'Tegels kunnen best wat dynamischer'
 
De visie van Apavisa en Mosa voor de Benelux:
'Net als een designer vroeger in een fresco zijn eigen creativiteit kon aanbrengen, zo kan dat nu ook in tegelwerk', is de stellingname van Koninklijke Mosa op vakbeurs Interieur Kortrijk. Want het kan op tegelgebied allemaal best wat dynamischer, onderstreept ook tegelproducent Apavisa. Op zoek naar actuele tegeltrends in de Benelux, bezoeken we de beurshallen in Kortrijk.
 
“We laten zien dat het met de tegel, ook in de Benelux, best nog wat dynamischer kan, door na te denken over organische vormgeving in de architectuur”, zo neemt Jan Devriendt duidelijk stelling op de beursstand van Apavisa. “We hebben zes gestandaardiseerde modellen ontwikkeld, die toepasbaar zijn binnen ons hele programma, dat bestaat uit 29 collecties. Die collecties kunnen worden aangevuld met deze nieuwe vormgeving.”

Origami
Een voorbeeld daarvan is de nieuwe hexagonale vorm met puntvorm-reliëf. De tegels worden daarvoor opnieuw gevormd, wellicht beter omschreven: vervormd, op een mal bij een temperatuur van 1.200 graden. Dat alles zorgt voor meer dynamiek in het tegelwerk. “Zo ook de tegel met een vormgeving van een diagonale knik, die zorgt voor een origami-vorm. Bij deze ‘Corner up’ komen de hoeken -desgewenst een, twee, drie of vier hoeken- omhoog. In een wand van bijvoorbeeld een restaurant geeft dat een bijzonder effect, zeker wanneer daarbij ook nog gebruik wordt gemaakt van led-verlichting erachter. In formaten als 60 x 60, maar ook in 1.20 m. We presenteerden dit in 2011 in Bologna, maar we zien hiervoor ook duidelijk mogelijkheden voor in de Benelux; daarom kwamen we er ook mee naar Interieur Kortrijk.”
Deze nieuwe tegelseries bieden allerlei decoratieve mogelijkheden binnen een gebouw, zoals er ook reeds allerlei gebogen vormen mogelijk zijn voor buitengevels van gebouwen. Het biedt de architect volop dynamiek.
“Een aantal bestaande programma’s in onze collectie worden verder uitgebreid met nieuwe decors.” Zilvertinten bijvoorbeeld als aanvulling op en in combinatie met zwarte tegels. Deze tint is onder andere terug te vinden in Rendering Silver, Otta Silver en Pulpis Silver.
Jan Devriendt: “We willen ons laten inspireren door metaal, beton, natuursteen en hout. Een architect die binnen een project beton wil gaan plaatsen, bieden wij bijvoorbeeld een beton-decor collectie. Een mix van decors, formaten, oppervlaktes, prijsstellingen en diktes, die ook voor de Nederlandse markt zeer geschikt is. Met bijvoorbeeld een doos met tegels in verschillende formaten, die samen een vierkante meter tegelwerk omvat. Dat biedt extra mogelijkheden voor de retailer, de tegelzetter en de architect.”

Diagonale vormgeving
Visie voor de Nederlandse markt is vanzelfsprekend ook te vinden bij Koninklijke Mosa. Op Interieur Kortrijk toonde deze tegelproducent drie nieuwe series in een mix van ‘glansgraden’: van steenglans tot hoogglans. Die gaan samen met diverse kleuren, die met elkaar gemengd kunnen worden. Daartoe behoren ook de bekende nieuwe modekleuren binnen het Blend programma, zoals brimstone yellow, moss green, clay beige en air blue.
“Er zijn drie formaten: 15 x 15, 15 x 30 en 30 x 30. Die zijn modulair op elkaar afgestemd, zodat met deze drie formaten desgewenst heel ingewikkelde patronen kunnen ontstaan”, zo luidt de uitleg. “De tinten worden op eenzelfde dag gebakken, om tintverschillen te voorkomen, ook al zijn de formaten ervan verschillend. Naast Blend zijn er de Lines-series, met diagonale vormgeving. Daarmee kunnen niet alleen verschillende formaten, maar ook verschillende lijnpatronen gemengd worden.”
Bij de Change-serie zijn twee verschillende glazuurlagen op elkaar aangepast, een matte en een hoogglans, met diezelfde diagonale lijnen. Door het op elkaar persen van die twee lagen glazuur ontstaan fraaie hoogteverschillen. “Omdat in de genoemde drie series dezelfde tinten voorkomen, kunnen bijvoorbeeld ook tegels uit het Blend-programma gecombineerd worden met tegels uit het Change-programma, eventueel in twee verschillende wanden. Daardoor kan men heel creatief met onze collecties werken, zodat iedere designer zijn eigen signatuur op de wand kan brengen. Net als een designer vroeger in een fresco zijn eigen creativiteit kon aanbrengen, zo kan dat nu ook in tegelwerk.”
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2013 - januari | Pagina(s) 22,23
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google