Branche profiteert te weinig van buitenleven-trends
 
Onderzoek onder consumenten & ondernemers:
De tuin is het verlengde van de woning geworden. Spelen de woonondernemers uit de diverse branches in op de wensen van de consument op dit gebied? Researchbureau Qudata deed een onderzoek onder enerzijds ondernemers uit de woonbranche; en anderzijds onder 4.000 consumenten die zojuist buitenleven-producten hebben gekocht of dat binnenkort gaan doen. Komen de ideeën van ondernemers en consumenten overeen, of zijn er opvallende verschillen?
 
Wanneer we kijken naar het assortiment van de woonondernemers uit de badkamer-, keuken-, dhz- en zonweringbranche, dan kunnen we constateren dat binnen het segment ‘Buitenleven’ een 7-tal producten door minstens 10 procent van de ondernemers worden genoemd. Dat zijn de buitenzonwering (inclusief screens, markiezen en rolluiken) en de tegels, die elk door een kwart worden genoemd. En daarnaast worden parasols, terrasoverkappingen, garagedeuren en luiken, sauna’s en outdoor cooking, door 10 tot 20 procent van de ondervraagde woonondernemers genoemd.

Wanneer we kijken naar specifiekere gegevens per branche, dan constateren we het volgende:
• tweederde van de badkamerondernemers heeft tegels in hun buitenlevenassortiment
• een kwart van de badkamerondernemers heeft (buiten)sauna’s in het assortiment
• één op de acht badkamerondernemers heeft buitenbaden of zwembaden in hun assortiment; evenveel als buitenhaarden
• ruim een kwart van de keukenondernemers heeft outdoor cooking in het assortiment
• ruim 10 procent van de keukenzaken levert ook parasols en buitenhaarden
• ruim driekwart van de zonweringzaken verkoopt buitenzonwering
• tweederde van de zonweringzaken levert terrasoverkappingen
• ruim de helft van de zonweringondernemers heeft garagedeuren en luiken in het assortiment
• meer dan 40 procent van de zonweringzaken verkoopt ook parasols en terrasverwarming

Consumententrends
Minstens zo interessant is de vraag hoe de ondernemers uit de diverse branches inspelen op de trends van 2013. Daarvoor hield researchbureau Qudata een onderzoek onder ruim 4.000 consumenten die zojuist buitenleven-producten hebben gekocht of dat binnenkort gaan doen. Wat zijn de belangrijkste trends op het gebied van buitenleven volgens deze consumenten? Vier trends worden daarbij door meer dan een kwart van de consumenten genoemd: luxe tuinmeubelen/lounge sets, de buitenkeuken of barbecue, sfeervolle verlichting en de buitenhaard.
Wanneer we daar de trends naast leggen, die door de woonondernemers worden genoemd, dan zien we overeenkomsten, maar ook enkele grote verschillen. Op de eerste plaats komt bij hen de terrasoverkapping als extra ruimte, gevolgd door terrasverwarming, outdoor cooking, aanbouw veranda’s en buitenhaarden. Wanneer we dat nauwkeuriger bekijken, komen er enkele ‘gemiste kansen’ naar voren. Opvallend is ook dat binnen alle segmenten van de woonbranche een groot deel van de ondervraagde ondernemers geen enkele trend kan noemen.

Gemiste kans 1: buitenkeukens
Volgens de keukenondernemers zijn de belangrijkste trends de terrasoverkappingen, de terrasverwarming en de styling met tuinaccessoires. Het aspect outdoor cooking, met buitenkeukens, komt in de top 5 bij hen niet voor; het wordt slechts door één op de 10 keukenondernemers genoemd. Dat is zelfs minder dan de totale groep van woonondernemers aangeeft! De consument noemt de buitenkeuken echter als een van de twee belangrijkste trends op gebied van buitenleven. De keukenondernemer kent dus wel de trends in de aangrenzende markten, maar ziet de behoefte van zijn keukenklanten aan buitenkeukens over het hoofd. Er valt hier voor hen nog veel te winnen.

Gemiste kans 2: buitenbaden
De badkamerondernemers zien outdoor cooking, de terrasoverkappingen en het aanbouwen van veranda’s als belangrijkste trends. Ook zien zij -veelal vanuit hun tegelverkoop- een doorlopend terras van binnen naar buiten als trend. Dat is terecht, aangezien één op de vijf consumenten dat ook noemt. Opvallend is echter dat bij de badkamerondernemers de buitenbaden helemaal niet noemen, terwijl één op de negen consumenten dit wel als belangrijke trend noemt. Voor de badkamermarkt is dit dus een gemiste kans.

Gemiste kans 3: buitenleven
De zonweringondernemers noemen onder andere terrasoverkapping en het op elkaar afstemmen van binnen- en buitenzonwering als belangrijke trends. Tijdens het ZonVak-event in november jl. gaven de meeste aanwezige ondernemers aan dat zij een zonweringspeciaalzaak willen zijn en geen ‘winkel van Sinkel’. Daarmee kunnen zij echter niet inhaken op de door de consument genoemde trends van luxe tuinmeubelen, buitenkeukens, sfeervolle verlichting en buitenhaarden. Een interessante vraag dus voor de zonweringbranche: wat wil de klant?
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2013 - januari | Pagina(s) 14,15
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken