'Het globale speelveld verandert razendsnel'
 
BSH Bosch und Siemens Hausgeräte:
Jaarlijks worden we in ons land geconfronteerd met verschuivingen binnen de markt. Maar hoe staat het eigenlijk met de ontwikkeling van bijvoorbeeld de keukenapparatuurmarkt wereldwijd? 'Het globale speelveld verandert razendsnel', constateert BSH Hausgeräte. Het is dan ook zinvol om in deze editie eens over de landsgrenzen te kijken. Speelt ons land nog wel een rol binnen dat geheel?
 
De apparatuurhandel kende in het afgelopen decennium grote veranderingen. De traditionele consumentenregio’s als West-Europa en Noord-Amerika blijven vanzelfsprekend van groot belang; maar nieuwe regio’s als Oost-Europa en Zuidoost-Azië zijn voor producenten van toenemende betekenis. Dat blijkt alleen al uit de uitgebreide delegaties van vakpersjournalisten uit landen als Rusland en Polen eind mei in München. Op uitnodiging van BSH Bosch und Siemens Hausgeräte was de Europese vakpers naar haar hoofdkantoor uitgenodigd om samen te brainstormen over de huidige, wereldwijde ontwikkelingen op gebied van huishoudelijke apparatuur.

Recordomzet
Om te beginnen kon BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH over 2011 een recordomzet melden: bijna 9,7 miljard euro, een omzetgroei van 6,4 procent. “Dit is in zoverre opmerkelijk, aangezien het afgelopen jaar voor de branche van huishoudelijke apparaten niet gemakkelijk was”, is de conclusie van Kurt-Ludwig Gutberlet, voorzitter van de Raad van Bestuur. Een belangrijk aspect wordt daarbij gevormd door de hogere materiaalkosten die een negatieve invloed kunnen hebben op de bedrijfsresultaten. De materiaalprijzen stegen afgelopen jaar met ca. 5 procent. En daarnaast is er wereldwijd natuurlijk sprake van een moeilijke economische situatie. “Weliswaar zette aanvankelijk het herstel van de wereldwijde financiële crisis door, in de tweede helft van het jaar kreeg de EU-schuldencrisis de overhand.”

West-Europa
Laten we daarom eerst eens kijken naar de situatie in West-Europa. “In Duitsland ontwikkelde de conjunctuur zich ondanks de zich verscherpende schuldencrisis positief en hiervan hebben we onevenredig goed kunnen profiteren”, stelt de heer Gutberlet. “De Duitse markt voor huishoudapparatuur is gelukkig sterk gegroeid. Onze omzet steeg in Duitsland met 8,2 procent tot ruim 2 miljard euro.”
In Duitsland werd afgelopen jaar stevig geïnvesteerd, zo vult Johannes Närger, lid van de Raad van Bestuur, aan. “We hebben in Duitsland 140 nieuwe medewerkers aangesteld, een nieuw technologiecentrum voor wasmachines geopend, een nieuw ontwikkelcentrum voor het segment volautomatische koffieapparaten en de eerste steen gelegd voor een ontwikkelcentrum voor vaatwassers.”
De negatieve marktontwikkeling in de rest van West-Europa werd in 2011 op doorslaggevende wijze beïnvloed door de neerwaartse trend in de Europese crisislanden, constateert hij echter. De heer Gutberlet: “Vooral de markten in Spanje, Griekenland en Portugal ontwikkelden zich lastig.”
De Noord-Amerikaanse markt is eveneens lastiger geworden. De omzet van BSH liep daar het afgelopen jaar met ruim 10 procent terug. “Dit is met name terug te voeren op het feit dat we ons daar hebben teruggetrokken uit de regionale productie van 27-inch wasmachines. Vanwege de extreem agressieve concurrentie hebben we dit verliesgevende segment van de Amerikaanse markt afgestoten.”

Oost-Europa en Azië
Het is dan ook niet verwonderlijk dat landen in Oost-Europa een steeds belangrijker rol spelen als afzetgebied voor keukenapparatuur. “Ook afgelopen jaar lieten onze kernmarkten Turkije, Rusland en Polen weer een flinke groei zien”, bevestigt de heer Gutberlet. “De omzet in Oost-Europa liet een comfortabele groei van 15 procent zien.”
En dan is er natuurlijk Zuidoost-Azië. Naast Duitsland en Rusland lag het zwaartepunt van de investeringen van BSH ook in China. In dat land werd in Chouzhou bijvoorbeeld de eerste steen gelegd voor een extra fabrieks- en logistiek gebouw voor koelkasten. In China kende het concern dan ook groeipercentages van soms meer dan 20 procent. “Ook voor de toekomst gaan we uit van verdere groei”, zo verwacht de heer Gutberlet. Maar de groeipercentages van 20 procent zullen daarbij waarschijnlijk niet meer gehaald worden. “De ‘rural area programs’ die tot 2011 de vraag naar huishoudelijke apparaten sterk stimuleerden, zijn ten einde. Als gevolg hiervan lag de Chinese afzet van huishoudelijke apparatuur in het eerste kwartaal van 2012 onder die van het jaar daarvoor. En ook in heel 2012 verwachten we in China slechts een geringe groei van de markt van huishoudapparatuur.”

(in kader:)
Optimisme over Nederland
En hoe staat het met de positie van Nederland binnen die wereldwijde ontwikkelingen? vragen we aan de heer Jean Dufour, lid van de Raad van Bestuur.
“De Nederlandse markt is momenteel niet zo dynamisch. Maar ik ben daarover, in vergelijking met andere landen, toch optimistisch. De structuur van de Nederlandse markt is heel soliede. De Nederlanders zijn op dit moment alleen maar erg voorzichtig om geld uit te geven. Het meest bijzondere daarbij is natuurlijk, dat dit al drie jaar het geval is; en dat is niet gunstig voor de retail. We kunnen dit jaar ook nog geen groei verwachten. Zoiets is moeilijk te beïnvloeden; maar het hoeft ons ook niet onrustig te maken. Zaken doen is net als een auto besturen: je kunt niet altijd blijven gas geven en accelereren.
Het heeft echter geen invloed op onze lange termijn-strategie voor Nederland. Juist BSH Nederland is voor ons een sterke factor binnen ons internationale netwerk. We investeerden dan ook sterk in het nieuwe Inspiratiehuis in Hoofddorp. In dat prachtige gebouw hebben we inmiddels al tal van internationale bijeenkomsten gehouden.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2012 - juni | Pagina(s) 24,25
 
Gerelateerde bedrijven
Vertaal via Google