Showrooming trend in tuinmeubelwinkels
 
'Informatie uit de winkel, maar kopen op internet'
Bij de aanschaf van tuinmeubelen neemt de trend van 'showrooming' toe: naar een winkel gaan voor informatie terwijl je eigenlijk van plan bent via internet te kopen. Dat aankoopproces begint voor de meerderheid van de consumenten tegenwoordig bij de online vergelijkingssites, zo blijkt uit onderzoek van Qudata Markt- & Trendanalyses.
 
Qudata Markt- & Trendanalyses, het onderzoeksbureau dat zich heeft gespecialiseerd in de woonbranche, ondervroeg ruim 500 consumenten die onlangs tuinmeubelen hebben gekocht of dat binnenkort gaan doen. Bij hun zoektocht naar nieuwe tuinmeubelen en informatie daarover, blijkt inmiddels 76 procent te beginnen op internet.

Voor aanvullende vragen en het 'zien en voelen' van de tuinmuebelen gaat vervolgens bijna 90 procent van de consumenten naar de showroom van een winkel. De uiteindelijke aankoop vindt bij 32 procent van de consumenten echter online plaats.
Van deze online consumenten heeft dus een gedeelte eerst wel een winkel bezocht. De trend van 'showrooming' blijkt hiermee in opkomst binnen de markt van tuinmeubelen. "Geconcludeerd kan worden dat bijna een op de drie consumenten alleen in een winkel komt voor aanvullende informatie, terwijl hij of zij vervolgens die tuinmeubelen niet daar aanschaft maar via internet", aldus marktonderzoeker Derk-Jan Rouwenhorst van Qudata Markt- & Trendanalyses.

Het onderzoek werd in maart gehouden onder ruim 500 consumenten die recent tuinmeubelen hebben gekocht of dat het aankomende jaar van plan zijn. De resultaten zijn op maandag 17 juni gepresenteerd tijdens de B3 Tuinmeubelbeurs in Houten.

Bovenstaande gegevens komen uit het rapport ‘Aankoopgedrag Tuinmeubelconsumenten 2013’. Voor meer informatie over het onderzoek kunt u contact opnemen met Derk-Jan Rouwenhorst, project manager Qudata Markt- & Trendanalyses, tel. (0575) 51 55 15 of research@qudata.nl
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken