18 procent van de consumenten monteert de keuken zelf
 
Klusgedrag & rol vakman
Bijna een op de vijf de consumenten die het afgelopen jaar een keuken heeft gekocht of dat het aankomende jaar van plan is, geeft aan zelf de keuken te monteren. 10 procent huurt hiervoor een klusbedrijf in. En wanneer men een vakman inhuurt dan let men vooral op vakmanschap en betrouwbaarheid.
 
Vakmanschap, betrouwbaarheid en het leveren van kwaliteit blijken belangrijke criteria bij het inhuren van een vakman voor klussen aan huis, waaronder de montage van een keuken. Daarnaast let de helft van de consumenten, zeker in deze tijd, op de prijs. Dat blijkt uit een onderzoek dat Qudata in opdracht van Marktplaats Klussen afgelopen zomer heeft gehouden onder ruim 1.000 consumenten.
De ondervraagde consumenten konden drie criteria invullen die zij belangrijk vinden bij de keuze van een vakman. Weliswaar noemt 50 procent van de ondervraagden de prijs als een criterium, maar vakmanschap, betrouwbaarheid en - kort daarachter - goede kwaliteit scoren bijna even hoog. Vrouwen blijken meer op de prijs van de vakman te letten dan mannen.

Verschillen
Klantvriendelijkheid wordt door slechts 8 procent van de consumenten genoemd als criterium. Het is waarschijnlijk dat klantvriendelijkheid wel zeer wordt gewaardeerd, maar bij de uiteindelijke keuze van een vakman niet doorslaggevend is. Opmerkelijk is wel dat de jongste groep deelnemers (tot 21 jaar) en 65-plussers klantvriendelijkheid belangrijker vinden dan de andere leeftijdsgroepen.
Per regio verschillen de criteria waarop een vakman wordt gekozen nogal. In de grote steden vindt men betrouwbaarheid belangrijker dan gemiddeld. Ook het feit dat de vakman snel aan de slag kan, is een pré in de grote stad. Anderzijds worden door de consument in de grote steden kwaliteit en vakmanschap juist minder vaak genoemd.
Mannen zijn meer geneigd om via internet een vakman te zoeken, vrouwen informeren vaker bij bekenden. In grote steden zoekt men beduidend vaker een vakman via internet, terwijl in het oosten van het land weer meer dan gemiddeld bekenden worden geraadpleegd.

Montage keuken
Op de vraag ‘Kunt u aangeven welke klus(sen) u heeft uitgevoerd of van plan bent te doen’ geeft 6 procent van de consumenten aan een keuken te gaan plaatsen. Het onderzoek van Marktplaats geeft verder een overzicht (zie grafiek) van klussen die het jaar door worden opgepakt. Logischerwijze scoren lichte renovatie- en onderhoudsklussen als schilderen, tuinieren en behangen hoger. Ook de badkamer wordt door meer consumenten onder handen genomen dan de keuken.
18 procent geeft aan zelf de keuken te plaatsen, blijkt uit het onderzoek naar het aankoopgedrag van keukenconsumenten van dit jaar. 56 procent geeft aan de keuken te laten monteren door het personeel waar men de keuken heeft gekocht. Tien procent van de ondervraagde keukenconsumenten liet weten vrienden en familieleden om hulp te vragen. Een op de tien consumenten schakelt een klusbedrijf in. Slechts 2 procent zet een keukenklus op internet.
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2013 - januari | Pagina(s) 11
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken