Oude waarden en reuring in de zaak
 
Uw Groene Vakwinkel blijft optimistisch
Uw Groene Vakwinkel is een wat vreemde eend in de dhz-bijt. De retailorganisatie richt zich naast dhz in belangrijke mate op tuin en agri. Dat de winkels daardoor geen eenduidig imago hebben, is geen probleem, zegt Herman Wibbelink van Uw Groene Vakwinkel. De winkels zijn sterk lokaal verankerd, spelen in op de plaatselijke behoeften en hebben een hoge gunfactor. "In deze tijd enorm belangrijk."
 
Het lijkt niet meer helemaal van deze tijd, waarin alles snel, flitsend en interactief moet zijn en de prijzen meer en meer onder druk staan. Maar bij retailorganisatie Uw Groene Vakwinkel voor tuin, dier en dhz staan traditionele waarden als eerlijk en respectvol zaken doen, eenvoud en no-nonsense nog hoog in het vaandel. Prijsstunters zullen de 142 aangesloten retailers niet worden, benadrukt Herman Wibbelink, retailer en oprichter van Uw Groene Vakwinkel. "Wij heten niet voor niets vákwinkel. Uiteraard hebben we onze aanbiedingen, we zijn een grote club, dus we hebben goede inkoopcondities. Maar vooral bieden we deskundigheid. Onze retailers kennen de lokale markt en hun klanten. Ze zijn local heroes."
Zelf is Herman Wibbelink ook zo'n local hero. Hij staat al sinds 1982 aan het roer van Uw Groene Vakwinkel Wibbelink b.v. in Nijverdal, op de grens van Twente en Salland. Herman Wibbelink is al de derde generatie Wibbelink die de winkel in dier- en tuinbenodigdheden en dhz-artikelen runt.
"Iedereen in Nijverdal kent ons en wij kennen de mensen. De klant voelt zich bij ons thuis, dat verklaart in belangrijke mate ons succes. Ook in deze tijd mogen wij niet klagen. Zeker de tijd van hallelujah is voorbij, maar we zitten niet in de hoek waar de klappen vallen. Dat geldt voor de meeste van onze retailers. De groeicurve stagneert, staat soms iets onder nul. Maar dat kan je opvangen door wat te bezuinigen, bijvoorbeeld. En na al die jaren van forse groei kunnen onze ondernemers wel een stootje hebben."

Laagdrempelig
Herman Wibbelink staat Karwei Management te woord in een eenvoudig kantoor achter zijn winkel. Dit is het hoofdkwartier van Uw Groene Vakwinkel. Wibbelink trekt er aan de touwtjes, twee vaste medewerkers regelen verder alle praktische zaken voor de leden van de retailorganisatie. Eenvoud, no-nonsense. Niet strak in het pak, maar een gewone spijkerbroek, dat is wat Herman Wibbelink belangrijk en prettig vindt. En de leden en leveranciers van Uw Groene Vakwinkel ook, zo merkt hij.
"Wij hoeven geen duur kantoor en een grote organisatie. Het is hier heel laagdrempelig. Iedereen kan hier gewoon binnenlopen en bij mij aanschuiven. We nemen een kop koffie en doen zaken. Eerlijk en open, zonder verborgen agenda's en zonder partijen tegen elkaar uit te spelen. Iedereen moet geld verdienen, onze retailers, onze leveranciers en wij als centrale organisatie. Dat kan in mijn ogen op de lange termijn alleen als je werkt op basis van wederzijds vertrouwen en respect."
"Bovendien zitten wij als organisatie letterlijk en figuurlijk direct op de winkel. We kunnen alle plannen direct testen, we weten precies wat er op de winkelvloer speelt. Als ik bij één van onze leden de winkel binnenloop, dan proef ik direct wat er speelt en hoe het loopt. Dat is enorm belangrijk."
Het eerlijk en respectvol zakendoen geldt ook voor het contact tussen de retailers van Uw Groene Vakwinkel en hun klanten, zegt Herman Wibbelink.
"De grote bouwmarkt met al die vakkenvullers, dat kennen de mensen nu wel. Persoonlijkheid, gezelligheid. Even een praatje maken, kopje koffie erbij en tussen neus en lippen door even een klusadvies geven, dat vinden mensen fijn. 'Goed voorleven', noemen wij dat hier. Maar wél professioneel. Deskundig personeel, herkenbaar gekleed, vriendelijk, duidelijk. Dat zijn belangrijke aspecten."

Pijlers
Wat betreft het assortiment heeft Uw Groene Vakwinkel drie pijlers: agri, tuin en dhz. Daarnaast is er sinds enige tijd 'Uw Vakwinkel', een actieve module speciaal voor deelnemers die zich vooral richten op dhz. Deze module heeft wel het groene tintje van Uw Groene Vakwinkel.
Aangesloten leden zijn vrij om te bepalen welke producten ze willen verkopen en mogen hun assortiment op de lokale markt afstemmen. Wil een retailer bijvoorbeeld inspelen op een lokale of regionale behoefte aan hengelsport-artikelen, geen probleem. Dat betekent dat de winkels qua aanbod nogal kunnen verschillen. Dat gebrek aan eenduidigheid is geen probleem, maar vooral een groot pluspunt, zegt Herman Wibbelink.
"Mensen hier in Nijverdal kennen m'n winkel allereerst als Wibbelink, niet als Uw Groene Vakwinkel. En dat geldt voor de winkels van al onze leden. De meeste winkels zijn ook echte familiebedrijven, verankerd in de lokale samenleving en het assortiment is afgestemd op diens behoefte. Onze marketing en pr is vooral ook heel lokaal gericht. Voordeel is bovendien dat we in branches zitten waar nog geld wordt verdiend. De dhz staat enorm onder druk, maar de tuin plust nog steeds en ook agri plust nog enigszins. Op deze manier bieden we een totaalpakket. Kippenvoer, maar ook gaas, een hamer en spijkers."
Wibbelink noemt als voorbeeld van deze flexibiliteit een ondernemer in Noord-Nederland die zich bij Uw Groene Vakwinkel gaat aansluiten. "Het bedrijf is enorm goed in sierbestrating, maar daarop zit geen marge. Het assortiment wordt nu uitgebreid met tuin en dhz. Dat biedt de ondernemer veel meer kansen."
Dat ook de dhz-sector zich op tuin en - in beduidend mindere mate - dier richt, kan Herman Wibbelink niet echt verontrusten. "Grote bouwmarkten krijgen geen sfeer in de winkel. En daarbij hebben wij simpelweg veel meer verstand van zaken. Dierproducten in een bouwmarkt lukt al helemaal niet. Intratuin doet het wel aardig met een dierenafdeling, maar voor aan zak stro rijdt niemand naar de Intratuin. Dat haal je bij de winkel om de hoek."

Webshops
Herman Wibbelink erkent het belang van een website en webshop. Uw Groene Vakwinkel biedt z'n leden de tools om een webshop op te zetten, het is aan henzelf dat al dan niet te doen. Wibbelink: "Onze leden zijn op dat vlak heel actief, maar een goede webshop opzetten en bijhouden is een enorm karwei. Als centrale organisatie promoten we nu nog vooral de virtuele winkel. Laat de klant zien wat je in huis hebt, maar lok ze naar de winkel toe. Daar wil je hem uiteindelijk toch hebben."
Naast de vakkennis en persoonlijke benadering is het belangrijk om gezelligheid, beleving en entertainment in de winkel te hebben. Oftewel 'reuring', zoals Wibbelink het noemt.
"Alles is tegenwoordig overal te koop. Waarom komen de mensen bij ons? Omdat er een aardige vent in de winkel staat, omdat er een muziekje is, omdat men het ons gunt. Dat is enorm belangrijk. En dat kan je als ondernemer versterken door leuke dingen te doen en te organiseren in de winkel. Een leuk knaagdiereneiland, een modeshow met bedrijfskleding, het laten graveren van gereedschap, productdemonstraties en buiten een springkussen voor de kinderen. Breng wat leuks! Mensen zijn kortingsmoe, van de zoveelste prijsactie worden ze niet meer opgewonden. Maar met gezelligheid en beleving in combinatie met professionaliteit en vertrouwen kan je ook nu klanten binden. Daarvan ben ik overtuigd."





 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2013 - januari | Pagina(s) 14,15,16
 
Gerelateerde bedrijven
Vertaal via Google