Koppeling tussen tegels en interieur
 
Maurizio Spadon op Veris Huisbeurs:
Spadon Agenturen was op de Veris Huisbeurs in de Rijtuigenloods Amersfoort aanwezig met maar liefst vier van haar merken: Edimax, Astor, Nuovocorso en Sicis. Een goed moment om de huidige trends en noviteiten voor de Nederlandse tegelbranche eens door te nemen met Maurizio Spadon.
 
Opvallend was de aparte stand die was ingeruimd voor het merk Nuovocorso. “Nuovocorso is inmiddels drie jaar aanwezig op de Nederlandse markt”, legt Maurizio Spadon uit. “De Italiaanse fabriek zelf bestaat vier jaar en was binnen een jaar ook gereed voor het produceren voor de export. Dat was midden in de periode van wereldwijde crisis. Maar de mensen die achter deze fabriek staan, hebben een jarenlange kennis van de tegelproductie en zagen dat ze de markt met nieuwe technieken ook nieuwe mogelijkheden bieden. Het merk introduceerde dan ook bijzondere producten.
De keramische tegels worden geproduceerd door extrusie, door middel van een strengpers. Het is een oude techniek, maar in een geheel nieuw jasje, geheel voor grote formaten zoals standaard 120 x 120 en 60 x 180 cm. Van daaruit kunnen weer andere formaten gemaakt worden, zoals de plankformaten 30 x 180 en 60 x 120 cm. Binnen dergelijke langwerpige afmetingen passen natuurlijk heel goed de houtlook producten zoals de series Ironwood en Kauri. De grotere formaten zijn weer heel geschikt voor de betonlook. Grootformaat is een segment waar veel vraag naar is en waar nog steeds omzetgroei mogelijk is. Zelfs een formaat van 130 x 300 cm is mogelijk en is eventueel ook geschikt voor keukenwerkbladen en -achterwanden.”

Edimax
Van het bekende Edimax liet Spadon Agenturen op de Veris huisbeurs allerlei nieuwe materialen en nieuwe collecties zien. “Edimax Ceramiche heeft een jarenlange ervaring en de juiste technologie om de meest fraaie reproducties van natuursteen, hout en beton te maken”, zo benadrukt Spadon. Focus is bijvoorbeeld een natuursteen-look serie met een licht elegante uitstraling en uiteenlopende kleuren, van grijze tinten tot opvallende, spannende oxidanten.
Texture heeft een grafische component, waaraan iedereen zijn eigen interpretatie geeft. Dat kan een de golvende beweging van een zijde doek zijn maar ook geborsteld staal.
Belangrijk is ook dat er een koppeling wordt gemaakt tussen tegels en de rest van het interieur van de woning. Tegels staan immers niet op zichzelf. Daar moet je bij de presentatie van tegels ook op inspelen, om de totaal-beleving ervan te ondergaan. De consument krijgt daarmee een betere indruk tussen het individuele tegelproduct en het interieur waarbinnen dit past. Om een consument tot een keuze te brengen, speelt ook emotie een onmisbare rol.”

Astor
Astor Ceramiche produceert geglazuurde porcellanato vloertegels die perfect passen in hedendaags interieur en architectuur. “Van deze producent presenteren we de nieuwe series Context en Fusion. De producten uit de Context-serie zijn gebaseerd op natuurlijke kleilagen; dit resulteert in een moderne cotto-look met de karaktereigenschappen van een gres porcellanato. Je kunt het omschrijven als een herinterpretatie van terra cotta: alle eigenschappen van het materiaal en het bakproces zijn goed bestudeerd, om tot de juiste cotto-look te komen. Leverbaar in 30 x 30, 45 x45, 60 x 60 en later dit jaar ook in 80 x 80 en 60 x 120 cm. We laten nu ook het formaat 60 x 120 zien.”
Astor Fusion biedt een natuursteen-look die wordt gecreëerd door een ‘fusion’ van vier verschillende natuurstenen. Doordat Astor de nieuwste print technologie gebruikt is keramische imitatie bijna niet meer te onderscheiden van echt natuursteen. Deze stijl is gemakkelijk te combineren in zowel een vintage- als een klassieke omgeving. “ Vorig jaar werd deze serie geïntroduceerd en het slaat goed aan in ons land.

Sicis
Sicis biedt als Italiaanse mozaïek-specialist weer iets heel anders, benadrukt Maurizio Spadon. “We willen de Nederlandse markt de nieuwe presentatiemiddelen daarvoor laten zien: een realistische manier om Sicis in je eigen showroom te plaatsen. De mogelijkheden met materialen en kleuren zijn immers eindeloos. Er is volop vraag naar mozaïek, want het past binnen in de huidige ambachtelijke, decoratieve trends met patchwork- en handwerk-motieven. Mozaïek past, in combinatie met andere materialen, in iedere badkamerruimte. Mozaïek is geen product dat zichzelf verkoopt. Er ligt hier wel een uitdaging voor de badkamer- en tegelverkoper. De mogelijkheden zijn zeer uitgebreid en je zult de consument een beetje aan de hand moeten meenemen in het verkoopproces. Dat is de moeite waard, want een mozaïek levert op een vierkante meter drie maal dezelfde omzet op als een ander tegelproduct. Het heeft duidelijk een omzet verhogende werking.”
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken