Asto is Keukendetaillist van het Jaar
 
Particuliere markt en projecten
Tijdens het Qumedia Event, op maandag 3 februari in de Jaarbeurs te Utrecht, is Asto Keukens te Rotterdam uitgeroepen tot Keukendetaillist van het Jaar. 'We waren verrast dat we door collega's genomineerd werden en we zien dat als een groot compliment voor ons', is de enthousiaste reactie van Benno Waalboer.
 
De broers Benno en Martijn Waalboer kregen de award uit handen van de winnaar van vorig jaar, Hans Middelkoop. “We vinden het geweldig, ook voor onze vader Ben, die het bedrijf in de afgelopen jaren heeft opgebouwd. Hij werkte destijds bij het bedrijf Abraham Stolk, die een houthandel-divisie omvatte, en besloot op zijn 33e jaar voor zichzelf te gaan beginnen.”
Het bedrijf, als Uw Keukenspeciaalzaak aangesloten bij MHK, bestaat al sinds 1973.
Vader Ben Waalboer zelf: "Ik kreeg destijds het vertrouwen van de NMB-bank. En ik werkte met duidelijke principes, zoals het betalen van rekeningen aan onze leveranciers binnen acht dagen, zodat ik ook het vertrouwen van de fabrikanten had."

Benno en Martijn
Benno Waalboer werkt inmiddels al 15 jaar binnen het bedrijf, na als junior verkoper zes jaar in een ander bedrijf het vak geleerd te hebben. “Bij Asto bekleedde ik in de afgelopen jaren verschillende functies en zeven jaar geleden hebben wij als broers het bedrijf van onze vader overgenomen. Martijn werd mede-aandeelhouder, maar werkte toen nog bij een ander bedrijf. Inmiddels is hij hier ook werkzaam. Zelf heb ik inkoop, verkoop, personeel en de showroom in mijn takenpakket.”
Martijn Waalboer: “Ik richt me binnen Asto Keukens op de projectenmarkt; projecten vormen zo'n 70 procent van de bedrijfsomzet. We hebben het geluk gehad, dat we een aantal grote projecten in portefeuille hadden, op het moment dat de recessie in 2008 begon. Dergelijke projecten werden gewoon voortgezet en werden pas in 2011 opgeleverd.”

Particuliere markt
Benno en Martijn: “Juist omdat we al 40 jaar een goede naam in projecten hebben, kwamen de gevolgen van de recessie pas later; en dat gaf ons tevens de kans om met die goede naam de consumentenmarkt verder op te gaan. Op die particuliere markt kunnen we ons nu volop richten, om te groeien aan een aandeel daarvan van 30 naar 40 procent binnen ons pakket. Daar liggen nog grote kansen voor ons. Maar daarnaast hebben we nog steeds een paar hele grote projecten in portefeuille, die we als basis hebben om verder te groeien op de particuliere markt. Dat vereist een andere manier van denken, zoals investeren in marketing en reclame; nadenken over hoe je de potentiële klant benadert. Maar door de recessie zijn er in onze regio ook een aantal collega's van de markt verdwenen. En de consument is op zoek naar nieuwe, betrouwbare keukenzaken. Dat zorgt voor spontane aanloop bij ons. Door de goede naam die we hebben in vastgoed-land hebben we een streepje voor. Vanuit onze bestaande kernwaarden kunnen we de klant voor ons winnen. En we nemen de tijd voor de consument die bij ons komt en zetten hem niet meteen 'het mes op de keel'.
Onze nieuwe marketingcollega is bezig met een compleet nieuw marketingplan, een twee-jarenplan voor 2014 en 2015; we brainstormen voortdurend met haar. Ons reclamebudget wordt verdubbeld. Onze website is inmiddels al aangepast aan de particuliere klant. Het is nu een up-to-date website en momenteel zijn we bezig om een online campagne voor te bereiden op internet. Het voordeel van internet is dat je het resultaat gelijk kan meten en hierdoor je reclameboodschap nog beter en gerichter kunt afstemmen.
Zo'n website is net als een auto snel afgeschreven en moet tijdig vervangen worden door een nieuwe. Met onze vertrouwde boodschap: een betrouwbaar familiebedrijf dat al 40 jaar bestaat. Want een consument die op zoek gaat naar een keuken, gaat eerst de website bezoeken. We hebben ook aparte brochures voor de projectenmarkt en voor de particuliere markt afzonderlijk.”

Showroom
Benno: “We hebben als motto 'Meer keuken, meer smaak', maar willen naar de consument toe nog veel meer duidelijk maken, waar we als Asto Keukens voor staan: betrouwbaarheid en kwaliteit. Dat zijn Rotterdamse begrippen die we willen uitstralen. Dat vereist een andere aanpak dan de projectenmarkt, met een ander marketingplan, een verkoopplan, een reclameplan... Martijn werkte voorheen bij een multinational en kon met een frisse blik naar ons bedrijf kijken. We hebben nu de kans om in 2014 alles goed aan te pakken. De showroom is ook aangepakt. Afgelopen jaar hebben wij een gedeelte van de vloer vernieuwd, hebben we een nieuwe Leicht-hoek gecreëerd en 40 vierkante meter badkamershowroom gerealiseerd. Daarnaast is onder andere geïnvesteerd in de balie in de showroom, nieuwe Miele-apparatuur, het schilderen van het hele pand en het vervangen van 70 procent van de verlichting in de showroom door LED-verlichting. We hadden te veel grote opstellingen staan, maar we leggen nu meer te nadruk op gangbare keukens die herkenbaar zijn voor de mensen thuis. Dat geldt ook voor ons merkenbeleid. Met Leicht, Poggenpohl, Schüller, Eggersmann en voor de projectenmarkt Keller. En met uniformiteit in ons bedrijf en in onze showroom, met dezelfde uitstraling van de balie, de vlaggen, de brochures...

Projectenmarkt
Martijn: “We leveren keukens van 2.500 tot 100.000 euro. Omdat ons bedrijf zeer actief is in projecten, leveren we keukens in zowel de sociale huurprojecten en koopprojecten. De gemiddelde prijs van een keukens binnen de particuliere markt ligt rond de 17.000 euro.
Ook de projectenmarkt is inmiddels veranderd, zodat je sterker moet acquireren. De projectontwikkelaars zijn steeds meer zoals de particuliere kopers geworden. Je moet ervoor zorgen dat je een verlengstuk kunt zijn voor het project van een projectontwikkelaar. Ook dat vereist een nieuwe benadering. Wanneer hij een woning kan verkopen, verkopen wij een keuken; en wanneer wij een keuken kunnen verkopen, verkoopt hij een woning. Je moet samen één partij zijn. Daar kun je een sprong maken.

Toekomst
Menno: “Op dit moment zijn we in ons nieuwe twee jaren-plan bezig met nieuwe investeringen, waaronder een ATAG Cook-shop, een nieuwe opzet van Keller in de showroom, een nieuwe tegelhoek en uitbreiding van het badkamer-gedeelte. We zijn dan wel winnaar van de award, maar er is voor ons nog heel wat werk aan de winkel.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2014 - februari | Pagina(s) 12,13,15
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken