'Home Motion gaat pas leven als je laat zien hoe het werkt'
 
Rob van den Noort en Marco de Gier van Somfy
De officiële opening komt nog, maar vlak voor de kerst is het Home Motion House in de Villa Arena open gegaan: de eerste Experience Store voor consumenten van Somfy. Samen met directeur Rob van den Noort nemen we een kijkje bij storemanager Marco de Gier. 'Wij geloven in de toekomst van smartphones.'
 
Directeur Rob van den Noort van Somfy Nederland gelooft heilig in het concept van het nieuwe Home Motion House. En dat de consument straks via zijn iPhone of andere smartphone zijn zonwering bedient. Sterker nog, dat ’s ochtends nadat de wekker gaat automatisch het licht aanflitst, de gordijnen open gaan en de rolluiken worden opgetrokken. Maar ook dat dan beneden het alarm wordt uitgeschakeld en het koffiezetapparaat vanzelf begint. “De ontwikkeling van smartphones en mobiel internet gaat erg snel. En ook de oudere generatie schrikt niet van Home Motion als ze ziet hoe makkelijk het werkt. Ouderen willen comfort en gemak. Zeker als ze daardoor langer zelfstandig kunnen blijven wonen.” Zelf heeft Rob van den Noort nog een oud type mobiele telefoon van enkele jaren geleden, dat tijdens het gesprek op de tafel voor hem ligt. “Ha, ha, dat is gewoon luiheid. Maar onze buitendienstmedewerkers krijgen wel allemaal een iPhone hoor”, aldus een enigszins betrapte Van den Noort.

Waarom een eigen Home Motion House; waarom promoten jullie io-homecontrol niet gewoon alleen via de dealer?
“Omdat dit zo’n andere wereld is. Met zoveel meer mogelijkheden. De io-motor blijft het uitgangspunt. Maar het concept heeft de nieuwe naam Home Motion gekregen. We gebruiken bewust niet de naam domotica. Dat schept een enorme afstand naar de consument toe. Die heeft daarbij gelijk het idee dat dit systeem duur is. En dat is het nou juist niet. Bij Home Motion hoef je niet gelijk de hele infrastructuur aan te passen, draden te trekken en sleuven te maken. Een router legt in het huis via internet draadloos contact met de io-motoren en RTS-ontvangers in en buiten de motoren. Het mooie van het systeem is dat je het modulair kunt opbouwen. Je kunt beginnen met een knikarmscherm van merk x en daar later rolluiken van het merk y aan toevoegen. Dat kan je met hetzelfde systeem bedienen.”

Binnen io werkt Somfy samen met verschillende partners. Is het Home Motion House een gezamenlijk initiatief?
“Nee, het is echt een showroom van Somfy. Io is ook onze uitvinding geweest. En voor de toekomst van ons bedrijf is io ook belangrijker dan voor de andere partners. Maar producten van Velux en Niko hangen hier wel. En ook Assa Abloy heeft in de winkel een io deur met een elektrisch slot geplaatst. Io is een open protocol waar andere bedrijven aan kunnen meedoen. En waar we ze ook voor blijven uitnodigen.”

Waarom een winkel in de Villa Arena?
“Wij hebben gezocht naar een locatie waar mensen rondlopen die geïnteresseerd zijn in wonen. Wij hebben niet de illusie dat, als wij ergens in the middle of nowhere een Experience Center beginnen, de mensen daar vanuit het hele land op afkomen. Dan moet je toch op een locatie zitten waar veel mensen komen en die een regionale functie heeft. En dan is het dus een kwestie van: waar is ruimte beschikbaar?”

Jullie hebben hier duizend vierkante meter beschikbaar. Wat is het uitgangspunt geweest bij de inrichting?
“Het is niet zo dat wij hier alleen maar een grote collectie zonwering en rolluiken laten zien. Home Motion stelt de consument in staat om zijn huis op basis van vooraf geprogrammeerde scenario’s te bedienen. Vergelijk het maar met de thermostaat in je huis voor de verwarming. Die stel je één keer in en daar hoef je voor de rest niet meer naar te kijken. Home Motion werkt op dezelfde manier. Alleen kun je daar veel meer zaken met elkaar combineren. Samen met de partners binnen io hebben we gekeken hoe we zoveel mogelijk dagelijkse dingen, die elke dag weer terugkomen, kunnen automatiseren. Centraal in de showroom hebben we een aantal scenario’s nagebootst waar we dat met één druk op de knop kunnen laten zien: een huiskamer, een slaapkamer, een studeerplek en de garage. Het gaat bij de consument pas leven als je laat zien hoe het werkt. Dat werkt duizend keer beter dan als je het uitlegt.”

Samen met Rob van den Noort lopen we naar het sfeervol ingerichte middenterrein van de winkel, waar storemanager Marco de Gier met een iPad in zijn hand de verschillende nagebootste scenario’s uitlegt. “Nadat ’s ochtends de wekker gaat, verrichten mensen heel veel handelingen die elke dag weer terugkeren. Met Home Motion hoeft dat niet meer. Wij hebben hier bijvoorbeeld een slaapkamer ingericht. Zodra de wekker gaat, gaan de gordijnen open, maar ook de rolluiken worden opgetrokken. En als ik beneden een alarm heb, wordt deze automatisch uitgeschakeld en ook het koffiezetapparaat gaat aan. En als het winter is en nog donker moet ook de verlichting in het huis aan. Dat kan allemaal met Home Motion. Met één druk op de knop.” Vervolgens demonstreert Marco de Gier de garage-opstelling. “Op het moment dat jij de garage uit wilt met de auto, gaan de deuren open en zodra je wegrijdt gaan de garagedeuren dicht, ook de lampen gaan automatisch weer uit en het alarm wordt ingeschakeld.”

Is de consument klaar voor Home Motion?
Van den Noort: “Absoluut. Geen twijfel mogelijk. Wij geloven in de toekomst van smartphones. Als je ziet hoe snel die ontwikkeling nu gaat. Home Motion past helemaal binnen dat beeld. En als je het voor de wat oudere generatie gewoon simpel houdt, dan willen zij dat ook. Gemak dient de mens. Uit eigen onderzoek blijkt ook dat ouderen zo lang mogelijk zelfstandig willen blijven wonen. Die gruwen van een bejaardenhuis. Naast een ‘gewone’ afstandsbediening is het zo dat de consument Home Motion op dit moment alleen nog maar via een Apple kan aansturen. Dus via een iPhone of iPad. Maar in de zeer nabije toekomst is het ook via andere smartphones mogelijk om onze app te downloaden en te gebruiken.”

Een groot gedeelte van de Home Motion Dealers is inmiddels langs geweest. Wat vinden zij van het Home Motion House?
“Ze zijn erg enthousiast. Over het algemeen is hun reactie: Wow! Vooral als Marco hen aan de hand van de verschillende scenario’s uitlegt hoe makkelijk het gaat. Wij hebben de Home Motion Dealers in groepjes uitgenodigd. Maar sommige van hen zijn daarna ook nog weer individueel langs geweest, op eigen initiatief, om het verhaal nogmaals te horen. En ook de meeste fabrikanten hebben de winkel al gezien.”

Kan een klant hier rechtstreeks kopen?
“Nee, daarvoor verwijzen wij naar onze dealers. We hebben enkele honderden Home Motion Dealers. Als zij voldoen aan een aantal criteria kunnen ze Home Motion Partner worden, gelinkt aan het Home Motion House. Op de website homemotionhouse.nl staat ook een dealerlocator die de consument doorverwijst naar een partner bij hem in de buurt. Om partner te worden moeten dealers niet alleen het merk Somfy voeren, maar ook gewend zijn io-homecontrol oplossingen te verkopen en te installeren en de ambitie hebben om een brede invulling te willen geven aan Home Motion. Dus niet stoppen bij zonwering en rolluiken, maar daar ook elektrisch bedienbare en automatisch bestuurbare garagedeuren, serresystemen, raamdecoratie, gordijnen en alarmsystemen aan toevoegen. Zodat ze het verhaal dat wij hier vertellen ook lokaal kunnen doen. Wij streven naar een landelijke dekking van partners.”

En hoe zijn de reacties van de consument tot nu toe op de nieuwe winkel in de Villa Arena?
“Er is veel interesse voor het verhaal dat wij met Home Motion te vertellen hebben. Het grote verschil met een normale zonweringwinkel is dat de mensen die daar naar binnen gaan al de beslissing hebben genomen dat ze zonwering willen aanschaffen. Zoals gezegd: er wordt hier niets verkocht – maar wij moeten het veel meer hebben van passanten die hier naar binnen lopen, getriggerd worden door het verhaal en enthousiast worden van de mogelijkheden die Home Motion biedt. We zijn nu bezig om de laatste puntjes op de i te zetten qua inrichting en vanaf het voorjaar zullen we ook actief op tv reclame gaan maken voor het Home Motion House. Dan moet ook ons landelijke netwerk van dealerpartners rond zijn.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KlusPro | 2011 - februari | Pagina(s) 3
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken