De keuken is er vooral om te koken
 
Apparatuur op IFA en Küchenmeile
In de keukenretail worden in de eerste plaats de kasten en fronten verkocht en dat is begrijpelijk gezien de voorliefde voor het designontwerp. Maar de keuken is voor de meeste consumenten toch vooral bedoeld om in te koken. Dat was een veel gehoorde opmerking tijdens de apparatuurpresentaties op de IFA Berlijn en de Küchenmeile.
 
“De keukenapparatuur mag best een wat centralere plaats in het verkoopgesprek innemen”, zo benadrukt Arjan Hoffer, product trainer bij Bosch. “Hoe meer de consument weet over de werking van die apparatuur, hoe beter deze een keuze kan maken. Voor iemand die in het vak zit is het heel begrijpelijk, dat je bij het reinigen van een oven gebruik kunt maken van pyrolyse; maar bij de consument is dat lang niet altijd bekend. Datzelfde geldt voor de ontwikkelingen op gebied van inductiekoken. Het is net als bij een auto: je hebt een basis-auto en de verkoper is echt niet bang om daarbij ook de airco te verkopen of lederen bekleding. De prijs wordt daardoor wel hoger, maar de consument vindt het echt niet erg om daarover informatie te krijgen om vervolgens zelf een keuze te maken. Datzelfde geldt voor het verkopen van een keuken. Dat merken we ook bij bezoekers aan ons Inspiratiehuis in Hoofddorp. Uit onderzoek blijkt dat consumenten die een flagstore bezoeken 20 procent meer aan een bepaald product gaan uitgeven. Als verkoper moet je namelijk gaan redeneren vanuit de consument. De consument moet uiteindelijk werken met de apparatuur. Je kunt hem dan ook alleen maar tevreden maken, wanneer hij de juiste, volledige informatie krijgt om zelf een keuze te kunnen maken.”
Peter Manten van Liebherr is het daar mee eens: “De apparatuur is als de motor van de auto. Uiteindelijk is de keuken ervoor om producten te bereiden. Dat de keuken in de afgelopen jaren steeds meer een designproduct is geworden, is goed, maar je moet wel de kernfunctie van de keuken in de gaten houden. Daaraan moet je geen concessies doen door alleen naar het uiterlijk te kijken. Een mooie auto is prima, maar wanneer je elke morgen met startproblemen stil staat, niet. Met goede apparatuurkennis kan de keukenretailer zich beter op de kaart zetten.”

Vervangingsmarkt
Tijdens de IFA-beurs in Berlijn en de Küchenmeile-presentaties langs de Duitse A30 bleek dit jaar dat juist de apparatuurproducenten ondanks de economische crisis blijven investeren in productinnovaties. De markt biedt wereldwijd nog volop mogelijkheden; en in landen als Nederland blijft onder meer de vervangingsmarkt interessant.
De vervangingsmarkt van de inbouwapparatuur is momenteel een speerpunt bij Miele, zo wordt aangegeven op de IFA. Met als highlight het nieuwe koffiesysteem van Miele, maar ook kookplaten, koelen & vriezen en afwasautomaten. In Berlijn werd de introductie van de nieuwe serie CM6 vrijstaande koffieautomaten zelfs met een (dance)show ondersteund. “Deze koffieautomaten kenmerken zich door een heel nieuw design, in een witte of een zwarte uitvoering. Met als features onder meer de one-touch-functie: met één druk op de knop heb je een cappuccino en met twee maal drukken heb je twee cappuccino’s. Ook kan ieder zijn favoriete koffievoorkeur voorprogrammeren. We zien deze apparaten, gezien het design, als perfect product voor verkoop via keukenzaken.”

Digitalisering
Digitalisering is aan een opmars bezig binnen de apparatuur. Karin van Leeuwen van Siemens: “We hebben een app ontwikkeld, waarmee diverse apparaten kunnen worden bestuurd. De koelkast kan met een camera worden uitgerust, waarmee je vanaf afstand kunt zien wat de inhoud ervan is.” Het futuristische ontwerp van afgelopen jaar wordt inmiddels klaargestoomd voor diverse praktische functionaliteiten. Zoals recepten, gekoppeld aan de koelkastinhoud en het maken van een boodschappenbriefje om dat naar de supermarkt te sturen.
Atag geeft aan dat het Atag Connectivity-concept dat wordt geïntroduceerd voor WiFi-ready apparaten, volgend jaar tijdens de huisshow wordt gepresenteerd.
Miele heeft de functie Miele@Home, waarbij je via de iPhone of je android toestel een app downloadt, waarmee je de apparaten die je thuis aan je netwerk hebt gekoppeld, van afwasautomaten tot ovens, kunt volgen.” Vanuit je werkkamer kan je dus even controleren hoe ver het ovenprogramma gevorderd is.” Daarvoor is inmiddels allerlei randapparatuur beschikbaar. In de nieuwste modellen op de IFA is het al aanwezig. In de toekomst kun je via domotica-systemen zoiets zelfs vanuit je auto bedienen.
En met de Miele Con@ctivity-functie gaan apparaten steeds meer met elkaar communiceren, zoals de kookplaat en de afzuigkap.
Arjan Hoffer, product trainer bij Bosch: “Onze nieuwe afzuigkappen zijn voorzien van een sensor, voor het gebruiksgemak. Allerlei routinematige handelingen kunnen we voortaan als consument overslaan. Wanneer je gaat koken, komt er vocht vrij; de afzuigkap heeft dat in de gaten en schakelt automatisch over op een hogere ventilatiestand. Die sensor reageert niet alleen op vocht, maar ook op geur. Wanneer je iets gaat bakken en er komt een bepaalde geur vrij, dan reageert de afzuigkap daar op.”
Ook bij de inductiekookplaat kunnen routinematige handelingen door de apparatuur worden overgenomen. Melk die overkookt, zet de kookplaat even uit. Maar na het schoonmaken en opnieuw aanzetten van de kookplaat, zijn alle selectie-gegevens onthouden. Alle zones staan dus vanzelf op de stand die ze daarvoor hadden. Ook selecteert de kookplaat zelf al op welk element een pan wordt geplaatst, zodat die direct in werking kan worden gezet. De braadsensor plus gaat vanzelf tot een vooraf ingestelde temperatuur iets verhitten, om het daarna op een bepaalde gewenste temperatuur te houden, zodat eenvoudiger een biefstuk of een schnitzel kan worden gebakken. De sensor geeft een piepje op het moment dat het vlees -of eventueel pijnboompitten- in de pan kunnen worden gedaan.

Domotica
Bauknecht presenteerde in het Adlon Hotel te Berlijn haar visie op domotica en digitalisering, onder de noemer b@home; ‘een intelligente en comfortabele leefomgeving waarin meubilair en huishoudelijk apparatuur versmelten tot een geïntegreerde en flexibele ruimte’: “b@home living combineert de keuken en woonkamer tot een gezamenlijke leefomgeving waar ruimte is voor plezier, gedeelde momenten en ontspanning; dankzij twee speciale ‘kamerverdelers’, die gemaakt zijn van kwalitatief hoogstaand en authentiek hout en een vloeiend verloop van apparatuur bieden. Alle elementen in de woonruimte, zelfs de chique wijn- en drankjeskoeler, kunnen verplaatst worden om aan te sluiten op alle gelegenheden. Daarnaast zal de ‘Bauknecht tablet’, die gemakkelijk opgeladen en gestationeerd kan worden op de inductieplaat, de consument helpen met koken, het delen van recepten en met gezamenlijk genieten, dankzij speciale apps. De eettafel kan in hoogte versteld en vergroot worden.”

Duurzaamheid
Whirlpool presenteerde vijf jaar geleden haar ideeën voor de Greenkitchen als een concept van een geïntegreerd ecosysteem; een combinatie van afzonderlijke apparaten die water, warmte en elektriciteit bespaart. In het Holland Haus werd getoond hoe dit zich tot op heden heeft ontwikkeld. In deze keuken kunnen de apparaten inmiddels onderling verbonden worden tot een energiebesparend netwerk. De 6th Sense Powerclean afwasautomaat en de 6th Sense Fresh Control combikoelkast zijn onderling gekoppeld. Daarbij wordt de restwarmte van de koelkast gebruikt voor de A+++ afwasautomaat. “Aan de achterzijde van de koelkast is een waterleiding van 1,5 liter gemonteerd. Het water in deze waterleiding wordt verwarmd door de condensor van de koelkast. Zodra de afwascyclus van start gaat, wordt eerst het voorspoelprogramma ingeschakeld waarvoor koud water nodig is. Dit koude water wordt uit de zogenaamde ‘Greentank’ gehaald, een speciale tank waarin het spoelwater van de voorgaande cyclus wordt opgeslagen en hergebruikt voor de voorspoelfase. Het opgewarmde water uit de waterleiding wordt vervolgens naar de afwasautomaat gevoerd voor de resterende afwascyclus. Aangezien het meeste energieverbruik in de afwasautomaat ontstaat door het opwarmen van water, verbetert het energieverbruik van de afwasautomaat door bovenstaand proces met één energieklasse.”

Flexinductie
Flexinductie wordt steeds belangrijker, voor maximale vrijheid bij gebruik van de kookplaat, melden Bosch en Siemens. Daarvoor worden ook steeds meer accessoires geïntroduceerd. De grillplaat is daarvan een voorbeeld; niet alleen om vlees en vis te voorzien van fraaie streepjes, maar vooral ook omdat het een gezonde vorm van koken is. Zo ook de teppan yaki-pan, waar je suchi’s en garnalen op kunt bereiden. Maar er is zelfs een braadslede met stoomfunctie, die je vanaf de inductiekookplaat in je oven kunt schuiven.

Koelkasten
Veel nieuws ook binnen het segment koelen & vriezen. Siemens presenteert haar vacuüm fresh koelkast, een vrijstaand model dat bijdraagt aan een extra lange houdbaarheid van de producten. Het gaat om VitaFresh met vacuüm-technologie. Het vacuüm fresh-vak is een box die vacuüm wordt getrokken en waarbij de etenswaren in een bepaalde verpakking worden gedaan. Niet de verpakkingen hoeven vacuüm te worden gezogen, maar de box zelf.
“Onze slogan is innovatie, kwaliteit en design”, geeft Peter Manten van Liebherr aan. “We hebben een grote afdeling Research & Developement om voorop te blijven lopen op gebied van innovatie. Tijdens Living Kitchen in Keulen lieten we al een nieuwe lijn inbouwapparaten zien; en daar voegen we hier op de IFA nog no frost aan toe; ook voor de nismaten 72 en 88 cm. No frost is inmiddels ook in A+++ leverbaar. De apparaten uit de luxe Premium-lijn zijn daarbij voorzien van tiptoesten en die van Comfort-lijn van druktoetsen.”
Liebherr liet op de IFA in een ‘explosie’-opstelling zien welke technische details tegenwoordig allemaal in een koelkast zijn te vinden. Koeltechniek is gewoonlijk verborgen achter de deuren en wanden; het is boeiend om dat eens zichtbaar te maken. Het is ook voor de retailer zinvol om zoiets onder de aandacht te brengen. Liebherr heeft het grootste assortiment koelkasten in de energiezuinigste klasse A+++. De koelkasten zijn bovendien volledig demontabel en qua materiaal voor recycling te scheiden.
Tot slot: Smeg presenteerde in Kirchlengern zelfs een koelkast in de vorm van een Fiat 500.
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2013 - oktober | Pagina(s) 34,3537384
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken