'Als A-merk moet je voorop blijven lopen in de ontwikkelingen'
 
Silvano Clercx en Ron Dijkmans van Hansa:
De badkamermarkt wordt al geruime tijd overspoeld door no names en me-too producten. Kunnen de A-merken standhouden binnen dit geweld? vragen we aan Silvano Clercx (directeur) en Ron Dijkmans (sales manager) van Hansa Nederland. Zij zijn vol vertrouwen in de toekomst van A-merken; Hansa heeft, om haar positie in ons land te versterken, er dit jaar voor gekozen een nieuwe koers te varen.
 
Per 1 januari is er een en ander veranderd binnen de Hansa-organisatie in de Benelux. Silvano Clercx is benoemd tot directeur van Hansa Nederland en verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering van de Nederlandse Hansa-vestiging te Nijkerk. De afgelopen tien jaar was hij al directeur van Hansa België; en ook voor de Belgische vestiging blijft hij als directeur verantwoordelijk. “Er is een verkoopkantoor in België en één in Nederland. In het verleden waren er twee directeuren met elk hun eigen koers”, legt Silvano Clercx uit. “Nu hebben we één koers, onder één algemene leiding, waarbij we gebruik kunnen maken van elkaars ervaring. Maar er blijven twee verkooporganisaties en er is dus geen Benelux-organisatie ontstaan.”

Lange termijn-relatie
In die nieuwe koers kan Hansa vooral haar positie als krachtig A-merk onderstrepen. Ron Dijkmans: “Wij vinden onze kracht als A-merk in de lange termijn-relatie met de groothandel en de vakhandel. En ook de consument weet: dan kies ik voor een betrouwbaar merk, waarvoor ik bij problemen ook na een aantal jaren nog bij de vakman terecht kan. Want wie zegt dat een niet-A-merk over een aantal jaren nog wel bestaat? En wie levert me dan nog vervangingsonderdelen?”
Als A-merk fabrikant wil Hansa voorop blijven lopen in de ontwikkelingen, benadrukt Silvano Clercx: “Zelfs als een no-name ons product imiteert en goedkoop op de markt brengt, dan willen wij al weer een stap verder zijn. Je moet constant in beweging blijven. Voorbeelden zijn ons Well-label, met haar waterbesparend systeem en warmwaterbegrenzing; en de kwaliteit van onze messing, die geen lood of kwik aan het water kan toevoegen. In deze economisch moeilijke tijden zijn onze professionele afnemers gevoeliger voor goede argumenten omtrent producten en de eisen waaraan je voldoet -met intensieve kwaliteitscontroles- en het USP van een product, waarmee wij onze producten kunnen vermarkten.”

Verantwoordelijkheden
Een A-merk kan worden omschreven als een (internationaal) bekend merk met veel ervaring in zijn branche, gerijpt door de geschiedenis, dat zijn verantwoordelijkheid wil nemen, van het stimuleren van trends tot Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. In die omschrijving kan Silvano Clercx zich goed vinden. “Hansa bestaat al honderd jaar en profileert zich graag als A-merk, om de bijbehorende initiatieven en verantwoordelijkheden op zich te nemen. In het verleden ontwikkelde Hansa bijvoorbeeld als eerste de eengreepskraan, was betrokken bij de ontwikkeling van de thermostaatkraan en richtte de afgelopen tijd met name ook op design, van de HansaMurano en de HansaColourshower tot de HansaLatrava en de HansaCanyon. Bij diverse ontwikkelingen was Hansa de initiatiefnemer.”

Levensbestendig wonen
A-merk zijn houdt ook in: mede de trends bepalen. Trends zoals levensbestendig wonen, van comfortbadkamers tot aangepaste badkamers. Silvano Clercx: “Bij die trend was Hansa 10 jaar geleden al betrokken, via het concept van ‘Barrièrevrij wonen’. Daarvoor werd een heel uitgebreid assortiment ontwikkeld, onder andere voor mensen die op oudere leeftijd zelfstandig willen blijven wonen. Met speciale grepen en thermostaatdraaiknoppen, met een design- en comfort-uitstraling, zonder een label van ‘aangepast’. Twee jaar geleden startten we een interessant project in samenwerking met de TU Eindhoven. Enkele woningen in Eindhoven werden volledig ingericht voor levensbestendig wonen, waarbij Hansa zich richtte op de badkamer. Daarnaast hebben we ook een goede productportfolio voor de afdeling Health and Care, waaronder ziekenhuizen en verzorgingshuizen; Hansa is op dat gebied in Duitsland toonaangevend.”

Scholing
Een belangrijk thema waar het bedrijf zich momenteel op richt is: scholingen. “We zijn in Brussel verhuisd naar een groter pand, waar we de beschikking hebben over een goede scholingsruimte; een compleet ‘Hansa Aquapunkt’. Daar kunnen we niet alleen onze Belgische, maar ook onze Nederlandse relaties ontvangen. We willen graag de gelegenheid bieden om, in groepen tot 20 personen, mensen te scholen, onze producten te leren kennen en daarover vragen te kunnen stellen, zodat ze goede adviezen kunnen geven aan hun klanten. Ook in onze vestiging in Nijkerk kunnen we dat -wat kleinschaliger- doen. Dat zien we absoluut als een noodzaak.”
Ron Dijkmans: “Dat koppelen we sinds 1 januari aan een intensieve marketing, met mailingen, promotiecampagnes en acties, waarin we ons all-service pakket onder de aandacht van retailers en groothandels brengen. Hansa streeft daarmee naar meer ‘rumour around the brand’, of, zoals we het zelf noemen: het creëren van meer ‘aanraakmomenten’ met de relaties. Als A-merk moet je actief in de markt aanwezig zijn, zodat je ook ‘top of mind’ wordt bij de afnemers.”

 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2012 - juni | Pagina(s) 14,15
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google