Een uitdaging voor retailorganisaties
 
Ondernemers: inkoop en bonussen centraal
In het afgelopen decennium hebben diverse retailorganisaties binnen de woonbranches zich ingespannen om zich te ontwikkelen van een inkooporganisatie naar een marketingorganisatie met een breed dienstenpakket. De groei van de diverse organisaties in met name de keuken- en badkamerbranches is dan ook begrijpelijk. Maar hoe denkt de individuele retailer daarover?
 
“De individuele vakzaken in ons land zijn in toenemende mate op zoek naar een strategische partner die zich niet alleen bezig houdt met de inkoop maar ook de reclamestrategie verzorgt”, klonk het al hoopvol in 2005 vanuit de toen nog bestaande keukenorganisatie VKG.
En in 2008 omschreef organisatie De Keuken Designers het als volgt: “Het gaat om een gezamenlijke marketingaanpak; met als doel het creëren van onderscheidend vermogen, het vergroten van de landelijke naamsbekendheid van de deelnemers en daarmee het consumentenvertrouwen positief beïnvloeden.”
En na de langdurige economische crisis werd in 2013 ook binnen de badkamerbranche als doel gesteld: “vanuit een gezamenlijke promotie met reclamecampagnes uiteindelijk uit te groeien tot een volledige formule met een compleet pakket producten en diensten.”
We zijn dus inmiddels meer dan tien jaar op weg in de ontwikkeling van inkooporganisaties naar marketingorganisaties met een compleet dienstenpakket. Heeft de retailer die snelheid in verandering kunnen volgen? We vroegen ondernemers uit de keuken-, badkamer-, zonwering- en dhz-branches naar de redenen waarom zij lid zijn van een retailorganisatie.

Uitdaging
Gezien de enorme toename van het aantal inkoop- en marketingorganisaties in de woonretail, met bovendien een groeiend aantal leden, wordt lidmaatschap van een organisatie steeds meer als onmisbaar beschouwd in de bedrijfsvoering van een woonondernemer. Maar er ligt, ook na tien jaar, nog wel een belangrijke uitdaging voor de diverse retailorganisaties in de woonbranches om hun leden te overtuigen van de uitgebreide ondersteuning die zij hun kunnen bieden. De financiële aspecten blijken namelijk voor de ondervraagde ondernemers in 2016 nog steeds het meest belangrijke argument om zich aan te sluiten bij een keten of retailorganisatie. Tweederde noemt de gezamenlijke inkoop als belangrijkste argument, gevolgd door bonussen en andere financiële voordelen (door de helft genoemd). Eenderde noemt daarnaast ook nog de voordelen van een kernassortiment.
De marketing-argumenten zoals marketingondersteuning en gebruik maken van de naamsbekendheid van de retailorganisatie worden slechts door 45 procent van de ondervraagden genoemd. En andere ondersteuning, zoals op juridisch gebied, wordt door minder dan 20 procent genoemd. Belangrijk is echter wel (door een kwart genoemd) het contact met collega’s en het delen van kennis met hen. Enkele ondervraagden voegden nog argumenten toe als: ‘samen een collectief vormen richting leveranciers’ en ‘het biedt vertrouwen richting de consument’.


(staafdiagram:)
Waarom lid van keten of inkoop- en marketingorganisatie?

gezamenlijke inkoop 65 %
bonussen en andere financiële voordelen 50 %
marketingondersteuning 45 %
naamsbekendheid 45 %
voordelen van een kernassortiment 30 %
contact en kennis delen met collega’s 25 %
juridische ondersteuning 15 %
overig *) 10 %
* o.a. collectief richting leveranciers, vertrouwen bij consument

(Bron: Qudata, mei 2016)
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2016 - juli | Pagina(s) 25
Categorie: Retail, Retailformules
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken