'Social media bieden nog veel meer mogelijkheden'
 
Arnold Jansen, directeur van Feruzzi bv:
'Bedrijven gebruiken social media nog veel te weinig als onderdeel van hun communicatiestrategie', is de stellingname van Arnold Jansen, directeur van strategisch communicatiebureau Feruzzi, een zusterbedrijf van uitgeverij Qumedia. 'Dat biedt dus nog volop mogelijkheden voor de toekomst van de keukenbranche.'

 
Social media is een verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen op een gebruiksvriendelijke en vaak leuke wijze. Het betreft niet alleen informatie in de vorm van tekst (nieuws, artikelen), maar ook geluid (podcasts, muziek) en beeld (fotografie, video) worden gedeeld via social media-websites. Met andere woorden: social media staat voor 'Media die je laten socialiseren met de omgeving waarin je je bevindt'. Social media zijn inmiddels niet meer weg te denken uit ons leven.

Woonsector
Maar veel bedrijven staan wat social media betreft eigenlijk nog maar op een beginpunt, zo stelt Arnold Jansen vast: “Het valt op, dat veel middelgrote en grote bedrijven nog geen gebruik maken van dit medium. Onlangs heeft de redactie van Qumedia een onderzoek gedaan onder 228 middelgrote en grotere ondernemingen in de woonsector. We hebben gekeken hoeveel van hen een Twitter-account hebben. Dat blijken er maar 82 te zijn, dus iets meer dan eenderde. Het gemiddelde aantal volgers varieerde van nul tot 2.012, hetgeen neerkomt op een gemiddelde van ongeveer 240. Sommige bedrijven hadden helemaal geen volgers, waarschijnlijk omdat ze wel de accountnaam veilig wilden stellen, maar nog geen idee hebben wat ze ermee zouden moeten doen. Maar ook de meest actieve Twitteraar had er niet meer dan 2.012. De top-tien actiefste onderzochte bedrijven hadden op Twitter gemiddeld niet meer dan 714 volgers.”

Strategie
Uit deze cijfers kun je, volgens Arnold Jansen, concluderen dat voor de meeste bedrijven in onze branche het inschakelen van social media in hun communicatie nog geen prioriteit is. “Dat is vreemd, omdat geen enkele bedrijfstak zo snel groeit als juist die van communicatie.”
Het Nederlandse Newcom Research heeft in mei dit jaar geteld hoeveel gebruikers er in Nederland zijn en komt tot de volgende opsomming:
• Facebook: 7,3 miljoen gebruikers (waarvan 4,3 miljoen dagelijks)
• YouTube: 6,9 miljoen gebruikers (waarvan 1 miljoen dagelijks)
• Twitter: 3,2 miljoen (waarvan 1,5 miljoen dagelijks)
• LinkedIn: 3,2 miljoen gebruikers (waarvan 0,3 miljoen dagelijks)
• Hyves: 3 miljoen (waarvan 0,9 miljoen dagelijks)
Afgezien van televisie is er geen enkel ander medium in ons land, dat zoveel bezoekers (en dus communicatiemogelijkheden) kent als deze nieuwe media. Als bedrijven geïnteresseerd zijn in het onder de aandacht brengen van hun producten of diensten (en welk bedrijf is dat nu niet?) kan je een dergelijke kans natuurlijk niet negeren.

Vergelijken
Arnold Jansen: “Om de waarde van de sociale media goed te kunnen inschatten is het goed om ze te vergelijken met de alternatieven. Net zo goed als in andere media is het namelijk mogelijk om te adverteren via de sociale media.”
Wanneer iemand een advertentie plaatst in een consumentenmedium bekijkt hij of dit medium wel goed gelezen wordt door de consumenten die hij probeert te bereiken. Hij kijkt naar de doelgroep, de redactionele inhoud en de oplage. Veel meer dan dat kan hij niet doen. Maar ondanks deze zorgvuldige afwegingen weet hij niet precies hoeveel lezers of kijkers van dit medium ook echt geïnteresseerd zijn in zijn product. Een oud gezegde luidt als volgt: ‘De helft van uw advertentiebudget is weggegooid geld, u weet alleen niet welke helft dat is.’
Ook al heeft iemand zijn reclamemedium nog zo zorgvuldig uitgezocht, er zijn consumenten die op het moment van verschijnen van die boodschap helemaal niet geïnteresseerd zijn in het betreffende product of dienst. Dat kan zo zijn, omdat zij zo’n product net hebben aangeschaft of nog niet toe zijn aan een vervanging. Dan zijn er de mensen die wel geïnteresseerd zijn in dat soort product, maar die dan ook kijken naar vergelijkbare andere producten. Bij hen moet de aanbieding het opnemen tegen concurrenten.
De sociale media bieden iemand echter de mogelijkheid om zijn commerciële boodschap te plaatsen bij relevante gebruikers. Arnold Jansen: “Via social media kan de ondernemer zien naar welke onderwerpen wordt gezocht en daarbij relevante advertenties plaatsen. Dit betekent, dat alleen consumenten die een product interessant vinden de betreffende boodschap zullen zien. Vervolgens rekent de uitgever alleen kosten wanneer men naar die website klikt. Ook dat zijn weer gemotiveerde consumenten, omdat zij de moeite hebben genomen eens op die website te gaan kijken.”
Gemiddeld kost zo’n ‘klik’ ongeveer een euro. “De ondernemer betaalt dus een euro voor iedereen die zijn website bezoekt via deze advertentie op het internet. Hij kan vervolgens zelf zijn budget bepalen door aan te geven hoeveel hij per dag, per week of per maand wil besteden.”

Communiceren
Naast het adverteren op de social media kan een bedrijf echter ook communiceren met zijn doelgroep, niet via advertenties, maar via berichten. Hiervoor gelden geen tarieven; dan communiceert de ondernemer met zijn doelgroep.
Arnold Jansen: “In deze tijd waarin de consument argwanend staat tegenover commerciële boodschappen is communiceren natuurlijk een goed alternatief. Maar het stelt hoge eisen aan de wijze waarop men communiceert (via ‘tweets’) en hoe een bedrijf volgers probeert te krijgen. Men moet authentiek zijn, niet te commercieel en de berichten moeten gewoon interessant zijn om te lezen.”
Vervolgens is het zaak ervoor te zorgen voldoende volgers te krijgen om aan enig volume reacties te komen. Uit bovengenoemd onderzoek blijkt, dat de gemiddelde fabrikant of leverancier in onze branche niet veel meer dan 240 volgers heeft. Het effect van een dergelijk aantal zal minimaal zijn. Het is dan ook zaak ervoor te zorgen, veel meer volgers te krijgen.
“Meer volgers zijn te krijgen door in alle communicatie-uitingen aan te geven, dat het betreffende bedrijf ook op Twitter, Facebook, YouTube of LinkedIn aanwezig is. Ook het volgen van personen die tot de doelgroep behoren kan daarbij helpen. Acties om een tweet te laten retweeten kunnen daarbij helpen.”

(in kader:)

Mogelijkheden
Wat kan Qumedia op dit gebied voor de bedrijven in onze branche doen? Arnold Jansen noemt de volgende mogelijkheden:
• Volgers: Uw vakblad kan u helpen bij het krijgen van volgers. Ook Qumedia is actief op Twitter, Facebook en LinkedIn met haar media. Op Twitter vindt u bijvoorbeeld @qumedia (10.300 volgers), @keukentweets (5.100 volgers) en @badkamertweets (3.600 volgers). Deze tweets worden automatisch doorgeplaatst op de Qumedia-accounts op Facebook en LinkedIn. Qumedia biedt haar klanten de mogelijkheid om hun tweets te laten retweeten op één of meer van bovenstaande accounts.
• Content: Qumedia kan ook helpen met het berichten van uw tweets. Onze redactie maakt immers wekelijks nieuwtjes en productinformatie die u zou kunnen gebruiken in uw tweets. Via onze website kunnen we met u bepalen wat voor berichten u zou willen gebruiken. Vervolgens zorgen wij ervoor, dat deze berichten onder uw account worden gepubliceerd op Twitter, Facebook en/of LinkedIn.
• Website: Als u serieus denkt gebruik te gaan maken van de mogelijkheden van social media dan zou u eens moeten denken aan een website die automatisch berichten op uw social media plaatst. Ons zusterbedrijf Feruzzi bv heeft hiervoor het 3C-Concept ontwikkeld (Cross-Channel Communicatie). Deze websites werken zelf en zorgen ervoor, dat nieuws automatisch wordt verzonden naar Twitter, Facebook en LinkedIn. Bovendien geven ze een URL mee waardoor het bezoek aan deze websites veel hoger is dan normaal. En daar gaat het je als bedrijf uiteindelijk om. Computers werken goedkoper dan mensen en daarom is het ook nog eens een goede investering.
Meer info: via websites www.feruzzi.nl en www.qumedia.nl of tel. (0575) 515 515.
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2012 - december | Pagina(s) 44,45,47
Categorie: Automatisering, Media
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken