Virtual reality showroom voor Tibelly
 
Koen de Graaf, commercieel directeur van AVZ:
Op de Bouwbeurs presenteerde AVZ de virtual reality showroom voor haar merk Tibelly, als ideale aanvulling op de showroom van de zonweringretailer. Koen de Graaf: 'De ondernemer heeft vanwege de tegenvallende markt weinig investeringsmiddelen. Maar een virtual showroom kost hem alleen maar een beeldscherm, gekoppeld aan internet; en wij bieden hem de aanvullende tools daarbij.'
 
Deze ontwikkeling ligt vanzelfsprekend in het verlengde van de opzet van AVZ om, als onderdelenleverancier met het merk Tibelly toch aan de noodzakelijke branding te doen richting retailer en consument. “In de showroom is een optimale presentatie van onze producten van essentieel belang, wanneer een consument bijvoorbeeld een knikarmscherm koopt”, legt commercieel directeur Koen de Graaf uit. “Daarom hebben we met Tibelly een brand, een eigen merk, waarbij we meer aandacht kunnen besteden aan aspecten zoals sfeer en decoratie, maar ook aan besparing en bescherming. Het aspect bescherming benadrukken we in onze samenwerking met KWF Kankerbestrijding, om dat item naar de consument toe beter te kunnen duiden.”

Tibelly website
Met Tibelly werd een eigen merk gecreëerd, niet alleen voor doek, maar voor gehele zonwering. Ook via de Tibelly-website kan die zonwering inmiddels onder de aandacht worden gebracht. “Want het gaat niet alleen om techniek, maar ook om kleurgebruik, met elementen als moodboards. Zonwering wordt nog te veel verkocht als aspirine: je grijpt er pas naar, wanneer je ergens last van hebt. Met Tibelly willen we een positievere boodschap brengen van bescherming, besparing en sfeer/decoratie. Het gaat om een totaalproduct; dat moet ook uit de stalenboeken en de website blijken.”
En daarmee komen we tot de mogelijkheden voor een virtual showroom. Een dergelijke website kan de retailer ook in zijn showroom laten draaien. Koen de Graaf: “De consument verwacht zoiets al, wanneer hij of zij op internet surft. Dat creëert vervolgens weer een bepaalde verwachting bij de consument, wanneer een showroom wordt bezocht. De retailer kan vervolgens, naast de concrete artikelen in zijn showroom die website weer als aanvullend gebruiken.”
Maurice van Dael, pr-manager bij AVZ: “Bij een retailer uit onze eigen regio zag ik recent, dat hij constant onze website laat draaien; en daarnaast heeft hij midden in zijn showroom een zuil staan met een touchscreen. Zoiets werkt eigenlijk als een extra verkoopmedewerker.”

Touchscreens
Binnen de branche bestaat de indruk dat de aanwezigheid van een dergelijke opstelling in een eigen showroom veel kosten met zich meebrengt. Dat is volgens Maurice van Dael echter niet zo. “Ze kunnen heel eenvoudig gewoon onze Tibelly-website laten draaien. En als retailer hoef je dan alleen nog maar aan de consument duidelijk te maken waarom ze die producten in jouw winkel moeten kopen en wat je eigen meerwaarde en knowhow als ondernemer is. Wanneer je die eigen meerwaarde kent, hoef je als ondernemer ook niet meer bang te zijn voor iets als internet.”
Een verwijzing naar andere branches ligt voor de hand: “De Kijkshop-winkels zijn tegenwoordig niet meer dan een ruimte met touchscreens. In de bouwmarkten verschijnen ook steeds meer touchscreens. En er wordt al verwacht dat er in de showrooms van kledingwinkels geen kleding meer komt te hangen, maar een beeldscherm, waarop je kunt zien hoe bepaalde kleding jou staat. En die kleding wordt vervolgens met spoed bij jou thuis afgeleverd. Zo gaat het winkelen worden. Daar hoef je als retailer niet aan mee te doen. Maar besef wel, dat de consument van de toekomst niet naar jouw winkel komt, wanneer hij bijvoorbeeld jou op internet niet heeft kunnen vinden. Denk als ondernemer zelf eens na over hoe jij een open haard zou kopen. Dat oriëntatieproces gaat ongetwijfeld via internet. Datzelfde geldt voor een consument die zonwering wil kopen.”

Vindbaarheid
Natuurlijk zijn er retailers die wat huiverig zijn voor alles wat met internet te maken heeft, weet ook Simone Leenhouwers, actief in de buitendienst: “Sommigen denken dan immers direct aan ‘online verkoop tegen stuntprijzen’. Maar daar heeft dit gelukkig niets mee te maken. Het gaat er in de eerste plaats om dat een winkel in ieder geval vindbaar is via internet en dat de informatie die over hen op internet staat, ook klopt: je assortiment, je openingstijden... Een virtual showroom is een volgende stap. En inmiddels is er ook al een ondernemer in Brabant, die inderdaad onze virtual reality opzet in zijn showroom heeft gerealiseerd. De complete opstelling met scherm, zoals die ook op de Bouwbeurs stond.
De consument verwacht immers juist een moderne, professionele presentatie bij een zonweringspeciaalzaak. En voldoet hij niet aan die verwachting van de consument dan laat hij geld liggen. De consument is veranderd en verwacht veel meer van een retailer dan vijf jaar geleden. De retail moet dus op dat gebied een behoorlijke inhaalslag doen.”

Uitdaging
Zowel de producent van buitenzonwering en terrasoverkapping als de ondernemer ervan hebben dezelfde uitdaging: de producten zijn bedoeld voor buitenleven. Hoe presenteer je dat? De producten zijn groot, bestemd voor een omgeving met veel ruimte en veel licht. De ruimte waar je ze wilt presenteren is juist klein, met weinig licht. Een website geeft daar volgens Koen de Graaf het antwoord op. “Onze virtual showroom speelt in op die behoefte, maar je kunt er niets bestellen. Het gaat immers niet om een standaard product als een tv, maar om maatwerk met bepaalde specificaties en een antwoord op een specifieke situatie. Het is aanvullend op de mogelijkheden van de retailer en een hulpmiddel om de klant naar jouw winkel te krijgen. Want vermeld vooral ook op die website: kom naar onze showroom om de stoffen te zien en te voelen.”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2013 - september | Pagina(s) 28,29,30
 
Gerelateerde bedrijven
Vertaal via Google