Klant kiest voor discount én goede service
 
Retail (her)positioneert formules
Couponacties, prijsvergelijkingen met concurrenten in folders en het gratis weggeven van bijvoorbeeld keukenapparatuur moeten consumenten naar de winkels lokken. De prijsbewuste consument lijkt de groei van discounters en outlet stores te stimuleren... anderzijds profileren speciaalzaken zich nóg meer als verkooppunten waar men terecht kan voor deskundig advies, service en een uitgekiend assortiment.
 
Consumenten maken duidelijke en weloverwogen keuzes in hun uitgaven. Men wil helderheid, vertrouwen, kwaliteit, keuze en dat alles voor een transparante, eerlijke prijs. Voor de formuleorganisaties en zelfstandige detaillisten is het meer dan ooit zaak de winkel onderscheidend te profileren. Veel retailers nemen de winkelformule onder de loep en kiezen voor restyling, zoals DeSlegte, Dixons en Baderie. Bij DeSlegte kan men tegenwoordig terecht voor een kopje koffie en rustig aan een tafeltje een boek doorbladeren. Dixons wil af van het oude ‘elektronicawinkel-imago’ en schurkt met de nieuwe winkelinrichting opzichtig tegen de Apple-stores aan. Baderie heeft de uitstraling van een moderne badkamerzaak, met oog voor design en de nieuwste snufjes op badkamergebied. Hiermee wil de formule zich hoger in de markt positioneren, om op die manier weg te blijven van de huidige prijsconcurrentie in de badkamermarkt.

Dynamiek
Anderzijds draaien veel formules ‘onderin’ de markt ondanks de crisis nog prima zwarte cijfers. De concurrentie is evenwel groot en dat zorgt voor veel dynamiek in de woonsector. Ikea berekent voor de montage van een keuken 6 procent btw, Praxis bedacht een actie waarbij consumenten ook korting-coupons van ander bouwmarkten (inclusief dochteronderneming Formido) in mogen leveren en Hema start met een outlet-store in Ede. In deze nieuwe winkel kunnen consumenten producten uit oude voorraden kopen voor ‘een prikkie’.

Basisbeginselen
Cor Molenaar geeft in zijn boek ‘Red de winkel’ aan dat winkels zich vooral moeten richten op verkopen van emotie: ‘Winkels moeten begrijpen dat naar de winkel gaan een vrije keuze is geworden, dus moeten ze inspelen op emotie en klantbehoefte’. Winkelen op internet is vooral rationeel (gemak, prijs, assortiment), terwijl winkelen in fysieke winkels veel meer om beleving vraag: uiteindelijk moet winkelen gewoon leuk zijn. Het verwachtingspatroon van consumenten is hoger, of op zijn minst anders, in vergelijking met pakweg vijf jaar geleden. Dat realiseren ook eigenaren van discounters en outlet stores zich: een franchiseformule als Mega Tegels & Badkamers maar ook de Verfdiscounter geven naast een lage prijs deskundig advies en goede service. Dat zijn inmiddels de basisbeginselen van het runnen van een goede winkel. Met minder nemen consumenten geen genoegen meer.
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken