Bad in Beeld: Nationale Badkamer Garantie
 
Toenemende behoefte aan samenwerking
'Met de Nationale Badkamer Garantie willen we iets in de markt neerzetten, waarin we ons daadwerkelijk onderscheiden, iets significants', zo geven Jeroen Valk en Marjolein Gerritsma van Bad in Beeld aan. Het is de volgende stap in de succesvolle weg die deze formule is ingeslagen. 'Als collectief zijn we krachtiger geworden.'
 
Wanneer we kijken naar de leden die in de afgelopen tijd zijn toegetreden tot de marketingorganisatie Bad in Beeld van IGM Holding, dan kan men op het kantoor in Geldermalsen best tevreden zijn. Nieuwe leden als Meijer in Almere, Jan van Sundert in Etten-Leur, Ton Scholten in Uitgeest, St. Pieter Tilburg, Gijsberts in Apeldoorn en Bouwton Katwijk...
“Vrijwel iedereen in onze branche heeft sinds 2008 een krimp meegemaakt. We hebben hier echter als organisatie kans gezien, door nieuwe projecten op te zetten, om door te blijven groeien”, bevestigt Jeroen Valk, directeur IGM Holding. “Als collectief zijn we daardoor krachtiger geworden. Dat geeft mogelijkheden om dingen echt anders te gaan doen. En om grote retailers aan ons te binden. We hebben bij Bad in Beeld momenteel ruim 40 leden. ‘Bad in Beeld, daar moet je gewoon bij zijn’, lijkt het wel. We zijn blij dat we veelal sterke leden hebben, aangezien binnen onze organisatie in deze hele crisisperiode nog maar één van de leden failliet ging. We hebben permanent drie mensen op de weg om de ondernemers te begeleiden of financieel en organisatorisch gebied.”

Garantie
Dit jaar introduceert IGM Holding voor de klanten van Bad in Beeld de ‘Nationale Badkamer Garantie’ (NBG). Jeroen Valk: “We willen hiermee iets in de markt neerzetten, waarin we ons daadwerkelijk onderscheiden. De consument krijgt van ons waterdichte garanties. We noemen dit de ‘5 zekerheden van NBG’. Daaronder valt onder andere vijf jaar garantie op alle producten die wij verkopen; en de aanbetaling wordt door ons gegarandeerd. Ook is er een onafhankelijke geschillencommissie aan gekoppeld. Het geheel wordt gecoördineerd door een onafhankelijke stichting. Een dergelijke regeling zorgt ervoor dat de hele branche een betere naam krijgt. Alle Bad in Beeld-ondernemers mogen gebruik maken van Nationale Badkamer Garantie. Ondernemers zijn hier erg blij mee, want ze hebben een goed verhaal naar hun klant toe.”

Marketingmiddelen
Terug naar de ontwikkelingen binnen de formule. In onze branche was het in het verleden niet gebruikelijk om samen te werken. Dat is veranderd. Formulemanager Marjolein Gerritsma: “We merken nu dat alles wat we de ondernemers bieden, nieuw voor hen is. Ze zijn heel ‘eager’ om iets op te pakken. De Bad in Beeld-leden zijn niet op zoek naar hard franchise, maar naar de specifieke kennis die we hier hebben opgebouwd. Hoe moet mijn organogram eruit zien? Welke marges wil ik bereiken? En deskundigheid over personeel, huur, kostenopbouw en marketing. Hoe moeten die met elkaar in verhouding staan? Hoe kunnen we dat verbeteren? Zodat de leden voortdurend alert zijn om bij te kunnen sturen. Drijfveer om je bij ons aan te sluiten zijn het pakket marketingmiddelen, in de wetenschap dat je zoiets gewoon niet alleen kunt. En daarnaast speelt het volume van de omzet binnen het collectief. Samen kun je mega-sprongen maken. We hebben onze marketinginstrumenten, zoals onze folders nog beter laten aansluiten bij de ondernemer als lokale held. De 101 Woonideeën-badkamer van de gelijknamige consumentenuitgave, zorgt bovendien voor extra media-aandacht onder een doelgroep die voor ons belangrijk is.”

Margeverbetering
De order-intake bij de leden van Bad in Beeld is in het voorjaar van 2013 sterk toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Jeroen Valk: “Onze ondernemers zijn enthousiast en gaan ervoor. Het is een groep van vooral jonge ondernemers. We willen met onze formule iets aan de ondernemer bieden waar hij behoefte aan heeft. In diverse aspecten, zoals marketing en reclame, willen we heel flexibel zijn. De ondernemer is immers erg gehecht aan zijn eigen naam. Maar wanneer ze willen, organiseren we ook op abonnementen-basis allerlei local marketing activiteiten voor hen, tot en met het bouwen van hun website, gekoppeld aan lokale zoekmachine-marketing. En dat moet ook goed onderhouden worden. Net als bij een auto: wanneer je die nieuw koopt, ziet alles er perfect uit. Maar wanneer je er mee rijdt, moet je hem wel onderhouden en regelmatig tanken. Anders werkt het niet. Datzelfde geldt voor een website; dat moet je goed (laten) beheren; en dat kunnen wij voor de ondernemer doen. En vanuit een meer gezamenlijk assortiment steek je als ondernemer zo drie tot vijf procent margeverbetering in je zak. Ik ben er tot in de punten van mijn tenen van overtuigd dat je door samen te werken een veel beter rendement kunt neerzetten.”
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2013 - augustus | Pagina(s) 42,43
Categorie: Inkoop, Retailformules
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken