Design is vooral teamwork
 
Uitbreiding showroom Piet Boon
Piet Boon Studio heeft dit jaar haar showroom te Oostzaan uitgebreid met 300 vierkante meter, waarin de nieuwe collectie keukens staat gepresenteerd. Tijd voor een gesprek over design, teamwork en maatwerk, afgestemd op de persoonlijke smaak van de opdrachtgever: 'Tailored to taste'. 'Het gaat bij ons vooral om teamwork.'
 
Vanuit zijn bouwbedrijf begon Piet Boon -20 jaar geleden- met het ontwerpen van interieur. Sindsdien heeft hij zich -met zijn team- ontwikkeld tot een van de meest besproken designers van ons land; met activiteiten wereldwijd. Laten we eerst eens ingaan op de thematiek rond ‘design’. Dominique Borggreve -afdeling PR & Communications- vat het als volgt samen: “Bij design van Piet Boon Studio gaat het om een combinatie van functionaliteit, esthetiek en individualiteit.”

Woningconcepten
“Wanneer wij bezig zijn met design, dan denken we niet in losse producten”, legt Piet Boon uit. “We werken aan een collectie of aan een compleet woningconcept ergens in binnen- of buitenland. En dat is gebaseerd op een heel goede briefing van de opdrachtgever. Wat vindt hij of zij mooi; hoe is de gezinssituatie en hoe is dat over vijf jaar? Is het iemands eerste huis of wellicht zijn laatste? Of is het in opdracht van projectontwikkelaars, zodat het een heel brede groep moet aanspreken? Met die vragen gaan we aan het werk, zodat ons ontwerp aanspreekt bij de doelgroep. Het is heel erg tailor made; maar toch ook gebaseerd op onderzoek in de markt. Waar is behoefte aan? Gaan we bijvoorbeeld terug naar brede, robuuste producten? Daarom hebben we in onze nieuwe collectie ‘Piet Boon Kitchens’ onder meer ook keukens met robuuste werkbladen. Maar ook keukens met flinterdun rvs, want ook dat is prachtig. We hebben geprobeerd het niet te moeilijk te maken voor mensen. Je moet gewoon kunnen kiezen voor een bepaald model en dan bijvoorbeeld uitgevoerd in licht eiken of wit gespoten… En dan kan je toch alle kanten op.”

Teamwork
“Het gaat bij ons vooral om teamwork”, benadrukt Ronald Kokkeler. Hij is als chief design officer eindverantwoordelijk voor al het design dat uit de design studio komt. “Ons designer-team bestaat uit tien tot vijftien personen. Vanaf de ‘aftrap’ van bijvoorbeeld dit nieuwe concept hebben we met dit hele team een ‘creative session’ gehad, om te komen tot een aantal onderscheidende modellen, waarin we een haalbaarheidsslag wilden bereiken ten opzichte van 100 procent maatwerk. We hebben daar de gehele studio bij gehaald, om inspiratie bij elkaar te brengen. Om alle linken te vinden op gebied van wat we met de ontwerpen wilden, om dat later uit te diepen. Dat leidde tot heel veel visie en inspiratie vanuit de productontwerpers, architecten, interieurontwerpers en stylistes. We wilden onze complete identity en input daarin samenbrengen. Design is teamwork. Dat is voor ons essentieel; want design is een uiting van wat we zijn. Maar ook onze opdrachtgevers zien we als teamleden, want die zijn nodig om ons input te geven. Het gaat om een proces vanaf de eerste conceptidee tot aan de uiteindelijke oplevering.”

Concepten
Ook bij een individueel project begint een team met een creatieve brainstorm-sessie. Een geselecteerd groepje ontwerpers, dat doordenkt en werkt aan het concept totdat het tot een maakbaar en betaalbaar resultaat komt. Ronald Kokkeler: “Het kan gaan om een deelproject, maar ook om een complete woning. Dan zien we dat bij een bepaald project díe ontwerper daarbij het best past met díe stylist en díe productontwerpers. Want naast particulieren werken we ook veel voor corporate opdrachtgevers, van New York tot Maleisië. De opdracht van zo’n team ligt bij het creëren, bij het esthetische aspect van de opdracht. In het buitenland wordt zo’n team aangevuld met lokale mensen, die bekend zijn met de cultuur en het vergunningentraject. Het gaat om een maatwerk-pak voor mensen met andere gebruiken. En dan moet je je verdiepen in de fijne, diepere nuances van hun cultuur.
Je moet dan ook ruimer kijken dan een enkele ruimte in de woning, maar ook naar de andere gebruiksruimten daar omheen. Heel bijzonder was een opdracht in New York, waarbij we een bestaand office gebouw hebben omgebouwd tot high end appartementen. New York is namelijk zo scherp in haar regelgeving, dat er bijna niets mogelijk is. Ieder interieur lijkt daardoor op elkaar. Wij hebben echter vanuit onze identiteit in samenwerking met onze opdrachtgever iets heel anders gerealiseerd. Dan is het ook weer heel belangrijk om goed in teamverband te werken, in samenwerking met specialisten in New York zelf. Dat duurde zeker twee jaar, voordat we van een fase van compleet onbegrip kwamen tot een opzienbarend eindresultaat. Dat geeft je als ontwerper natuurlijk erg veel voldoening.”

Essentie
“Wij komen zelf uit een heel praktische oorsprong: de bouw. Voor ons is de essentie dat wij voor een opdrachtgever een ontwerp maken dat overeen komt met diens wensen. En dat binnen een identity en vormtaal die super-herkenbaar is. Natuurlijk kijk je tevens vooruit wat zich in de komende jaren zal ontwikkelen, maar we willen daarbij toch vooral stabiliteit bieden. Wij worden met name gestuurd door het bereiken van nieuwe gebieden, zoals producten voor de Aziatische of Amerikaanse markt. We weten heel goed wat er om ons heen gebeurt, maar willen daarbinnen toch autonoom blijven en ons maatwerk leveren.”
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2015 - augustus | Pagina(s) 22,23
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken