dit hoopvolle vooruitzicht wens ik u en de uwen een mooi en zeker 2017 toe en bedenk: “In iedere verandering schuilen duizenden mogelijkheden.”

Olga Kuiper, redactie@qumedia.nl
 
 
◀ Terug Delen
 
Categorie: Retail
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken