Meer klussen via internet
 
80.000 klussen online in 2e kwartaal
Ruim 80.000 Nederlanders plaatsten in het tweede kwartaal van dit jaar ten minste één klus online. Daarmee is binnen één kwartaal het percentage klussen dat online wordt aangeboden gestegen van twee naar vijf procent. Dat blijkt uit de Klusmonitor, een onderzoek in opdracht van Werkspot.nl. Bij keukenmontage ligt dat percentage nog onder 2 procent, zo meldt Qudata Markt- & Trendanalyses.
 
In het tweede kwartaal van dit jaar is het aantal Nederlanders dat zijn klus online heeft geplaatst dus meer dan verdubbeld ten opzichte van het kwartaal daarvoor. “Nu online verkoop van producten volwassen wordt, volgt de markt van online diensten”, zegt Ronald Egas, CEO van Werkspot.nl. “We staan pas aan het begin van de online diensten-revolutie.”
Uit het onderzoek van MarketResponse onder 1.142 Nederlanders in opdracht van Werkspot.nl blijkt dat ‘via via’ nog steeds het grootste kanaal is voor het vinden van een vakman, maar online reviews worden voor de consument steeds belangrijker. Maar liefst 71 procent van de consumenten die een klus uitbesteden let op de ervaringen van anderen: 56 procent leest online reviews en voor 70 procent van deze consumentengroep zijn deze online reviews mede bepalend voor de keuze van een vakman.

Voorjaarsklussen
In totaal werden in de laatste 12 maanden ruim 3,3 miljoen klussen in Nederland uitbesteed. Met name in de maanden april en mei was dit het geval. “Het voorjaar is hét moment voor de consument om de klussen die blijven liggen in en om het huis weer op te pakken. Het gaat dan veelal om schilderklussen, tuinonderhoud of de aanleg van een tuin. Typische voorjaarsklussen.”

Kluswaarde
De totale kluswaarde blijft daarbij stijgen. Wanneer we kijken naar de kluswaarde, dan blijkt volgens Werkspot.nl dat van de uitbestede klussen 33 procent van de Nederlanders meer uitgeeft dan 2.000 euro. Voor de helft van deze klussen werd zelfs meer dan 5.000 euro betaald. Er zijn daarbij regionale verschillen. In Drenthe en Limburg werden de meeste klussen boven de 5.000 euro uitbesteed.

Internet
Qudata Markt- & Trendanalyses heeft, afgelopen jaar eveneens onderzoek gedaan naar het klusgedrag van de consument. Uit dit onderzoek is op te maken welke klussen men precies aanbiedt op internet. Bovenaan de lijst staat het plaatsen van een dakkapel, gevolgd door het stucen van wanden, een schuur plaatsen, behangen, tegels zetten/leggen, het dak onderhouden, verven en schilderen binnen en het leggen van een vloer. Het monteren van een keuken, badkamer of zonwering komt in deze top 8 dus ook niet voor.

Online klussen
In het tweede kwartaal van dit jaar zijn er 41 procent meer woningen verkocht dan in hetzelfde kwartaal 2013. Ronald Egas van Werkspot: “Dat de woningmarkt aantrekt, is merkbaar in het aantal klussen. Een koophuis heeft een directe correlatie met een klus, zo blijkt uit onderzoek, want 9 procent van alle uitbestede klussen in het afgelopen halfjaar is naar aanleiding van verhuizing naar een eigen woning. In totaal is 80 procent van alle uitbestede klussen afkomstig van consumenten met een koophuis.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KlusPro | 2014 - augustus | Pagina(s) 7
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken