Living Kitchen als 'keuken-catwalk'
 
Open huis ook voor niet-klanten
De beurzen imm cologne en Living Kitchen konden zondag 25 januari worden afgesloten met een record: 140.000 bezoekers uit 138 landen, waaronder 102.000 vakbezoekers, kwamen naar de Messe Köln. Het aantal Nederlandse bezoekers nam met 13 procent toe. Met name over Living Kitchen, als keukenbeurs in 'das Mutterland der Küche', is de beursorganisatie bijzonder tevreden: 215 deelnemers uit 22 landen.
 
Een beurs is als een modeshow, zo werd tijdens de Living Kitchen opgemerkt. Er zijn echter twee soorten modeshows: één die voor genodigden wordt gehouden om allerlei experimenten te tonen en waarop men een eerste reactie kan geven; en één waar op de ‘catwalk’ de creaties worden getoond die daadwerkelijk in de winkels komen. De Eurocucina en ook tal van huisbeurzen tijdens de Küchenmeile kunnen we zien als het eerstgenoemde type. In Milaan zien we creatieve experimenten en ook langs de Küchenmeile mogen de afnemers laten weten wat ze van de getoonde prototypes vinden. Living Kitchen is veel meer de ‘catwalk’ waar de definitieve ontwerpen getoond worden aan de afnemers, potentiële geïnteresseerden en zelfs con-culega producenten. Je kunt er in de winkel kijken bij je eigen leverancier, maar ook bij tientallen andere keuken- en apparatuurmerken.

‘Ocean’ Keuken
Dekker, Wave Kitchen Products, PlasmaMade en PITT Cooking waren in diezelfde beurshal collegiaal naast elkaar te vinden. Dekker presenteerde er overzichtelijk de programma’s EQ -European Quartz-, TopCore, DecorTop en haar nieuwe materiaal Lapitec. Het meest in het oog springend was natuurlijk de ‘Ocean Keuken’, een kookeiland dat bestaat uit een aquarium met 2.000 liter water, afgedekt met een nieuw keramisch werkblad van Dekker, voorzien van PITT-cooking. Het ontwerp ervan is van Kolenik Eco Chic Design. Robert Kolenik omschrijft het zelf als volgt: “De Ocean Keuken is een unieke keuken met aquarium waarop een aanrechtblad is geplaatst, dat met een enkele druk op de knop hydraulisch omhooggaat. Het ontwerp is naast een designobject ook zeer functioneel. Hoewel het als een oversized aquarium oogt, is er door de uitgekiende L-vorm ook ruimte voor kasten en apparatuur.” De keuken wordt op maat gemaakt in een gelimiteerd aantal.

Haute couture
Een belangrijke exponent op de ‘catwalk’ van deze beurs dit jaar was Eggersmann. Deze designproducent zag Living Kitchen wel degelijk als speciaal event om haar haute couture te laten zien, met name binnen haar Unique-programma. De nieuwe Fenix Black-serie bestaat uit keukens uit volkern-materiaal, in verstek gemaakt met luxe laden-indelingen en ruime accessoirekasten. Voor hobbykoks werd een Fenix Black-keuken getoond, bestaande uit drie units voor spoelen, bereiden en koken. Ook nieuw binnen Eggersmann Unique is de Taj Mahal keuken, een natuurstenen keuken met leather quarzit. In Keulen gecombineerd met linnenhouten kasten en een aluminium brons-kleur. Ze worden voorzien van zeer stabiele laden met accessoires. De maatvoering: 81 cm hoog en 65 cm diep, waardoor 20 procent meer volume ontstaat. “Deze producten zijn bestemd voor het topsegment”, legt Okko Bos uit. “En voor die duurdere markt moet echt alles perfect kloppen.” Als derde werd de Unique Elegant getoond in brown leather, in combinatie met speciale lakkleuren.
Meer over Living Kitchen leest u in de gedrukte editie van vakblad KIM.
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2015 - januari | Pagina(s) 34,3537384
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken