De woonwinkel verbreedt zich
 
Op zoek naar een totaalconcept
Een consument is in zijn leven op het ene moment een tuinconsument en op het andere moment een woonkamer-, een badkamer-, een keuken- of een zonweringconsument. Waarom dan ook niet als woonondernemer je activiteiten uitbreiden, je risico spreiden en de consument een one-stop-shopping moment bieden?
 
De bijna 4.000 door Qudata ondervraagde woonconsumenten noemen bij de designtrends binnen het wonen een scala aan elementen uit al deze branches: zonwering naar persoonlijke wensen, sfeervolle verlichting, strak design in keuken en badkamer, groot formaat tegels, design tuinmeubelen... De retail speelt daar steeds meer op in. De woonwinkel verbreedt zich; met tal van recente voorbeelden.

Decokay
Voor het item ‘beleving’ binnen een totaalconcept kunnen we onder meer terecht bij de Decokay-vestiging van Siemon Oost in Assen, het paradepaardje van deze formuleorganisatie. Op ruim 1.000 vierkante meter kunnen consumenten terecht voor verf, behang, vloerbedekking, raamdecoratie, gordijnen én een goede service. “Mijn vader is vlak na de oorlog gestart met een schildersbedrijf”, vertelt Siemon Oost. “Wij waren in 1997 een van de eerste VBS-winkels die naar een woonboulevard gingen. Dat was best een gok. We hadden een winkel met een vloeroppervlak van 300 vierkante meter, nu hebben we een winkelvloeroppervlak van 1.000 vierkante meter.”
Decokay Oost maakt onderdeel uit van de franchise-organisatie Decokay. “Het is een franchiseformule waarbij de leden veel inspraak hebben.” Oost waardeert juist die open structuur van de organisatie, iets wat volgens hem uniek is in Nederland.
Decokay heeft in de verschillende collecties, verdeeld in de productgroepen verf, behang, gordijnen, raamdecoratie en vloerbedekking, diverse A-merken opgenomen en een private label ‘Decokay Design’. “Alle productgroepen hebben een echt volwaardig assortiment. Dat is wat klanten van ons, eigenlijk van elke speciaalzaak, verwachten. De tijd dat wij een paar rolletjes behang en een pot verf verkochten is voorbij. Wij bieden een dusdanig assortiment dat klanten voor de totale afbouw van een woning of ruimte bij ons terecht kan.”

Service
“Consumenten hebben -terecht- een hoog verwachtingspatroon van een speciaalzaak. Wij bieden deskundig advies. Wij hebben bijvoorbeeld een styliste in dienst. Zij geeft advies aan huis en kan naast stijl-advies ook tips geven over het toepassen van bepaalde producten. Bijvoorbeeld wanneer een muur eerst voorbehandeld moet worden met een voorstrijkmiddel. Vervolgens zorgen wij ook voor de montage van raamdecoratie, leggen van de vloer en het schilderen van plafonds en muren. Kortom, wij bieden een totaalconcept. Het gebeurt regelmatig dat klanten ons de sleutel brengen, een paar dagen weggaan, en in een nieuw ingerichte woning terugkomen.”

Neptune
In het historische centrum van Voorburg werd begin dit jaar de pilot store geopend van Neptune Home, een nieuw woonconcept op 400 vierkante meter. Peter Bastinck en Martin Zoon presenteerden er een uit Engeland afkomstige totaalconcept wonen. Met houten, handgemaakte meubels en accessoires met een licht klassiek uiterlijk. Maar ook met mooie serviezen, een meubel voor je badkamer, een tijdloos nachtkastje of een keuken. Dat alles in de eerste Neptune Home store van Nederland. Het concept omvat handgemaakte keukens, meubelen, badkamermeubelen, slaapkamers en accessoires. Het bedrijf, met reeds meerdere vestigingen in Engeland, is in de afgelopen vier decennia ontstaan vanuit de productie van tuinmeubelen en kan inmiddels een ruim assortiment woonproducten bieden, waaronder sinds kort ook keukens.
“Bij Neptune houden we ervan om naar oude ideeën te kijken vanuit een compleet frisse hoek. Zo zijn onze keukens ook ontstaan vanuit onze collectie meubilair. We ontwikkelden unieke keukens met een individuele vormgeving, met een prijs die desondanks lager ligt dan je van zo'n keuken zou verwachten. Vanuit de designgedachte dat iedere keukenkast van dezelfde kwaliteit moet zijn als een woonkamerkast. En net zo gedetailleerd uitgewerkt als onze tafels en stoelen uit een living. Zo ontstaat een collectie unieke keukens volgens individueel ontwerp”, zo klinkt het in Voorburg.
Een speciaal aandachtspunt is duurzaamheid. Voor de collectie meubels en keukens worden alleen natuurlijke materialen gebruikt zoals linnen, eiken, zijde, graniet en kristal. “We willen er bijvoorbeeld zeker van zijn dat ons hout afkomstig is van legale bronnen, zoals van het gebergte de Appalachen in Noord-Amerika. We moeten zorg dragen voor de wereld waar we op leven en die we weer doorgeven”, zo benadrukt de Britse producent.
Het is niet verwonderlijk dat de eerste prille contacten tussen Peter Bastinck en Neptune Engeland zijn ontstaan in de periode dat hij met het keukenmerk Keller actief was in Groot-Brittannië. Peter Bastinck was op zoek naar Britse producten voor Nederland en Neptune was op zoek naar productiekansen op gebied van keukens.

Keuken Designers
Bij De Keuken Designers werden keukens juist aangevuld met mogelijkheden voor meubilair. Mark Iesberts van De Keuken Designers: “We zijn een flexibele organisatie met 20 ondernemers en kunnen dus snel inspelen op ontwikkelingen. Zoals de combinatie van wonen en keukens, waarmee je twee werelden kunt samenvoegen die eigenlijk dicht bij elkaar liggen. Diverse van onze ondernemers zijn echte interieurarchitecten, die met een fraai keukenontwerp en interieurontwerp bij hun klanten aan kunnen komen. Voor onze ondernemers hebben we dan ook afgelopen jaar het Life Style-concept toegevoegd: onze keukens in combinatie met meubels van de formule Life Style Home Collection, op 65 tot 75 vierkante meter. Dat wordt inmiddels al door zes van hen toegepast. Je kunt daarmee laten zien hoe de keuken overvloeit in de woonkamer; en dan volgens het denken van Life Style Home Collection. Consumenten kunnen zich niet altijd voorstellen hoe die harmonische combinatie van een keuken met een daaraan grenzende woonkamer eruit ziet. Dat kan nu in de showroom al getoond worden, met de juiste beleving. We hebben met Life Style afgesproken, dat we het meubilair bij de keukens kunnen mee verkopen, zodat we meer omzet uit de bestaande klant kunnen halen. Voor de bijbehorende accessoires sturen we hen door naar de dichtstbijzijnde van hun 20 Life Style-winkels. Eventueel met inbegrip van bepaalde waardebonnen. Je kunt als Keuken Designers wel met een private label komen, maar dat zegt de consument minder dan meubels van een bekend woonlabel zoals Life Style Home Collection. En de keuken die daarbij staat heeft ook alle aspecten van dat label, tot aan de scharnieren en laden toe. Gekoppeld aan promotie door topkok Ramon Beuk en in samenwerking met partners als Miele en werkbladenproducent Arte. Want ook hierin is partnership erg belangrijk.”

Totaalconcept
Jansen Totaal Wonen is al jarenlang een voorbeeld van een totaalconcept, zoals de naam van het bedrijf al aangeeft. Het bedrijf omvat een winkeloppervlak van 12.500 vierkante meter. Daar zijn zeven woonformules onder één dak te vinden, van keukens tot slaapkamers -Droomdomein- en van meubelen -de concepten Xooon, Profijt en In.house- tot textiel -Colours @ Home- en formules voor accessoires. Daarnaast is er nog een tweede pand met de formules Superkeukens, Ponto Wonen, Keukendepot en Badkamerdepot. Hierover leest in deze editie vanaf pagina 26 meer.
Hoe zinvol is het om meerdere formules onder één dak te hebben? Waarmee begint zoiets? Henny Jansen: “Mijn familie was actief in de meubelretail, met meubelen, linnenkasten en tapijten. In het begin van de jaren ‘80 gingen mijn vader en zijn broer een keer naar Duitsland om linnenkasten te kopen, maar ze kwamen daarbij ook met keukens terug. Dat was het moment waarop de showroom werd uitgebreid met keukens. Later kwamen daar ook badkamers bij en de woonaccessoires. We hebben momenteel al drie concepten voor woonaccessoires: Life Style, Riviera maison en nieuw woonconcept op 400 vierkante meterra Maison en Riverdale. En die blijken erg veel klanten aan te trekken. Het gaat daarbij meer om de traffic in de winkel dan om de uiteindelijke omzet ervan. Recent waren we de pilot voor het nieuwe In.house concept. We lopen graag voorop in de strijd. Het aantal formules is natuurlijk niet eindeloos uit te breiden. Iedere formule moet voldoende onderhouden worden. En iedere formule vereist zijn eigen verkoopmedewerkers.”

Beleving
Een gedeelte van de bovenverdieping van Jansen Totaal Wonen wordt momenteel ingericht tot een ontvangstruimte met podium en bar. Daar kunnen verenigingen en andere gezelschappen gebruik van maken voor hun ontmoetingsdagen, brunches en feestavonden. Van de voetbalvereniging en de plaatselijke wandelclub tot de ouderenbond en een familiefeest. Henny Jansen: “We zijn nu als showroom al de jaarlijkse etappe-plaats voor een wandelvereniging hier uit de Betuwe. Wij kunnen hen gastvrij ontvangen; en zij kijken hier geïnteresseerd rond. Door onze nieuwe ruimte kunnen we daarop voortborduren en die activiteiten uitbreiden. Het is een activiteit die niet puur commercieel overkomt, maar meer een vorm van local marketing met een sociaal karakter. Want het is natuurlijk geweldig, wanneer we die mensen een paar maanden later in onze winkel zien lopen voor een bepaalde aankoop. Het geeft het publiciteit naar buiten, via de regionale bladen; en de bejaarden die hier voor hun jaarlijkse kerstfeest komen, hebben weer kinderen en kleinkinderen die meubels en keukens kopen.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2013 - april | Pagina(s) 20,21,23
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken