Introductie Zorgcomfort-concept van Technische Unie
 
Voor uitgebreide doelgroep van senioren
Technische Unie ontwikkelde voor de badkamerbranche haar nieuwe Zorgcomfort-concept. Mensen zijn bereid om, wanneer ze toch hun badkamer gaan renoveren, te investeren in de toekomst, in de woning waar ze nog jaren willen blijven wonen. En dat biedt nieuwe kansen voor de badkamerretail. Er moeten jaarlijks 130.000 woningen aangepast worden voor die groeiende doelgroep.
 
Tot voor kort werden seniorenbadkamers binnen de badkamerretail vooral gezien als zorgconcepten met aangepast sanitair, voorzien van degelijke, maar niet mooie handgrepen. Dit denken is inmiddels ook in de hoofden van de ondernemers omgezet naar comfort-badkamers. Het is een duidelijke trend, constateren Marcel Wienhoven en Martijn van den Berg van Technische Unie, de vergrijzing neemt in de komende jaren toe: “We worden met elkaar steeds ouder en de overheid zet steeds meer in op langer zelfstandig thuis wonen. Maar we willen dat natuurlijk wel combineren met voldoende comfort. Het is geen ‘zorg’, want men is niet ziek en wil geen lelijke beugels in de douchecabine. Aan leverancierszijde heeft wat dat betreft een heel snelle ontwikkeling plaatsgevonden. Dat werd gestimuleerd door de beslissingen vanuit de politiek en vanuit de Nederlandse consumenten zelf. Dat leidt tot de behoefte aan een levensbestendige toekomst. Daar krijgen onze klanten, de badkamerondernemers, mee te maken en ze vragen ons als groothandel om hen daarin te ondersteunen.”

Badkamershowrooms
Martijn van den Berg, manager Communicatie bij Technische Unie: “Voor de showrooms hebben we het ‘Zorgcomfort-concept’ ontwikkeld. Met dit concept willen we de showroomhouder helpen om badkamers te kunnen laten zien die volop comfort bieden maar die tegelijkertijd voorbereid zijn op de toekomst en/of inspelen op reeds bestaande beperkingen. Maar dan op een manier waarbij de consument niet het gevoel heeft gestigmatiseerd te worden; dit werkt immers averechts.”
Daarbij gaat het om de juiste vertaling van het concept naar de showroom: de mogelijke oplossingen laten zien. Marcel Wienhoven, binnen Technische Unie de drijvende kracht achter het ‘Zorgcomfort-concept’: “De opstellingen zijn tegenwoordig zo mooi, dat de consument niet meer ziet dat het om een ‘aangepaste’ badkamer gaat. We zien een integratie van zorg en comfort-productoplossingen. Je hebt daarmee een uitgebreide doelgroep van mensen vanaf 50 jaar. Mensen die het nut zien van anti-slip vloeren en douchebakken en van fraai in douchecabines verwerkte grepen tot aan instap-baden. Maar je kunt voor hen ook alvast de voorbereidingen voor aanpassingen aanbrengen achter de wand. Je moet met hen niet praten over ‘een beugel’, maar over ‘een greep’. Het zijn immers gewoon badkameraccessoires. Dat kan ook een toiletborstel zijn met een wat langere steel. En let vooral ook op de combinatie met domoticasystemen. Je kunt via de iPad je bad laten vollopen, de verlichting in je badkamer regelen en de noodverlichting. Als Technische Unie trekken we het ook breder dan de badkamer, tot aan de elektrotechniek. Met één knop kan je alles aan of uitschakelen; technisch gezien kan dat zelfs met een spraakmodem. Maar ook deurvideo-systemen: voor wie doe ik de deur wel of niet open? Maar ook telefoontoestellen met grotere toetsen.”

Installatiewijzer
Voor de installateur heeft Technische Unie daarnaast de ‘Installatiewijzer Comfort & zorg’ ontwikkeld, die een op een aansluit op de ontwerpeisen van het zorgmodel van Uneto-VNI, gericht op levensloopbestendig woningen en/of wonen met beperkingen. Hiermee maakt Technische Unie de specifieke producten/oplossingen inzichtelijk, waarmee de installateur de juiste keuzes kan maken en zijn klant kan adviseren. Dit alles opnieuw gepresenteerd onder de noemer van comfort.
Marcel Wienhoven: “De Installatiewijzer is een handvat voor de installateurs. Het moet tevens een opmaat zijn voor een opleiding tot Zorginstallateur van Uneto-VNI. Wij helpen onze afnemers ook met promotiemateriaal richting hun klanten. Het doel voor ons is dat de installateur ons gaat zien als de samenwerkende partij op dit gebied. Want met zijn knowhow over levensloop/toekomst- bestendig wonen en onze ondersteuning daarin, kan de installateur zijn meerwaarde laten zien.”
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2013 - augustus | Pagina(s) 38,39
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google