Badkamermarkt.nl opent showroom
 
Concept van 'bricks' naast 'clicks'
Over vijf jaar is er alleen nog omnichannel, zo verwacht Ton Willemse van Badkamermarkt.nl. Een bedrijf met alleen een badkamershowroom of alleen online-verkoop heeft volgens hem geen toekomst. Hij startte onlangs zelf een badkamershowroom in Nistelrode. Ditmaal eens geen 'clicks' als aanvulling op 'bricks', maar andersom. Een mogelijke opstart van een omnichannel-formule.
 
Begin mei kwam Ton Willemse van online-onderneming Badkamermarkt.nl naar buiten met de volgende uitnodiging: “Het is zover! De deuren van onze compleet nieuwe showroom zijn van het slot. Samen met ons team van enthousiaste specialisten staan we klaar om u te ontvangen voor een inspirerend bezoek aan onze showroom. 750 vierkante meter, sfeervol ingericht met complete badkamers, baden, douches, kranen, tegels en accessoires. Kom kijken en kies uw eigen droombadkamer.” Natuurlijk ging de redactie van STS onmiddellijk op bezoek aan de Canadabaan in Nistelrode.
“Zelf kwam ik vanuit een familie in de bouwmaterialenhandel in Heesch, maar ik voelde zelf meer voor badkamers”, kijkt Ton Willemse met ons terug naar de oorsprong van dit bedrijf. “In Nistelrode openden we een showroom en ik heb in die tijd zo’n 1.200 badkamers gerealiseerd. Ik beheerste het werk dus goed, maar ik had eigelijk toch wat minder affiniteit met de installatie ervan. Ik besloot me te richten op de online verkoop van badkamerproducten; en dat was een snelle ontwikkeling. Die verkoop maakte een enorme groei door. In 2008 bouwden we het pand waar we nu zitten, met ruime magazijnen en kantoren.”

Showroom onmisbaar
Maar de ontwikkeling in de branche staat niet stil, benadrukt Ton Willemse: “We merkten dat consumenten toch wel graag eerst de te kopen badkamer zelf willen zien. Wanneer je een groot bedrag aan sanitair uitgeeft, wil je als klant toch wel even graag de verkoper in de ogen kijken. Online verkoop alleen is het niet voor de toekomst. Naast ‘clicks’ zijn ook ‘bricks’ onmisbaar geworden. Mijn stellingname is: de e-commerce is over vijf jaar dood, maar de offline retail ook. De enige manier om te overleven is een perfecte synchronisatie tussen deze beide kanalen. En dan gaat het niet om de multichannel activiteiten, maar om omnichannel, met een perfecte synchronisatie tussen online verkoop en showroombezoek. Vanmorgen ga je als consument even hierheen en morgen weer even daarheen: je maakt online een lijstje, waarmee je naar een winkel kunt, om het vervolgens weer online aan te passen.”
Dat stelt echter wel eisen aan het ondernemerschap. Er moet immers tevens een volledige synchronisatie zijn tussen de diverse activiteiten. Een prijs die in de showroom wordt aangegeven, moet op datzelfde moment ook zo online staan. En op de website kan geen showroommodel worden aangeboden, wanneer die inmiddels is uitverkocht.
Ton Willemse: “Je kunt een klant die 100 kilometer afstand heeft gereisd niet teleurstellen door te vertellen dat het model dat hij op de website zag inmiddels is uitverkocht. Alles moet volledig kloppen, met dezelfde uitingen online en offline. En wanneer je op een website iets met speciale korting aanbiedt, moet dat ook in de showroom te zien zijn. Je moet daar als ondernemer een goede omnichannel oplossing voor bieden. Omnichannel is noodzaak, maar niet eenvoudig.”

Shoppingwalls
‘Inspirerende badkamers met internetvoordeel’, is de slogan die in de showroom te Nistelrode staat weergegeven. Ton Willemse: “We bieden de klant hier een eigentijdse showroom, met een transparante presentatie. In onze showroom zie je badkameropstellingen met prijskaartjes en QR-codes, opgebouwd uit 20 tot 30 artikelen. Je kunt die producten scannen, waarna je bij een badmeubel bijvoorbeeld precies kunt zien, welk formaat hier gepresenteerd wordt, maar ook in welke kleuren hij leverbaar is, met welke bijbehorende prijs. Dat biedt de klant veel voordelen, want hij of zij weet wat leverbaar is, in welke kastencombinaties en met welke aanvullingen.”
Aan de wanden bevinden zich shoppingwalls: overzichten van producten, die de bezoeker kan scannen en waarbij precies wordt aangegeven welke onderdelen daarbij nodig zijn. Zoals een wasbak met bevestigingsmaterialen en een sifon, waarbij de totaalprijs al wordt aangegeven. Dat kan de bezoeker bijvoorbeeld opslaan op de iPad, om het thuis nog eens na te kijken en met de bestelling verder te gaan of samen met de adviseur een juiste keuze te maken tussen de verschillende modellen. In de showroom wordt dat ondersteund door badkameropstellingen, productpresentaties van douchewanden, wastafels en tegels, fraaie visuals en een living wall voor ontwerppresentaties. “Een eigentijdse manier van shoppen dus.”
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2014 - juni | Pagina(s) 12,13
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken