Ambiance breidt pakket uit
 
Verdienmodel ondernemer staat nog meer centraal
Terwijl fabrikant PBS zich primair gaat richten op haar kernassortiment, komt bij de formule Ambiance Zonwering het verdienmodel van de ondernemer nóg meer centraal te staan. 'Als formule zullen we vanaf 1 januari ook onze eigen broek moeten ophouden.' Ook wordt gekeken naar de uitbreiding van het pakket met nieuwe producten zoals zonnepanelen en gordijnen.
 
De formule Ambiance Zonwering is dertien jaar geleden ontstaan vanuit zonweringfabrikant PBS uit Tilburg. In al die jaren is PBS altijd Preferred Supplier geweest als het gaat om buitenzonwering. Daarnaast zijn er diverse andere contractleveranciers bijgekomen, met name gericht op de binnenzonwering, zoals Verosol, GB Products, Unilux en Luxaflex. “In eerste instantie zijn we met name druk bezig geweest om een landelijke dekking te krijgen”, zegt formulemanager Dennis Schoormans. “We zijn nu in fase twee beland, waarbij het verdienmodel van de ondernemer nog meer centraal komt te staan. Wil een ondernemer ook in de toekomst een goede boterham verdienen dan zal hij zijn dienstenpakket moeten uitbreiden met andere productgroepen. De meeste dealers doen dat voor een deel al wel. Sommige verkopen bijvoorbeeld kunststof kozijnen en anderen doen er woningstoffering bij. De inkoop van die producten gaan we bundelen en neerleggen bij leveranciers met wie wij als formule een contract aangaan. Op die manier kunnen we voor onze dealers in de breedte van hun pakket meer betekenen. We willen die modules ook meer marketinggericht vanuit een concept in de markt zetten. Verder creëer je natuurlijk betere inkoopcondities als je zoiets samen doet.”

Verdienmodel
Eén van de speerpunten van Ambiance – naast verder groeien in de zakelijke markt - is om de formule sterker te maken. Onder andere door de dealers extra maatwerkondersteuning te geven. “Het verdienmodel van de ondernemer is daarbij telkens het vertrekpunt”, legt retailmanager Rutger de Kort uit. “We gaan met alle ondernemers gesprekken voeren waarbij allerlei vragen aan de orde komen. We zullen daarbij onder andere kijken naar de breedte van het assortiment. Kan zo’n ondernemer nog voldoende geld verdienen met alleen zonwering? Of moet hij zijn assortiment gaan uitbreiden? Maar ook andere onderwerpen als de locatie van de winkel, de lokale marketing en de activiteiten op de zakelijke markt worden tegen het licht gehouden. De extra producten – die de komende tijd verder worden uitgewerkt – zullen ook niet worden opgelegd aan de dealers. Nee, wij faciliteren alleen maar. De keuze is aan de dealer zelf, maar wij kunnen hem daarbij wel helpen.”

Marketing
Zonwering zal de harde kern blijven binnen het assortiment van Ambiance. “De pakketten daaromheen zijn nog in wording. Die worden onder ander bepaald door de gesprekken met de dealers die wij op dit moment voeren. We gaan ons onder andere meer richten op huisautomatisering. Op dit moment hebben we in samenwerking met Somfy bij sommige van onze dealers al een Home Motion Center. Dat zal in de toekomst worden uitgediept en verder worden uitgerold bij andere dealers. Verder zitten we te denken om het pakket uit te breiden met bijvoorbeeld zonnepanelen, kunststof kozijnen en decoratieve producten zoals gordijnen”, aldus De Kort.
Dennis Schoormans geeft aan dat de taak van de franchiseorganisatie Ambiance niet alleen is om nieuwe contractleveranciers te zoeken waarbij centraal wordt ingekocht, maar dat de verkoop van een nieuw product ook als een hapklaar marketingbrok wordt aangeboden. Schoormans: “Dealers moeten dus niet plat zonnepanelen gaan verkopen, dat moet gebeuren vanuit een conceptbenadering. Dus marketinggericht. En niet productgericht, zoals de zonnepanelenmarkt op dit moment is. In die branche zie je dat de consument nu heel erg aan het zoeken is. Met name naar een winkelier die daar verstand van heeft, hen daarover kan informeren en waar ze een goed gevoel bij hebben. Ze willen niet weten wat een paneeltje kost. Dat staat allemaal op internet. Door een conceptmatige benadering spelen we daar op in.”

Andere naam?
De formule is de afgelopen dertien jaar als Ambiance Zonwering in de markt gezet. In hoeverre dekt deze naam straks nog de lading of komt er een andere naam? Schoormans: “De naam Ambiance blijft, maar we hebben wel gekeken of we in plaats van Zonwering een andere classificatie kunnen vinden waar ook alle nieuwe producten onder vallen. Maar dat is heel lastig. Misschien dat we met een pay-off gaan werken die we aan de naam Ambiance toevoegen. Maar even voor de duidelijkheid: onze nieuwe plannen zijn niet op 1 januari allemaal gelijk doorgevoerd. Dat is een traject van een paar jaar. We doen alles stap voor stap.”









 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2012 - oktober | Pagina(s) 10-11
Categorie: Zonwering
 
Gerelateerde bedrijven
Vertaal via Google